رکورد سرعت روبازها شکسته شد
سودای سرعت همیشه باعث شده است تلاش‌ها برای افزایش آن هیچ‌گاه متوقف نشود و یکی از اهداف مهم غول‌های خودرو‌سازی در طول تاریخ این صنعت رسیدن به سرعت‌های بالا و حیرت‌انگیز بوده و دهه‌ها تلاش مهندسان و خودرو‌سازان باعث شده است پله‌های ترقی و افزایش سرعت در خودروها در هر دهه افزایش چشمگیری داشته باشد. این روزها خبر شکسته شدن رکورد سرعت توسط هنسی ونوم جی تی اسپایدر نقل محافل خودرویی شده است. این خودرو که از نوع روباز و بدون سقف است با رسیدن به سرعت 427 کیلومتر در ساعت رکورد سرعت روباز‌ها را با حضور داوران و تجهیزات دقیق ثبت سرعت در رویدادی رسمی در کالیفرنیا شکسته است. طول پیستی که اسپایدر در آن تست شد 4‌کیلومتر بوده است که طبق گفته جان هنسی اگر کمی طول پیست بیشتر می‌بود ممکن بود رکورد سرعت خودروهای کوپه هم که قبلا توسط محصولی کوپه از همین شرکت ثبت شده بود شکسته شود که این سرعت برابر است با 4/ 434 کیلومتر در ساعت.

در رابطه با خودروهای سوپر اسپرت که برای شکستن رکورد‌های سرعت یا سرعت‌های بالا طراحی می‌شوند شکل آیرودینامیک خودرو اهمیت زیادی دارد و خودرو باید با استفاده از شکل بدنه و باله‌هایی که ممکن است داشته باشد، نیروی رو‌به پایین زیادی تولید کند که با افزایش چسبندگی، کنترل خودرو در سرعت‌های بالا امکان‌پذیر شود. در خودروهای روباز به دلیل نبود سقف، مقاومت هوای بیشتری وجود دارد و رسیدن به مرز چنین سرعت‌هایی نسبت به مدل‌های سقفدار بسیار دشوار‌تر است. اسپایدر در این تست سرعت که البته موفقیت‌آمیز هم بوده است تنها در یک جهت حرکت می‌کند و برای ثبت سرعت در کتاب گینس حرکت در هر دو جهت ضروری است تا اثر باد در افزایش سرعت خنثی شود هر چند طبق اعلام هنسی ثبت این رکورد در کتاب گینس برایش اهمیتی ندارد و البته کتاب گینس نیز سرعت خودروهای روباز را ثبت نمی‌کند. اما پرداختن به اینکه هنسی ونوم جی‌تی اسپایدر این توان فوق‌العاده‌اش را از چه طریقی به‌دست می‌آورد قطعا نیاز به توجه ویژه دارد. شرکت هنسی برای این خودرویش موتوری ۷ لیتری (۷۰۰۰ سی‌سی) با دو توربو شارژر در نظر گرفته است که با ۸ سیلندرش قدرتی برابر با ۱۴۵۱ اسب بخار تولید می‌کند، اما این نیروی تولید شده توسط جعبه دنده‌ای ۶ سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود تا این سرعت حیرت‌انگیز به‌دست‌ آید. این خودروی خوش ساخت و جذاب علاوه بر حداکثر سرعت بالایش از شتاب فوق‌العاده‌ای نیز بر خوردار است و می‌تواند در مدت‌ زمان ۴/ ۲ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت (۹۷ کیلومتردر ساعت) برسد و در صورت ادامه حرکت ظرف ۱۳ ثانیه به سرعت بالای ۳۲۲ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

این شرکت اعلام کرده است؛ سه نسخه از همین مدل را به‌عنوان جشن پیروزی و شکستن رکورد سرعت با قیمت ۳/ ۱ میلیون دلار خواهد ساخت که البته با احتساب مالیات ۷/ ۱ میلیون دلار برای خریداران آب خواهد خورد. مدل‌های دیگری از هنسی ونوم جی تی نیز در زمینه شکستن رکورد موفقیت‌هایی داشته‌اند اما در این ثبت سرعت اسپایدر سرعت بوگاتی ویرون Grand Vitesse را با آن موتور عظیم ۱۶ سیلندر را که رکوردش ۴۰۸ کیلومتر در ساعت بوده است، پشت سر می‌گذارد. هر چند رقابت بین خودروها باید در کلاس خودشان انجام شود، اما اسپایدر با وجود روباز بودن کار مهمی را در این رابطه با وجود مقاومت هوای بالاتر انجام داده و قیمتش به مراتب پایین‌تر از بوگاتی اعلام شده است.

ماجرای روباز شدن این خودروی فوق سریع به درخواست و اظهار نظر خواننده مشهور آمریکایی استیون تیلر در سال ۲۰۱۱ صورت می‌گیرد. اسپایدر پس از تغییراتی که در بدنه و موتور هنسی ونوم جی تی می‌بیند، پا به دنیای رو بازهای فوق سریع می‌گذارد. این خودرو، خودرویی سقفدار بوده است که رکورد سرعت صفر تا ۳۰۰ کیلومتر را با زمان ۶۳/ ۱۳ ثانیه در اختیار دارد و اسپایدر موفقیت امروز خود را مدیون تمام آن چیزی است که از مدل قبلی خود کسب کرده است و با ۱۴ کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به جد خود سرعت و قدرت فوق‌العاده‌ای به‌دست آورده است. هنسی ونوم همچنین اعلام کرده به‌دنبال ساخت خودرویی با نام ونوم F۵ است که حداکثر سرعت آن ۴۷۰ کیلومتر در ساعت است. سرعتی که تا به امروز هیچ خودروی تولیدی به آن نرسیده و بر اساس اعلام‌های قبلی ممکن است این خودرو با ایجاد تغییراتی در بدنه و موتور نیروی لازم را برای رسیدن به توان مورد نیاز کسب کند که در این صورت سرعتش از بوگاتی شیرون جدید‌ترین محصول بوگاتی بیشتر خواهد بود.