شوخی و جدی با سفیدپوشان
شوخی با مشاغل جزو تم‌های طنزی است که در عرصه سینما و تلویزیون همواره مورد توجه سازندگان قرار گرفته است. صنعت فیلم‌ و سریال‌سازی هالیوود نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شرکت‌های تجاری سعی می‌کنند حتی در سریال‌های غیرمرتبط نیز از شوخی با مشاغل غافل نشوند. در سریال دوستان (Friends)، شوخی با مشاغلی مثل بازیگری، استاد دانشگاه و حسابداری به کرات دیده می‌شود. در سریال دو نفر و نصفی (Two and Half men) با آهنگسازان و در سریال بیگ بنگ تئوری (Big Bang Theory) افراد نابغه‌ای که در دانشگاه در حال تدریس هستند مورد توجه قرار می‌گیرند. در میان این سریال‌ها، شوخی با مشاغل جزو اهداف اصلی این سریال‌ها نیست و در حاشیه قرار می‌گیرد. اما سریال‌هایی هستند که مستقیما خود مشاغل را مورد توجه قرار داده و با آن شوخی کرده‌اند. پزشکی و پزشکان از جمله مشاغلی هستند که از دید سرمایه‌گذاران صنایع هالیوودی به دور نمانده است و در دو ژانر درام و کمدی از این شغل سریال ساخته شده است. سریال‌هایی مانند «آناتومی گری» که در راستای ژانر درام ساخته شده است از پربیننده‌ترین سریال‌های آمریکایی است که در سایت «IMDB» نیز امتیاز 7/ 7 از سوی بینندگان گرفته است. سریال‌های دیگری نیز در رابطه با این مشاغل ساخته شده است که در ژانر کمدی مورد توجه قرار گرفته است. سریال «SCRUBS» سریالی است که در ژانر کمدی شغل پزشکی را مورد توجه قرار داده است.

سریال «سفیدپوشان» (SCRUBS)
این سریال با محوریت پزشکی ساخته شده است. موضوع هم در مورد دکترهای تازه‌کاری است که قرار است در یک بیمارستان مشغول به‌کار شوند. این سریال که توسط شبکه «ABC» تهیه شده، دارای ۹ فصل است که هر فصل تقریبا در ۲۴ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای تولید شده است. در آمریکا یک سریال ابتدا به صورت «PILOT» تهیه می‌شود، سپس تا ۱۳ قسمت آزمایشی ادامه می‌دهند و اگر در نظرسنجی‌ها توانستند رقم مقبولی بگیرند، سریال به ساخت خود ادامه می‌دهد. در مقابل وقتی سریالی هم افت پیدا می‌کند، سازندگان آن ناچار می‌شوند ساخت آن را متوقف کنند. سریال سفیدپوشان نیز در فصل نهم خود با کاهش محبوبیت در ۱۳ قسمت تهیه شد و پایان یافت. این سریال در بین رسانه‌ها بازخورد تقریبا مثبتی داشت و امتیاز خوبی هم گرفت.
داستان این سریال از این قرار است که انترنی به نام «جی دی» وارد یک بیمارستان تخصصی قلب می‌شود و با استاد خود به مشکل بر می‌خورد. استادی که سعی دارد شاگرد خود را در برابر بیماران و سایر دکترها تحقیر کند. موضوع ابتدا به یک عناد شخصی مبهم پهلو می‌زند اما در انتهای سریال مشخص می‌شود که استاد قصد داشته است تا شاگرد خود را برای روزهای سخت‌تر در بیمارستان آماده کند. در این سریال سعی شده با بیماران نیز شوخی شود. رابطه بیمار با دکتر و بالعکس، یکی از حربه‌های این گروه برای شوخی با این شغل بوده است. همچنین در این سریال به اقتضای زمان، با موضوعاتی مانند بیمه‌های درمانی در ایالات متحده نیز شوخی شده است. موضوعی که در سال‌های اخیر در سریال‌های غیر مرتبط نیز دستمایه شوخی قرار گرفته است.
