شیشه‌های رنگی جلوه نمای ساختمان شما
با توسعه و پیشرفت روزافزون دانش در عرصه‌های گوناگون زندگی انسان فناوری‌های مدرن صنعت شیشه نقش موثری در بهینه‌سازی مصرف انرژی و زیباسازی ساختمان‌ها دارد. ضمن اینکه شیشه‌های خاص و متنوع علاوه بر ایجاد نمای زیبا برای ساختمان شما از اتلاف انرژی و آلودگی صوتی جلوگیری می‌کنند و محیطی آرام برای کار یا استراحت شما فراهم می‌آورند.
شیشه به دلیل آرایش اتمی- مولکولی خاص خود حالت جامد دارد؛ ولی برخلاف دیگر جامدها بلوری نیست. شیشه‌ها انواع متنوعی در زمینه‌های گوناگون صنعتی دارند، البته ما قصد داریم به آن دسته از شیشه‌ها بپردازیم که در ساختمان‌سازی کاربرد دارند. شیشه‌های ایمنی به سختی می‌شکنند و در برابر نیروهای ناشی از ضربه، انفجار،باد و زلزله مقاومت می‌کنند و در صورت شکستن به تکه‌های کوچک تبدیل می‌شوند که برندگی شیشه‌های عادی را ندارند و خسارت جانی را به حداقل می‌رسانند، این شیشه‌ها ۵ ، ۶ برابر شیشه‌های معمولی مقاوم هستند. در مورد این شیشه‌ها باید بدانید که بعد از نصب تغییرات چندانی نمی‌توانید روی آن اعمال کنید درنتیجه قبل از نصب نقشه درستی از مدل و شکل شیشه مورد نظر تهیه کنید. یکی از شیشه‌هایی که این روزها بیش از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد شیشه چند لایه است که در مواردی مانند سقف، نماهای شیشه ای، شیشه‌های ضد گلوله، ضد انفجار، ضد عبور، ضد سرقت و ... کاربرد دارد. این شیشه عموما از دو یا چند لایه شیشه و یک یا چند لایه پی‌وی‌سی یا طلق ساخته می‌شود، این شیشه‌ها علاوه بر مقاومت دربرابر ضربه‌های شدید تا ۹۹ درصد از اشعه فرابنفش و تا حد قابل‌توجهی از سر و صدا جلوگیری می‌کنند.
شیشه‌های چاپدار در دو نوع سخت‌سازی شده و معمولی ارائه می‌شوند، از نظر طراحی ظاهری این شیشه‌ها بسیار متنوع هستند و حتی گاه شبیه‌سازی شده از جنس‌های دیگری همچون سنگ گرانیتی اند و کاربرد اصلی این شیشه‌ها در نمای ساختمان‌ها، پارتیشن‌ها، نماهای داخلی، نورگیرها و درب‌های ورودی شیشه‌ای است. شیشه‌های رفلکسی هم که در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شوند و به منظور زیبا‌سازی ساختمان‌ها به کار می‌روند، اشعه خورشید را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای منعکس کرده و مانع ورود آن به داخل ساختمان می‌شوند. حتما ساختمان‌هایی را که با نماهای شیشه‌ای یکدست کار شده‌اند دیده‌اید، این شیشه‌ها را اسپایدر می‌نامند و هیچ فریم مشخصی برای دور شیشه‌ها وجود ندارد. به همین دلیل یکدست و یک تکه به نظر می‌رسند که البته با توجه به طراحی نما وزن‌ها و اندازه‌های متفاوتی از این نوع شیشه در نظر گرفته می‌شود. یکی دیگر از انواع شیشه‌ها که تاثیر بسیاری هم در زیبایی ساختمان‌ها دارد شیشه‌های خم هستند که باعث افزایش فضا، زیبایی، جذابیت و همین طور مقاومت بیشتر می‌شوند. شما به راحتی می‌توانید فضاهای بی استفاده را با این شیشه‌ها قابل‌استفاده کنید.
شیشه‌های دو یا چند جداره هم چند لایه شیشه است که به طور موازی در فواصل معینی از هم قرار می‌گیرند و به وسیله فاصل یا اسپیسر از یکدیگر جدا می‌شوند. در فضای بین این شیشه‌ها هم هوا یا گازهای خاص بدون رطوبت با فشاری مساوی فشار هوای بیرون وجود دارد. برای ساخت شیشه دو جداره از انواع شیشه‌های معمولی، رنگی، رفلکس، لمینت و سکوریت می‌توان استفاده کرد. شیشه‌ها به دلیل ماهیت شان در برابر سرما و گرما برای نمای ساختمانی ضعیف‌ترین سطوح ساختمانی هستند و به دلیل اینکه نماهای شیشه‌ای مقبولیت خاصی پیدا کرده‌اند مهندسان برای رفع این مشکل از شیشه‌های دوجداره صنعتی استفاده می‌کنند. همچنین از دیگر خصوصیات شیشه‌های دو جداره می‌توان به کاهش آلودگی‌های صوتی، جلوگیری از نم زدگی شیشه، کاهش اتلاف انرژی و ایمنی بیشتر نسبت به پنجره‌های معمولی اشاره کرد.
شیشه‌های سکوریت با اعمال شوک حرارتی تهیه می‌شوند و در مقایسه با شیشه معمولی در مقابل بارهای مکانیکی، ضربه و تنش حرارتی تا ۵ برابر مقاوم‌تر از شیشه‌های معمولی هستند. شیشه سکوریت از نظر ویژگی‌های مقاومت مانند شیشه‌های ایمنی هستند و الزامات استانداردهای بین‌المللی درباره شیشه ایمنی را برآورده می‌سازند. بیشترین کاربرد سکوریت در ساختمان‌های بلند مرتبه برای حداقل کردن آسیب‌های ناشی از حوادثی چون زلزله است که اگر از شیشه معمولی استفاده شود شیشه‌های شکسته شده در شعاع زیادی به صورت قطعات بزرگ در هوا شناور شده و می‌توانند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری ایجاد کنند که به علت ریز شدن سکوریت پس از شکستن و ریزش پای ساختمان خطرات احتمالی را به حداقل ممکن می‌رساند. شیشه‌های سیمی برای جلوگیری از حریق ساخته می‌شوند و کاربرد اصلی آن در آسانسورها است که هنگام تولید و شکل دهی آن یک لایه توری سیمی داخل شیشه قرار می‌گیرد.
بازار شیشه
بازار و بورس شیشه ایران در خیابان خیام واقع شده است و فروشگاه‌های این منطقه محل داد و ستد و پخش انواع شیشه می‌باشند و نقش عمده‌ای در کنترل و تنظیم قیمت شیشه در بازار ایفا می‌کنند. همچنین از سال‌ها پیش بسیاری از انواع شیشه را از کشورهایی همچون چین، ژاپن، اروپا و ... وارد کرده‌ایم؛ ولی همواره کارخانه‌های شیشه داخلی هم بازار خود را حفظ کرده‌اند و رونق دارند.