کارن کورداوی

آیا فکر می‌کنید صرفه جویی اقتصادی فقط مختص کسانی است که با تنگناهای مالی دست و پنجه نرم می‌کند؟ بسیاری از مردم، صرفه جویی را به کسانی که امورات خود را با بودجه مختصر می‌گذرانند، نسبت می‌دهند. حال آنکه این گذاره همیشه صحیح نیست. در این زمینه کتابی به قلم تام کورلی وجود دارد که عقاید، رفتار و زندگی را نسبت به این موضوع تغییر می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید که افراد و خانواده‌های ثروتمند، چه عادت‌هایی برای صرفه جویی دارند، می‌توانید چکیده‌ای را که اینجا از کتاب کورلی ارائه می‌شود،‌ بخوانید.


ورزش رایگان یا کم‌هزینه

گرفتن تمرین سفارشی از یک معلم خصوصی یا شرکت در کلاس‌های متنوع و برنامه ریزی شده، می‌تواند به‌عنوان یک انگیزه مهم برای تمرینات تلقی شود. اما این تمرینات می‌تواند با صرف اندکی هزینه در محل زندگی شما انجام شود و شما می‌توانید بهترین تمرین را با صرف کمترین هزینه‌ها انجام دهید. این امکان وجود دارد که بدون صرف هزینه خاصی، بسیاری از مربیان را برای انجام تمرین‌های روزانه پیدا کنید. اگر دوست دارید که روش‌های با نشاطی برای تمرین‌های خود داشته باشید، از ویدئوهایی که در اینترنت بدون صرف هیچ هزینه‌ای قابل دسترس هستند، استفاده کنید. در این ویدئوها، شما می‌توانید تمرین‌های کوتاه و متنوع را به تنهایی انجام دهید، همچنین اصول ایستادن و نشستن در تمرین‌های متنوع، به شما آموزش داده می‌شود، بدون اینکه حتی یک ریال خرج کرده باشید.


اگر شما به تناسب اندام به شکل حرفه‌ای (بدون اینکه از سختی تمرین اذیت شوید) علاقه مند هستید، می‌توانید از ویدئو‌های پیشرفته تر و خاص تری هم استفاده کنید. این ویدئوها راه‌های تمرین‌های ایروبیک را برای تناسب بهتر اندام، مهیا می‌کند و با یک جست و جوی ساده در اینترنت قابل دسترس خواهند بود. با این راه، حرکات با نشاطی را انجام می‌دهید، در حالی که پول خود را در کیف خود نگه داشته‌اید. اگر طرفدار یوگا هستید، دیدن برنامه‌هایی در این مورد هم یک گزینه مناسب است. ویدئوهایی که یوگا را آموزش می‌دهند، ویدئوهایی آموزشی با مدت زمانی 10 تا 50 دقیقه هستند که به راحتی در فضای مجازی در دسترس هستند. شما با حرکت کششی در این ویدئوها می‌توانید طیف وسیعی از حرکات در جهت بهبود انعطاف پذیری و کاهش وزن را تجربه کنید. بنابراین شما با به کار‌گیری این روش ها، بودجه خود را تنظیم کرده و از هزینه‌های غیرضروری پرهیز می‌کند. جالب اینجا است که بسیاری از ثروتمندان چنین کاری می‌کنند.


از تخفیف استفاده کنید

شاید باور این مطلب کمی سخت باشد، اما تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از افراد ثروتمند برای خرید کردن از انواع مختلف تخفیف استفاده می‌کنند. اگر شما برای خرید کردن، رستوران رفتن و انجام تفریحات به دنبال تخفیف‌های اینترنتی هستید، باور کنید که برخی از دوستان و همکاران ثروتمند شما نیز این راه را تجربه کرده‌اند.


اگر شما تا‌کنون از این روش استفاده نکرده‌اید یا فکر می‌کنید در این راه مبتدی هستید، می‌توانید با اختصاص یک ساعت در هفته، به جست‌وجوی اینترنتی رستوران‌ها و فروشگاه‌هایی که به مشتریان خود تخفیف می‌دهند، بپردازید. ابتدا از جست و جوی اینترنتی یک فروشگاه شروع کنید، وقتی که شما سازو‌کار جست و جو را در این فروشگاه فرا بگیرید، این عملیات را می‌توانید در سایر فروشگاه‌ها انجام دهید. همچنین سایت‌هایی وجود دارند که برای دریافت کوپن تخفیف، به‌صورت منظم به شما ایمیل می‌زنند و شما را از تخفیف‌های فروشگاه‌ها و رستوران‌ها آگاه می‌کنند. (چنین تخفیف‌هایی در ایران نیز موجود هستند. بسیاری از فروشگاه‌ها برگه‌های خاصی دارند که علاوه بر تبلیغ محصولات یا خدمات، پیشنهاد تخفیف نیز ارائه می‌دهند.)


کتاب صوتی گوش کنید

بر‌اساس گزارش‌ها، ۶۳ درصد از ثروتمندان به کتاب‌های صوتی و پادکست‌های آموزشی گوش می‌دهند در حالی که در راه رفت و آمد به محل کار هستند. شما می‌توانید کتاب‌های صوتی را از کتابخانه‌ها و برخی از سایت‌ها به‌صورت رایگان دریافت کنید. همچنین در برخی سایت‌ها می‌توانید ۳۰ روز به شکل رایگان از محصولات استفاده کنید. علاوه بر این، در سایت‌های دیگری بسیاری از کتاب‌های صوتی در دسترس عموم قرار گرفته و می‌توان بدون پرداخت هزینه از آن استفاده کرد. بنابراین از یک راه ارزان قیمت، زندگی خود را بهبود ببخشید، در حالی که شما یک عادت افراد ثروتمند را تمرین می‌کنید. برای گوش دادن به کتاب‌های الکترونیکی رایگان نیز می‌توانید از گوشی‌های هوشمند یا پخش‌کننده فایل‌های MP۳ استفاده کنید. سایت‌ها را چک کنید و بهترین موارد را پیدا کنید. این سایت‌ها می‌توانند هزاران دامنه رایگان برای کتاب‌های صوتی و اینترنتی رایگان به شما پیشنهاد دهند.


خواندن کتاب، یک روش همیشگی

گوش دادن به کتاب‌های صوتی، یک راه به‌صرفه، برای کسب اطلاعات جدید است، اما خواندن کتاب نیز این امکان را به شما می‌دهد. در حقیقت، این یک راه کم‌هزینه برای تحرک ذهن، از بین بردن استرس و برانگیختن انگیزه کتابخوانی است. اگر شما مشتاق خواندن سرگذشت افراد موفق هستید، بدانید که این شیوه یکی از فعالیت‌های افراد ثروتمند است. بررسی‌ها نشان می‌دهد 58 درصد از افراد ثروتمند، شرح حال دیگر افراد ثروتمند را مطالعه می‌کنند. اگر پس از مطالعه سرنوشت افراد، شما بتوانید رو به جلو حرکت کنید، این اطمینان را داشته باشید که سلیقه شما در راستای افراد ثروتمند و موفق است. صرفه‌جویی اقتصادی، فقط برای کسانی که به حداقل درآمد وابسته‌اند تعریف نشده است. بلکه افراد بزرگ و ثروتمند نیز از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند. با استفاده از فعالیت‌های بالا، صرفه‌جویی کنید، زندگی خود را بهبود دهید و از ثروت فعلی خود محافظت کنید.


منبع: کلارک هاوارد