بازخورد این سریال نیز هم در سطح جامعه آمریکا مثبت بوده و هم در رسانه‌ها از آن استقبال شده است. سایت
« Review aggregator Metacritic» می‌نویسد این سریال در مجموع مثبت بوده و شوخی‌های به‌جایی با مشکلات مشاغل پزشکی داشته است. این سایت پرطرفدار که یک سایت تخصصی در حوزه سینما و تلویزیون است در نهایت به این سریال با عنوان «در مجموع راضی‌کننده» امتیاز 64 از 100می‌دهد. امتیازات این سایت را بر‌عکس سایت «IMDB» افراد کارشناس و منتقد می‌دهند. این سریال 17 بار نامزد امی در رشته‌های مختلف بوده است. «زک براف» در سال‌های 2005 ، 2006 و 2007 نامزد بهترین بازیگر مرد سریال کمدی گلدن گلوب بوده است. سفیدپوشان در طول هشت فصل خود در مجموع توانست منتقدان را راضی نگه دارد. منتقدان بازی بازیگران، شخصیت‌ها و شوخی‌های سریال را پسندیدند اما فصل نهم سریال بازخوردهای متفاوتی داشت و در متاکریتیک امتیاز 64 را کسب کرد که در مجموع می‌توان آن را امتیاز خوبی قلمداد کرد. این در حالی است که روزنامه‌های غیرتخصصی نیز مثل شیکاگو تریبیون و یو اس ای تودی از ساخت این سریال انتقاد کرده و امتیاز پایینی به این سریال داده‌اند. درنقد این سریال‌ها نیز سوای بحث فنی، مواردی همچون عدم صراحت در شوخی‌ها و نبود منطق در برخی شوخی‌ها عنوان کرده‌اند. ساخت این سریال از سال 2001 شروع شد و در سال 2010 نیز پایان یافت.
سریال «آناتومی گری» (Grey's Anatomy)
مجموعه تلویزیونی آناتومی‌گری (Grey's Anatomy) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ژانر درام پزشکی است که از 27 مارس 2005 توسط شبکه ABC آمریکا پخش می‌شود. داستان اصلی این مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی چند دانشجوی پزشکی است که برای ادامه تحصیل و کسب تخصص جراحی به بیمارستان گریس شهر سیاتل ایالت واشنگتن آمریکا (Seattle Grace Hospital) وارد می‌شوند. شخصیت اصلی داستان که در ضمن راوی داستان نیز هست، دختری به نام مردیت گری است. این سریال در سال 2006 برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین سریال درام شد. همچنین دوبار در سال‌های 2006 و 2007 برنده جایزه بهترین سریال درام از جشنواره امی شده ‌است. این سریال در ژانر درام تهیه و بر‌عکس سریال نخست، جدی‌تر به امور پزشکی پرداخته شده است. از جوانی کردن دکترهایی که حتی موجب مرگ دیگران می‌شوند تا داستان‌های روتین زندگی در این سریال گنجانده شده است. لوکیشین اصلی این سریال در بیمارستان است. عنوان سریال به تناسب نام شخصیت اصلی داستان انتخاب شده، اگر چه شباهت ظریفی با عنوان کتاب آناتومی‌گری نوشته هنری گری (منبع مشهور علم آناتومی) دارد. پس از شروع پخش این سریال، اعلام شد که نام اصلی آن تغییر خواهد کرد، ولی این اتفاق تاکنون رخ نداده‌است.pic1
در سه فصل اول مجموعه تلویزیونی، رابطه‌های عاطفی مختلفی بین شخصیت‌های سریال و به طور خاص بین استادها و دانشجویان پیش آمد. در پایان فصل سوم، مردیت‌گری و دوستانش در امتحان جامع پایان دوره انترنی (کارورزی) شرکت کردند تا در صورت قبولی رزیدنت (دستیار) جراحی عمومی بشوند. در فصل چهارم این مجموعه به دلیل اعتصاب فیلم‌نامه‌نویسان در میانه نیمه کاره رها شد؛ این فصل به نوعی بدترین فصل این سریال از نظر تعداد بینندگان با ۹/ ۱۵ میلیون نفر بیننده در رده هشتم است.
در نظر سنجی که موسسه «نلسون مدیا ری سرچ» در سال 2010 انجام داد این سریال به عنوان پربیننده ترین سریال تلویزیونی آمریکا انتخاب شد. این سریال به‌طور متوسط در هر فصل 22 میلیون تماشاچی داشته که جزو آمارهای خوب آمریکا به حساب می‌آید. از این سریال یک نسخه بازی نیز توسط شرکت گیم لافت تهیه شده است.
