میزان تولید فولاد خراسان رضوی به 10 میلیون تن می‌رسد

دنیای اقتصاد- مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی با اشاره به آغاز راه‌اندازی ۹ طرح فولاد در استان از ابتدای کار دولت اظهار کرد: به زودی بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها افتتاح خواهد شد که با این اقدام میزان تولید فولاد استان به ۱۰ میلیون تن می‌رسد. به گزارش ایسنا، علی رسولیان با بیان اینکه در ابتدای کار دولت این ۹ طرح تنها پیشرفتی بین ۳ تا ۴ درصد داشت، گفت: در حال حاضر برخی از این طرح‌ها آماده افتتاح است؛ به عنوان نمونه مجموعه گندله‌سازی فولاد مبارکه تا سال آینده افتتاح می‌شود. همچنین قرار است مجموعه تولید کنستانتره بانک ملی نیز سال آینده به بهره‌برداری رسد. وی ادامه داد: همچنین گندله‌سازی ایمیدرو نیز پیشرفت ۸۰ درصدی داشته و با این پیشرفت‌ها بخش عمده‌ای از مجموعه‌های تولید فولاد ما افتتاح خواهد شد. بسیاری از این پروژه‌ها در مرحله اتمام عملیات قرار دارد.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی با اشاره به آماده‌سازی زیرساخت‌های استان برای افتتاح این پروژه‌ها خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تهاتری که با شرکت گاز داشتیم، مشکل گازرسانی به این پروژه‌ها حل شده و قرار است پست ۴۰۰ کیلوولتی برق نیز برای برخی از این پروژه‌ها در خواف راه‌اندازی شود. رسولیان اضافه کرد: مساله تامین آب این ۹ پروژه نیز در کوتاه‌مدت حل شده و برای برنامه‌ریزی آن در میان و بلندمدت نیازمند همکاری بیشتر وزارت نیرو هستیم. قرار است در میان‌مدت آب این مجموعه‌ها از تصفیه‌خانه‌های اطراف مشهد تامین شود. همچنین راه‌آهن مربوط به این پروژه‌ها ریل‌گذاری شده است.

ظرفیت تولید کنسانتره به 17.5 میلیون تن خواهد رسید

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این پروژه‌ها، زنجیره تولید فولاد استان کامل خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر زنجیره تولید فولاد در استان ما ایراد دارد و مجموعه‌ای برای تهیه گندله در اختیار نداریم. پیش از این کنسانتره استان به اصفهان ارسال می‌شد تا تبدیل به گندله شود و سپس به استان بازمی‌گشت. مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: با تکمیل این زنجیره ما در استان می‌توانیم از ابتدای خردایش، کنسانتره، گندله، تهیه آهن اسفنجی و ذوب آن را انجام دهیم. با راه‌اندازی این مجموعه‌ها ظرفیت فولاد استان به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید. همچنین ظرفیت تولید کنسانتره به ۱۷.۵ میلیون تن و گندله نیز به ۱۵ میلیون تن می‌رسد. رسولیان افزود: بنای ما برای بهره‌برداری از این مجموعه‌های فولادی استفاده از ظرفیت آن در صادرات است که البته این نیز بستگی به شرایط دارد چراکه ما در حوزه فولاد رقبای جدی داریم. با این حال وضعیت ما نسبت به گذشته که تنها سنگ خام آهن می‌فروختیم، بسیار بهتر شده و می‌توانیم فولاد به فروش رسانیم. این امر ارزش افزوده زیادی برای ما خواهد داشت. وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری دراین مجموعه‌ها اظهار کرد: برای راه‌اندازی این مجموعه‌ها بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که بخش‌های مختلف عمومی، خصوصی و دولتی در آن نقش داشته‌اند. قطعا با راه‌اندازی این ۹ طرح بزرگ فولاد، خراسان رضوی تبدیل به عسلویه فولاد کشور خواهد شد.