فولاد مبارکه در فینال جایزه مدیریت دانش محور
دنیای اقتصاد- شرکت فولاد مبارکه اصفهان عنوان شرکت دانشی برتر کشور در سال 1394 را کسب کرد و به فینال جایزه مدیریت دانش محور (MAKE) آسیا در سال 2016 راه یافت.به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه اصفهان، در کنفرانس بین المللی مدیریت ارزش آفرین دانش، نوآوری و سرمایه فکری با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سعید سهراب پور، رییس شورای عالی راهبری جایزه جهانی میک در ایران و محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف، در مرکز همایشهای بین المللی صداوسیما با اهدای لوح تقدیر به دکتر بهرام سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان برترین شرکت دانش محور ایرانی و سازمان فینالیست جایزه جهانی MAKE قدردانی شد.
فولاد مبارکه با هدف اول شدن در جهان کماکان این مسیر را ادامه می دهد
دکتر سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در حاشیه این مراسم در مصاحبه با خبرنگاران ضمن تأکید بر این مطلب که شرکتهای بزرگ، رسالت رهبری در صنعت دارند گفت: پس از این نیز هدف را اول بودن در جهان قرار می دهیم و امیدواریم در آینده نه چندان دور به آن برسیم.وی با بیان اینکه فولاد مبارکه یک شرکت دانش محور است، افزود: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۱۱۵ مؤسسه پژوهشی و دانشگاهی همکاری دارد و حدود ۹۵۰ پروژه پژوهشی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام شده که فعالیتهای این شرکت با مؤسسه های پژوهشی بیش از ۲۵میلیارد تومان ارزش مالی را به خود اختصاص داده است.مدیر عامل فولادمبارکه خاطرنشان کرد: فولادمبارکه توانست در سال ۲۰۱۵ در فرآیند جایزه MAKE شانه به شانه سامسونگ، تویوتا و سایر کمپانی های بزرگ آسیایی جزو ۲۵ شرکت قرار بگیرد. همچنین در سایر موارد از قبیل تعالی سازمانی با مدل EFQM تنها شرکتی است که دوبار موفق به دریافت تندیس زرین و عنوان شرکت سرآمد در کشور شده است.بهرام سبحانی افزود: اینها یک شبه اتفاق نیفتاده است؛ این فرآیندی است که در طول تاریخ فولاد مبارکه از دوران ساخت تاکنون شکل گرفته و رشد کرده است. وی تصریح کرد: از دوران ساخت، یک مدیریت علمی در فولاد مبارکه حاکم شد که سعی کرد دانش و علم را از پایینترین سطوح کارگاه تا بالا، تا مدیران میانی، معاونان و خود مدیریت نهادینه نماید.مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: ما دانش را فقط در سطح فولاد مبارکه نمی بینیم، بلکه معتقدیم که به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مسئولیت و رسالتی بر دوش خود داریم. اولویت اول انتقال دانش به واحدهای فولادی که در مناطق مختلف کشور در حال ساخت یا بهره برداری است می باشد. وی تأکید کرد: امروز واحد تولیدی فولادی را در حال ساخت یا بهره برداری در کشور نمی بینید که ردپای فولاد مبارکه در آن نباشد. از فولاد هرمزگان گرفته که صددرصد متعلق به فولاد مبارکه است و با دانش فولاد مبارکه راه اندازی شد و به بهره برداری رسید تا واحدهایی که در آنها سهام داریم یا نداریم یا حتی خارج از حوزه فولاد.سبحانی خاطرنشان کرد: کارخانه های بسیاری حتی در پایتخت وجود دارد که نظام بهره برداری فولاد مبارکه در آن پیاده شده است. همچنین متروی اصفهان نظام بهره برداری خود را از فولاد مبارکه اقتباس کرده است. در قالب سازمانها و شرکت های فنی- مهندسی که از کارشناسان مبارکه تشکیل شده است، قرارداد می بندند و این خدمات را دریافت می کنند. کدام شرکت کوچک می تواند چنین بردی داشته باشد؛ قطعاً، شرکت های بزرگ رسالت رهبری در صنعت دارند و این رسالت است که می تواند دانش را به کل کشور نشر دهد.

