دنیای اقتصاد: رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: سهم در نظر گرفته شده مالیات استان اصفهان با توان پرداختی بخش های مختلف اقتصادی این استان متناسب نیست.

سیدناصر موسوی لارگانی، افزایش سهم مالیاتی استان اصفهان از 3500 به 5200 میلیارد تومان را ناشی از گزارشات ناصحیح ارسالی از استان دانست و تاکید کرد: تعیین 5200 میلیارد تومان برای مالیات استان به معنای نابود شدن اشتغال در اصفهان است که باید این عدد تعدیل شود.

وی افزود: در قانون جدید مالیاتی باید نرخ مالیات بر ارزش افزوده فعلی که 9 درصد است به 4 الی 5 درصد کاهش یابد زیرا بنگاه های اقتصادی استان در وضعیت خوبی به سر نمی برند.
رئیس مجمع نمایندگان اصفهان تاکید کرد: در شرایط کنونی دولت، مجلس و بخش خصوصی با کمک هم باید بتوانند مسایل اقتصادی کشور از جمله بیکاری و رکود را حل کنند.


انباردار شدن مدیران واحدهای تولیدی
رییس اتاق اصفهان در این نشست از فشار مالیاتی بر تولیدکنندگان استان اصفهان انتقاد کرد و گفت: وصول مطالبات به طور متوسط برای تولیدکنندگان یکساله است اما هر سه ماه یکبار باید مالیات پول دریافت نکرده را بپردازند.
سید عبدالوهاب سهل آبادی خاطرنشان کرد: مدیرعامل واحدهای تولیدی امروز به انباردار تبدیل شده اند زیرا در اثر رکود اقتصادی عمده تولیدات در انبارهای کارخانه مانده است.
وی تصریح کرد: برای دریافت مالیات مسوولین قانونی بودن آن را مورد تاکید قرار می دهند اما پرداخت ۳۰ درصد سهم صنعت از درآمد یارانه ها طبق قانون هدفمندسازی یارانه ها مشمول اجرای قانون نمی شود.

سخت گیری مالیاتی و تعطیلی واحدهای سنگ و طلا
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس نیز در این نشست با انتقاد از عملکرد اداره کل مالیاتی استان گفت: سخت گیری مالیاتی باعث تعطیلی واحدهای تولیدی در بخش سنگ و طلا در استان شده است.
محسن صرامی خواستار فعال شدن بخش خصوصی و ارایه دیدگاه های کارشناسی نسبت به قوانین شد و افزود: مجلس باید از نظرات بخش خصوصی واقعی که تولید کشور را بر عهده دارد نظرات فنی و کارشناسی را دریافت کند.
نماینده مردم برخوار، میمه و شاهین شهر در مجلس در این نشست خواستار تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان شد و گفت: این ستاد می تواند موانع و تنگناهای اقتصادی استان را برطرف کند.

نصف مازاد مالیات به اصفهان بازنگشت
وی بیان داشت: مشکلات مالیاتی در حوزه قانون گذاری بسیار کمتر از بخش اجراست.
نماینده مردم برخوار، میمه و شاهین شهر در مجلس اظهار داشت: سال گذشته استان اصفهان 180 میلیارد تومان بیش از پیش بینی تعیین شده مالیات دریافت و به خزانه کشور واریزکرد که نصف این مبلغ مازاد
به استان برای انجام پروژه های زیرساختی بازگشت نشده است.

حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: به دلیل سخت گیری های برخی از سازمان های دولتی، بسیاری از سرمایه گذاران استان اصفهان فعالیت های اقتصادی را به سایر استان ها منتقل می کنند.
نماینده مردم شهرضا در مجلس در این جلسه گفت: با توجه به اینکه از سهم 100 درصد 5 ماهه اول سال، اداره کل مالیاتی توانسته 60 درصد مالیات را وصول کند نشان از بالا بودن عدد در نظر گرفته برای استان و شرایط رکود اقتصادی است.
عوض حیدرپور تصریح کرد: استان اصفهان کشش ندارد که ۳۵۰۰ میلیارد تومان سال گذشته را به ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد و وصول نشدن ۸۰۰ میلیارد تومان طی این مدت نشان می دهد که بار اضافی بر دوش اصفهان است.

تحقق 66 درصد درآمد مالیاتی استان
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در این نشست گفت: در طول ۵ ماهه سال جاری ۶۶ درصد درآمد پیش بینی شده را توانستیم وصول کنیم و نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش وصولی داریم.
مراد امیری اضافه کرد: بسیاری از پروژه های عمرانی شهرها و روستاها به دلیل وصول نشدن مالیات بر ارزش افزوده با چالش نقدینگی روبرو شدند.

محمدرضا رجالی عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این نشست گفت: در شرایط رکود فعالان اقتصادی نباید دغدغه مالیاتی داشته باشند بلکه باید به دنبال توسه بازار و اشتغال زایی باشند ولی عمده دغدغه آنان مسایل مالیاتی شده است .
ابراهیم احمدی رییس انجمن همگن صنعت خودرو استان اصفهان در این نشست خواستار تعویق دریافت مالیات بر ارزش افزوده از قطعه سازان خودرو شد و افزود: قطعه سازان خودرو در شرایط کنونی بازار پولی از خودروسازان دریافت نکردند که بخواهند مالیات آن را پرداخت کنند.


در دیدار رییس خانه صنعت با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان مطرح شد:
بخش خصوصی در اداره شهرک‌های صنعتی همکاری کند
دنیای اقتصاد: رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: متاسفانه در حالیکه تولیدکنندگان نیاز به برنامه ریزی بلندمدت برای منابع و تولید خود دارند، در بخش دولتی به دو دلیل تغییر سریع مدیران و درآمدهای نفتی، برنامه ریزی برای صنعت کوتاه مدت است.
محمدرضا برکتین در دیدار با مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان، با تاکید بر لزوم نهادینه کردن استراتژی ها، اظهار داشت: برنامه ریزی باید به شکلی باشد که با تغییر مدیران، روش ها تغییر نکند.
وی با اشاره به اینکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان آمادگی همکاری با شرکت شهرک ها را دارد، گفت: حضور نمایندگان بخش خصوصی در کمیته های شرکت شهرک ها می تواند بسیاری از مسایل را حل کند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه این شرکت درصدد استفاده از نظرات نمایندگان بخش خصوصی در اداره شهرک های صنعتی است، گفت: شرکت های خدماتی شهرک ها در اصل برای این ایجاد شده که مطالبات بخش تولید را پیگیری و در اداره شهرک ها، شرکت شهرک ها را یاری کند.

محمدجواد بگی ادامه داد: می توانیم در کمیته وصول مطالبات شرکت، از نمایندگان هیات امناهای شهرک های صنعتی و خانه صنعت، معدن و تجارت استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه رفع بروکراسی اداری از برنامه های ما در شرکت شهرک هاست، گفت: درصددیم فرایند خرید زمین در شهرک های صنعتی را به صورت الکترونیکی امکان پذیر کنیم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان بیان داشت: علاوه بر این در حال بررسی پیشنهاد تشکیل دو گروه مشاوره متشکل از جوانان و مدیران گذشته شرکت برای استفاده از نظرات و تجربیات این دو قشر هستیم.