فعالیت دوباره‌ کمپینی‌ها
مرجان شهریاری
دبیر‌گروه‌ خودرو
تسهیلات ۲۵ میلیونی خرید خودرو که قرار بر تداوم شش ماهه آن بود، شش روزه به‌طور ناگهانی متوقف شد.
اینکه دولت در بسته نجات صنعت خودرو از بحران تقاضا، به چه میزان به موفقیت دلخواه خود دست یافته یا اینکه طرح مذکور با چه کیفیتی از سوی بانک مرکزی و خودروسازان مدیریت شد، موضوع مورد بحث ما نیست، بلکه بحث ما بر سر انتقادهایی است که این روزها بی‌محابا به طرح دولت برای خرید خودروی قسطی وارد می‌شود. به‌طور حتم منتقدان این طرح پارکینگ مملو از خودروهای تولیدی بدون تقاضا را به یاد دارند، حتی تعطیلی بسیاری از شرکت‌های قطعه‌ساز که قادر به تامین نقدینگی در واحدهای تولیدی خود نبودند نیز در بسیاری از رسانه‌ها بازتاب خبری پیدا کرد.

هرچند برخی با نشان دادن تصاویر خودروهای انباری خودروسازان بیشترین بهره‌برداری را از شرایط رکودی کشور کردند؛ اما به‌طور حتم این مخالفان از عواقب عملیات پنهانی برای سقوط خودروسازی در کشور با باخبرند. قصد حمایت از صنعتی را که سابقه فعالیتش به نیم قرن در ایران می‌رسد، نداریم و از تمام کم وکاستی‌ها و مشکلاتی که در پی فعالیت شرکت‌های خودروساز برای مشتریان ایجاد شده اطلاع داریم؛ اما این را که مخالفان بدون ارائه پیشنهادهای سازنده تنها به انتقاداتی می‌پردازند که به ناامیدی بیشتر مردم و سنگ‌اندازی در فعالیت‌های آتی تولیدکنندگان منجر می‌شود، به نفع کشور نمی‌دانیم.

از سوی دیگر خودروسازان نیز طی شش روز فعالیت در زمینه ارائه تسهیلات به فروش موردنظر خود رسیدند، بنابراین به‌نظر می‌رسد که مثلث خودروسازان، متقاضیان و دولت از اجرای طرح یاد شده رضایت دارند؛ اما در این بین جریانی وجود دارد که در پی ایجاد ناامیدی در مرکز این مثلث است