در رسانه‌ها نیز از این سریال استقبال خوبی به‌عمل آمده است و نقدهایی در مورد عملکرد دکترها در بیمارستان نوشته شده است. این سریال که بخش اعظم آن در بیمارستان می‌گذرد، توانسته با خلق داستان‌های احساسی و ارتباط دکترها با هم و ارتباط آنها با بیماران‌شان و همچنین تعهد کاری دکترها نظر بینندگان را به خود جلب کند. به نوشته سالی آدامز، منتقد نیویورک تایمز، یکی از موفقیت‌های این سریال خلق واقعیت‌های داستانی است که در زندگی نیز هر انسانی با آن روبه‌رو می‌شود. هر چند برخی اوقات در ارتباط با تعهد کاری دکترها، سریال حالتی شعارگونه به خود می‌گیرد اما در مجموع توانسته است بازآفرینی موفقی از موقعیت‌های رئال در بیمارستان داشته باشد. روزنامه لس‌آنجلس تایمز هم می‌نویسد: یکی از رازهای موفقیت‌آمیز بودن این سریال تنها به تعداد تماشاگرانش محدود نمی‌شود بلکه این سریال چندین جایزه را نیز از آن خود کرده‌است. از جمله این جوایز، جایزه بهترین سریال برگزیده جمعیت نقادان سریال‌های تلویزیونی است که این جایزه در سال ۲۰۰۶ اهدا شد. جایزه دیگر ایمی نام داشت که طی ۲ سال متوالی ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به عنوان بهترین مجموعه بازیگران به آناتومی‌گری داده شد. سابقه ساخت چنین سریال‌هایی در تلویزیون‌های آمریکا و سایر کشورها، قبلا هم وجود داشته است. مثل سریال «ER» یا نمونه استرالیایی آنها که با نام « پرستاران» که از تلویزیون ایران هم پخش می‌شده است. pic۲
درمانگاه خصوصی (Private Practice)
درمانگاه خصوصی یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی با موضوع پزشکی و درام است. این مجموعه که از مجموعه آناتومی‌گری منشعب شده‌است، پخش خود را در سپتامبر ۲۰۰۷ آغاز کرد. این سریال توسط شبکه ABC آمریکا پخش می‌شود. داستان این مجموعه تلویزیونی در واقع دنباله یکی از چند داستانی است که در مجموعه تلویزیونی آناتومی‌گری به آن پرداخته شده بود. بخشی از شخصیت‌های مجموعه تلویزیونی درمانگاه خصوصی، قبلا در مجموعه تلویزیونی آناتومی‌گری معرفی شده بودند. شخصیت اصلی این مجموعه تلویزیونی، دکترآدیسون مونتگمری با بازی کیت والش است. آدیسون مونتگمری یک متخصص زنان و زایمان است. این شخصیت و بازیگر آن کیت والش در سه فصل اول آناتومی‌گری نقشی بااهمیت داشتند، اما در پایان فصل سوم آناتومی‌گری، به واسطه اتفاق‌هایی آدیسون مونتگمری تصمیم می‌گیرد از سیاتل به لس‌آنجلس برود و در یک درمانگاه خصوصی که توسط دوستانش اداره می‌شود کار کند؛ همین موضوع آغازگر مجموعه تلویزیونی درمانگاه خصوصی می‌شود. این سریال نیز با محوریت قرار دادن مشکلات پزشکی در عرصه زنان و زایمان توانسته است نظر تماشاگران را به خود جلب کند.
سریال پرستاران
سال‌ها پیش سریال پرستاران از شبکه یک سیما هر سه‌شنبه پخش می‌شد وهنوز بیش از هفده سال است که مردم استرالیا این سریال را که از شبکه هفت تلویزیون این کشور پخش می‌شود به نظاره نشسته‌اند و با علاقه آن را تماشا می‌کنند. در این میان حتی بیشتر بازیگران آن عوض شده‌اند، اما همچنان بیمارستان AllSaints سیدنی سرپا است و در هر قسمت از سریال، شمه‌ای از مشکلات بیماران و روابط میان انسان‌ها و همچنین پرسنل بخش خدمات پزشکی به تصویر کشیده می‌شود. برنامه‌ای که بیش از ۴۰۰ قسمت از آن تهیه و پخش شده است، یعنی با اقبال عمومی روبه‌رو شده و توانسته است جای خود را در سبد دیداری مردم همچون سریال‌های دیگری مثل پزشک دهکده، داستان‌های جزیره و امثالهم باز کند.
در نقد این سریال آمده است: سریال AllSaints ، یعنی همان چیزی که ما مردم، از بیمارستان و خدمات درمانی توقع داریم. مرزهای حقیقت بسیار از واقعیت دور هستند. حقیقت آن چیزی است که باید باشد و واقعیت آن چیزی است که هست. بهشت آنجایی است که واقعیات بر حقایق منطبق باشد. مردم صداقت و راستگویی طلب می‌کنند. مردم وقتی یکدیگر را دوست دارند که در روابط فی‌مابین، بوی منفعت‌طلبی شخصی را استشمام نکنند و وقتی دیگری را مقدس می‌پندارند که ایثار و فداکاری برای دیگران را مشاهده کنند. پرسنل AllSaints ایثار نمی‌کنند، چون اصلا قرار نیست همه انسان‌های عادی و معمولی ایثارگر باشند. پرسنل AllSaints به وظیفه‌شان به نحو صحیح عمل می‌کنند، همانطور که سایرین نیز باید اینگونه باشند و اینگونه بیندیشند. پرسنل AllSaints از اشتباه و خطا مبرا نیستند و مردم نیز نیک این را می‌دانند، چراکه همه ما انسان‌ها جایزالخطا هستیم. آنچه مهم است نحوه برخورد با اشتباهاتمان و نحوه نگرش دیگران به ما است که هنجارهای اجتماعی را از ناهنجارها جدا می‌سازد.