به انتظار گجت‌های آینده

سالی که نکوست از گجت‌هایش پیداست. این مثالی است که با جابه‌جایی چند کلمه برای پیش‌بینی‌های بد به‌کار می‌رود اما ما معتقدیم که سال ۹۶ سال خوبی است چراکه بدون شک کاربرد هرچه بیشتر گجت‌های دوست داشتنی و عجیب و غریب در این سال بیشتر و بیشتر می‌شود. درست است که ممکن است در نقاط مختلف دنیا گجت‌ها در انواع مختلفی وارد بازار شده باشند اما برای بازار ایران این اتفاق کمی کندتر پیش می‌آید چراکه گجت‌های جدید به خصوص برای سبک زندگی مدرن که امروزه در دنیا کاربرد دارند، به‌دلیل اینکه هنوز بازار قطعی ندارند با ریسک بیشتری وارد کشور می‌شوند. با این حال انتظار می‌رود که استقبال مصرف‌کنندگان از کالاهای دیجیتال در سال آینده رشد آماری‌اش را ادامه دهد و در نتیجه جاده ورود این ابداعات عجیب و غریب هم به کشور هموار شود. در ادامه تعدادی از این گجت‌ها را که سال بعد بهتر آنها را خواهیم شناخت، معرفی شده اند.

.

با گوشی، در خانه را باز کنید

تصور افراد از نماندن پشت در خانه یا اینکه وقتی نیستیم چه کسی زنگ خانه را می‌زند و آیا ممکن است بتوان جواب این افراد را داد، حالا با وجود یک گجت، واقعی و عینی شده است. با هوشمندتر شدن خانه‌های مدرن زمان آن رسیده که رسم استفاده از قفل و کلید برای ورود به خانه برچیده شود و برای این منظور هم یک سیستم دسترسی جدید ابداع شده است.این سیستم دسترسی که Latch R Series نام دارد، اولین سیستم دسترسی هوشمند اختصاصی برای آپارتمان‌ها و در‌های ورودی ساختمان‌ها لقب گرفته که حتی بر روی آسانسورها هم قابل نصب است تا افراد غریبه نتوانند وارد اماکن خصوصی شوند.برای استفاده از این سیستم تنها باید کارتی را در برابر نقطه تعیین شده بکشید تا در بر روی شما باز شود و در زمان خروج با استفاده مجدد از همین کارت در خانه یا آسانسور قفل می‌شود.سیستم یاد شده با گوشی‌های هوشمند هم سازگاری دارد و لذا ساکنان خانه‌ها می‌توانند به جای استفاده از کارت‌های هوشمند از گوشی‌های خود استفاده کنند. همچنین آنها می‌توانند برای ورود، کد در خاصی را وارد کنند. سیستم یاد شده دارای تنظیمات خاصی برای ورود افراد میهمان است تا آنها با دریافت کد ورود یا ارائه مجوز دسترسی از طریق گوشی بتوانند وارد منازل شوند.مهم‌ترین مزیت این سیستم امکان دسترسی خانه‌ها به شیوه‌های متنوع است که از وقوع مشکلات ناگهانی در صورت از کار افتادن یکی از این روش‌ها جلوگیری می‌کند. سیستم مذکور همچنین برای ارائه خدمات از وای فای، Ethernet، بلوتوث و دیگر فناوری‌های ارتباطی متداول در همه ساختمان‌ها بهره می‌گیرد.

کلاه ایمنی هوشمند

بعد از قابل کنترل شدن حوادث در زمان دوچرخه‌سواری حالا گجتی ابداع شده که عوارض تصادف احتمالی در حین این ورزش را کم کند. این گجت بهترین گزینه برای دوچرخه‌سواری شبانه در یک جاده تاریک است.یک کلاه ایمنی هوشمند به نام «لوموس» (Lumos) دارای نوری است که وقتی دوچرخه‌سوار ترمز یا به سمت راست یا چپ حرکت کند، راهنما زده و هشدار می‌دهد.از ویژگی‌های این کلاه استفاده از نور سفید LED در جلوی کلاه برای کمک به دید دوچرخه‌سوار است و نور قرمز نیز به شکل مثلثی در پشت سر هشدار می‌دهد. این کلاه دارای شتاب‌سنج بوده و زمانی که دوچرخه‌سوار سرعت خود را کاهش می‌دهد به صورت خودکار نور قرمز در دو طرف روشن می‌شود.دوچرخه‌سوار سیگنال‌های راست و چپ را به صورت بی‌سیم از طریق دسته دوچرخه کنترل و چرخش به سمت راست یا چپ را اعلام می‌کند. این کلاه ضدآب است و از طریق پورت USB شارژ می‌شود.

دوچرخه‌ای که تصادف را پیش‌بینی می‌کند

یکی از دغدغه‌ها هنگام دوچرخه‌سواری داشتن کنترل بر محیط اطراف است. خبر خوش این است که مخترعان گجت‌های جدید برای این مشکل هم برنامه‌ریزی کرده‌اند.یک استارت آپ آمریکایی دوربینی برای دوچرخه ساخته که با اتصال به تلفن هوشمند دوچرخه‌سوار می‌تواند تصادف را پیش‌بینی کند.یکی از مشکلات دوچرخه‌سواران نبود آیینه‌های کناری برای کنترل فضای پشت سرشان در معابر است. راه‌حل سنتی برای این مشکل نصب آیینه روی دسته‌های دوچرخه است. اما یک استارت آپ آمریکایی به نام Smart Bike راه‌حل جدید و نوینی دارد که شامل یک دوربین و تلفن هوشمند است. دوربین که Hexagone نام دارد، به اپلیکیشن موبایل متصل می‌شود و برای کاربر تصویر واضحی از پشت سرش فراهم می‌کند. البته پیش از این نیز دوربین‌هایی با همین قابلیت ساخته و به بازار عرضه شدند. اما Hexagone ویژگی‌های جالب دیگری هم دارد که آن را متمایز می‌کند. این دوربین خطر تصادف را پیش‌بینی می‌کند و می‌تواند به‌طور خودکار با شماره تماس‌های اضطراری کاربر تماس بگیرد.

علاوه براین، این دوربین هوشمند به‌طور خودکار هنگام گردش به چپ و راست و توقف دوچرخه با روشن کردن چراغ، هشدار می‌دهد. همچنین این دوربین با یک پاوربانک ۶ هزار میلی آمپری یکپارچه شده، بنابراین هنگامی که از دوچرخه استفاده نمی‌شود، کاربر می‌تواند تلفن همراه خود را شارژ کند

به انتظار گجت‌های آینده

به انتظار گجت‌های آینده