ارتقای دانش کسب و کار در اولویت
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز دراین مراسم اظهار کرد: کشور ما در عرصه دانش، تحول بزرگی از منظر حضور در کسب وکار بین المللی دارد. باز شدن درهای تجارت بین المللی به روی کشور همزمان با فرصتهای آشکاری که با خود به همراه دارد در صورت برنامه ریزی در جهت نادرست می تواند خطرات بالقوه ای برای کشور به همراه داشته باشد.وی افزود: سازمانهای ایرانی به منظور ایجاد ارزش افزوده پایدار برای سهامداران خود که در نهایت به ارزش آفرینی برای مردم کشور منجر خواهد شد باید فرصت تبادل بین المللی و بیش از هرچیز ارتقای دانش کسب وکار در اولویت قرار گیرد.

تمامی سازمانهای ایرانی نگاه دانشی را در خود تقویت کنند
رییس شورایعالی راهبری جایزه جهانی میک در ایران نیز اظهار کرد: نمره بالای ارزیابی میک به معنای بالاتر بودن دانش انجام امور به طور نظام مند در سازمان و همچنین نشان دهنده قدرت بالاتر سازمان در مواجهه با پیچیدگی های کسب وکار است. امیدواریم تمامی سازمان های ایرانی نگاه دانشی را در خود تقویت کنند.سعید سهراب پور بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگی های ارزیابی میک نگاه دقیق به سازمانهاست؛ به همین دلیل امسال رقابت نزدیکتری را بین سازمان های شرکت کننده در جایزه میک شاهد بودیم که نشان از حضور جدی تر سازمانهای دانش محور در فعالیت های سازمانی دارد.وی افزود: کشور ما دارای منابع غنی طبیعی و نیروی انسانی ارزشمند است و از این رو مدیریت نیروی انسانی، یک مسئله مهم و استراتژیک برای کشور ما به شمار می رود. وی گفت: پس از عصر تمرکز و بهره وری بر کیفیت، اکنون ارزش آفرینی دانش محور جدیدترین رویکرد به مدیریت سازمانی است که مورد استقبال چندین سازمان در جهان قرار گرفته است. در این بین MAKE بزرگترین مرجع ارزیابی و هدایت سازمان های دنیا در ارزش آفرینی دانش محور است و در حقیقت میک تمامی ارگانها و سازمانها را با نگاه دانشی مورد ارزیابی قرار می دهد و اطمینان حاصل پیدا می کند که در تمامی جنبه ها موفق عمل کرده است. رییس شورایعالی راهبری جایزه جهانی میک عنوان کرد: امسال جایزه میک در ۴ قاره دنیا برگزار شد. در سال ۲۰۱۵میلادی شرکت گوگل برای سومین بار در تاریخ برگزاری جایزه جهانی میک برترین سازمان جهانی دنیا شد اما در سال ۲۰۱۳میلادی سامسونگ این موفقیت را به دست آورد.

