استخدام اولین کارمند؛ هزینه‌ها و فایده‌ها
مترجم: مریم رضایی تصمیم برای استخدام یک کارمند برای بسیاری از کارآفرینان، کار دشواری است، به خصوص برای کارآفرینان و موسسانی که به تنهایی کار می‌کنند و می‌خواهند کسب‌وکارشان را به سودآوری برسانند. شکی وجود ندارد که تنها کار کردن مزایایی دارد. می‌توانید برای خودتان برنامه‌ریزی کنید، بدون اینکه نگران باشید کارهایی که به دیگران واگذار کرده‌اید انجام می‌شود یا نه. اما فقط تا یک حدی می‌توانید به تنهایی از پس کارها برآیید. اگر بعد از مدتی به این فکر می‌کنید که کارمند جدیدی استخدام کنید، آیا می‌توانید مطمئن باشید که زمان آن مناسب است؟ آیا کارمند جدید به رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کند یا بدتر باعث هدر رفتن زمان و بودجه شما می‌شود؟ به طور حتم دانستن اینکه در آینده چه چیزی پیش می‌آید کار دشواری است، اما می‌توانید این چهار سوال را از خودتان بپرسید تا مشخص شود برای تبدیل شدن به یک کارفرما آمادگی کامل دارید یا نه:


چرا می‌خواهید فردی را استخدام کنید؟
وقتی بنگاهی را تاسیس کرده‌اید، مطمئنا در کارتان سنگ تمام می‌گذارید و ممکن است 12 ساعت در روز کار کنید. با این حال، پرمشغله بودن دلیل کافی برای استخدام یک کارمند نیست. با اضافه کردن یک کارمند قصد دارید به چه چیزی برسید؟ آیا به یک دستیار نیاز دارید که بخشی از کارها را بر عهده بگیرد تا شما بتوانید بر فعالیت‌های درآمدزا متمرکز شوید؟ آیا به دنبال تخصص خاصی در کارتان هستید؟ به طور خلاصه، انتظار دارید کارمند جدید در یک دوره پنج ماهه، یکساله و حتی سه ساله چه چیزی به کسب‌وکارتان اضافه کند؟ در واقع، هزینه استخدام کارمند جدید را باید با داشتن نقشه راهی از مزایایی که آن فرد ایجاد می‌کند، توجیه کنید.
آیا به اندازه کافی کار اضافه وجود دارد؟
بعد از اینکه تصویر کلی را مشخص کردید، باید به جزئیات بپردازید. مسلما نمی‌خواهید شخصی را بیاورید که هر روز زمانی را به پر کردن ساعات کاری او اختصاص دهید. در این صورت، نه تنها از کار خود باز می‌مانید، بلکه برای کسی که کار چندانی انجام نمی‌دهد، پول هم می‌دهید. تا زمانی که برنامه کاری حدودا 20 ساعت در هفته را برای فردی مشخص نکرده‌اید، به استخدام او اقدام نکنید. مسلما به محض اینکه شخصی را استخدام کردید، کارهای جدید دیگری از دل این برنامه‌های ابتدایی بیرون می‌آیند، اما محاسبات اولیه به شما می‌گویند که آیا به اندازه کافی کار برای شخص دیگری وجود دارد یا نه.
مسوولیت‌های قانونی شما به عنوان یک کارفرما چیست؟
به محض اینکه فرآیند استخدام آغاز می‌شود، مسوولیت‌های قانونی نیز برای شما شروع می‌شود و بنابراین باید با قوانین کار آشنا باشید. به علاوه، باید سیستم پرداخت حقوق منظم و به‌موقعی تنظیم کنید و ملزومات بیمه و مالیات و غیره را بدانید.
هزینه کامل یک کارمند جدید چقدر است؟
وقتی کارمندی را استخدام می‌کنید، هزینه‌هایی بیش از پرداخت حقوق دارید. به هر چیزی که کارمند جدید برای انجام کارش نیاز دارد، فکر کنید: کامپیوتر مجهز، نرم‌افزار و تکنولوژی‌های لازم، هزینه‌های سفر و دیگر هزینه‌های اداری.
علاوه بر تجهیزات و فضای کاری، هزینه مزایایی مانند بیمه، پاداش، سنوات و غیره را نیز در نظر بگیرید. با اینکه هزینه‌های هر کارمند بر اساس نوع شغل و منافعی که برای سازمان دارد متغیر است، اما به عنوان یک قانون کلی می‌توانید انتظار داشته باشید که هر کارمند ۲۰ درصد بیشتر از حقوق ماهانه‌اش هزینه دارد. وقتی به یک عدد نسبی رسیدید، از خودتان بپرسید آیا توانایی پرداخت این هزینه را دارید. اگر کارآفرینی هستید که مدت‌ها به تنهایی کار کرده‌اید، این رقم می‌تواند برای شما خیلی سنگین باشد، اما به یاد داشته باشید که این می‌تواند یک سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکار شما باشد،‌ نه فقط یک هزینه. اگر هنوز مطمئن نیستید که می‌توانید از پس هزینه‌های یک کارمند جدید برآیید، با یک کارمند نیمه‌وقت به صورت پیمان‌کاری و بر مبنای انجام یک پروژه شروع کنید. بعد از چند ماه، بهتر به مهارت‌ها و توانایی‌های آن فرد در رابطه با کسب‌وکارتان پی می‌برید. نکته آخر اینکه وقتی کارمندی استخدام کردید، به راحتی می‌توانید بفهمید که چه کاری را چگونه انجام می‌دهد. می‌توانید برای آموزش و مدیریت آنها به عنوان یک سرمایه‌گذاری وقت صرف کنید، اما فراموش نکنید که شما شخصی را استخدام کرده‌اید که زمان آزادتری برای رشد کسب‌وکارتان داشته باشید. اکنون که فرد دیگری وارد کار شما شده، هیچ گاه برنامه‌ریزی سطح بالا و وظایف مختص خود را فراموش نکنید.