یکی از وظایف دانشگاه همکاری با صنعت است
رییس دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: افزایش نقش دانشگاه در توسعه صنعت و فناوری با تأکید بر حوزه های استراتژیک، ارتقای سطح کمی و کیفی تعاملات صنعت با دانشگاه و زمنیه سازی برای تجاری سازی نتایج پژوهش های کاربردی و توسعه درآمدهای پایدار دانش بنیان دانشگاه و ایجاد زمینه مناسب برای جذب فارغ التحصیلان در صنعت ازجمله مواردی است که باید عملی شود.محمود فتوحی افزود: یکی از فعالیت هایی که دانشگاه باید انجام دهد تأسیس مراکز پژوهشی مشترک با صنعت است؛ علاوه بر آن ایجاد آزمایشگاه های مرجع و آزمونهای استاندارد مشترک، برگزاری دوره های آموزشی صنعت و فناوری و همچنین برنامه بازدید از صنایع تابع، نمایشگاه دستاوردهای آموزش و پژوهشی دانشگاه و استفاده از ظرفیتهای آموزشی نیز باید موردتوجه قرار بگیرد. وی گفت: دانشگاه آماده هر نوع همکاری با سازمانهای مختلف کشور است یکی از وظایف مهم دانشگاه این است که با صنعت همکاری کند در غیر این صورت قادر نخواهد بود وظیفه مهمی را که برعهده دارد انجام دهد. درواقع دانشگاه باید بتواند فعالیت خود را با سازمانهای مختلف درمیان گذاشته و سازمانهای مختلف نیز نیاز دارند که از آموزشهای دانشگاهها و پژوهش هایی که در دانشگاه انجام می شود، استفاده کنند.

فولادمبارکه در یک بستر دانشی رشد کرد
معاون تکنولوژی و فناوری فولاد مبارکه اصفهان درباره موفقیت فولادمبارکه در اخذ جایزه بزرگ میک به عنوان یک شرکت برتر دانشی، اظهار کرد: فولاد مبارکه اصفهان در زمینه مدیریت فناوری به منظور دستیابی به هدف تولید ۵۵میلیون تن فولاد تا سال۱۴۰۴ حرکت می کند و در این زمینه برنامه ریزی لازم انجام و تصمیم داریم به تولید ۲۵میلیون تن از تولید ۵۵میلیون تنی فولاد در کشور نایل شویم.فرزاد ارزانی تصریح کرد: فولادمبارکه در سال ۱۳۷۱ راه اندازی شد و از طریق قراردادی که بایک شرکت ایتالیایی منعقد کرد الگوهای مدیریتی و بهره برداری را در کلیه سطوح از این شرکت خریداری کرد و تعداد زیادی از کارکنان فولاد مبارکه نیز آموزشهای لازم را کسب کردند از این رو می توان گفت که شرکت فولادمبارکه اصفهان در یک بستر دانشی متولد شد و در این بستر نیز رشد کرد. وی گفت: بحث مدیریت دانش محور بستر خوبی برای ارتقای عملکرد شرکتها فراهم می کند و فولاد مبارکه اصفهان در این بخش موفق عمل کرده است، امیدواریم این الگو توسعه پیدا کند و شرکتهای دیگر نیز در سطح کشور بتوانند از این الگو استفاده کنند.فرزاد ارزانی تصریح کرد: فولاد مبارکه ۵۰درصد فولاد کشور را تولید می کند بنابراین، این شرکت به عنوان شرکتی پیشتاز در تولید محصولات فولادی همکاری های زیادی با مراکز تحقیق و توسعه انجام می دهد.وی افزود: همواره روی همکاری با دانشگاهها و مراکز تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کردیم و بودجه مناسبی را برای تحقیق و توسعه درنظر گرفته ایم و در پروژه های مختلف هزینه کرده ایم و در نظر داریم برای سال ۹۵ نیز این فعالیتها را ادامه دهیم.گفتنی است در این برنامه در بخش اهدای جوایز نگاه ویژه، به نمایندگی از فولاد مبارکه جایزه برترین مدیر ارشد دانشی (CKO) به فرزاد ارزانی معاون تکنولوژی این شرکت اهدا شد. علاوه بر آن در بخش تقدیر از سازمانهای فینالیست جایزه جهانی میک از شرکت فولادمبارکه اصفهان نیز قدردانی شد این در حالیست که در بین ۳ سازمان دانشی برتر کشور راه یافته به جایزه جهانی میک در سطح قاره آسیا نیز شرکت فولادمبارکه اصفهان در فرآیند ارزیابی بالاترین امتیاز را کسب نموده و برای پنجمین سال پیاپی خوش درخشید.