خریداران مجازی بورس موفق‌ترند؟
توسعه فرهنگ سهام داری و نگرانی از زیان تازه‌واردها به بازار، موجب شد سازمان بورس به طراحی یک تالار مجازی(به آدرس www.irvex.ir) مبادرت کند، تالاری که تقریبا با همان مکانیزم حاکم در تالار اصلی طراحی شده و کلاسی برای یادگیری تازه واردها است.
مدیرروابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در این رابطه با اشاره به اقدام شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس در شبیه‌سازی بورس ایران به صورت مجازی اعلام کرد: این اقدام برای آن است، تا به این واسطه سرمایه‌گذاران توانایی خود را برای کسب بازدهی در این بازار به عنوان فضایی تقریبا واقعی و بدون نیاز به پول و تحمل ریسک محک بزنند.
وی از شباهت این تالار با بورس واقعی کشور به عنوان عاملی برای استقبال کاربران از این فضای مجازی یاد کرد و ادامه داد: بر این اساس علاوه بر ثبت‌ نام بیش از ۲۰۰ هزار کاربر در این تالار، روزانه هزاران نفر نیز از بورس مجازی ایران بازدید و در این بورس، سهام و سایر انواع اوراق بهادار را با اعتبار مجازی خود خرید و فروش می‌کنند.
سعید مستشار متوسط معاملات روزانه تالار مجازی بورس ایران را بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: به‌طور میانگین، روزانه بیش از ۲۵ میلیون سهم و واحد سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در تالار مجازی دادوستد می‌شود. همچنین تعداد دفعات روزانه معاملات در تالار مجازی، بیش از ۶ هزار دفعه است.
وی پیش‌بینی ‌کرد که تا پایان سال ۹۲، تعداد کاربران تالار مجازی به حدود ۲۵۰ هزار نفر افزایش یابد؛ مساله‌ای که سبب شده تا سازمان بورس به کاربر میلیونـی در تالار مجازی فکر کند.
مدیرروابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در خصوص کاربران این تالار، ابراز کرد: حدود ۷۵ درصد کاربران را آقایان و ۲۵ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین ۵۳ درصد کاربران بین ۱۸ تا ۳۰ سال و ۳۳ درصد کاربران بین ۳۰ تا ۴۵ سال سن دارند.
وی درخصوص میزان تحصیلات آنها نیز عنوان کرد که حدود ۷ درصد کاربران دانش‌آموز هستند، درحالی‌که ۱۷ درصد دارای مدرک کاردانی، ۵۰ درصد کاربران دارای مدرک کارشناسی و ۱۳ درصد دارای مدرک کارشناسی‌ارشد هستند.
وی اضافه کرد: بیشترین آمار کاربران مربوط به کاربران استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی و فارس است.
مستشار به عضویت برخی از کاربران از کشورهای دیگر در تالار مجازی اشاره کرد که به این واسطه در آینده نسخه انگلیسی تالار مجازی نیز راه‌اندازی خواهد شد، تا امکان ارزیابی شرایط بازار سرمایه کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی به‌راحتی فراهم شود.
وی یادآورشد: نسخه اولیـه تالار مجازی بورس ایران در نیمه دوم سال ۱۳۸۹، توسط شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس (وابسته به سازمان بورس اوراق بهادار) طراحی شده و در دی‌ماه همان سال، همزمان با آغاز به کار نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، باحضور وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی افتتاح شد.
مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: البته نسخه اولیه این سامانه با نسخه موجود، هم ازنظر فنی و هم ازنظر قابلیت‌های کاربردی، تفاوت‌های بسیار زیادی دارد و شاید بتوان گفت اساسا قابل مقایسه نیست.
وی ادامه داد: در واقع از آن زمان تاکنون تالار مجازی، به‌صورت مستمر درحال ارتقا و بهبود بوده و به موازات بهبود مستمر این سامانه، تعداد کاربران آن نیز به‌طور فزاینده، رو به رشد است.
این گزارش می‌افزاید: سپهر نصیرالاسلامی ۲۳ ساله از شیراز نیز به عنوان یکی از کاربران این تالار به شروع فعالیت خود از سال ۹۰ در تالار مجازی اشاره کرد که در بیشتر مسابقات این تالار موفق بوده است.
وی سرمایه ارائه شده به کاربران در این مسابقات را ۱۰ میلیون تومان عنوان می‌کند که با سودی که از محل خرید و فروش در این فضا حاصل می‌کرد، مجددا بر نقدینگی آن برای خرید بیشتر سهام افزوده می‌شد.
این کاربر علاوه بر تالار مجازی، فعالیت خود را در بازار سرمایه کشور با سرمایه ۳۰۰ هزار تومانی آغاز کرد؛ که پس از کسب بازدهی از بورس و دریافت جوایز از تالار مجازی، سرمایه خود را در بازار سرمایه به ۵ میلیون تومان افزایش داد.
نصیرالاسلامی با بیان اینکه تالار مجازی با فضای واقعی بورس تفاوت دارد، عنوان کرد که در تالار مجازی می‌توانی به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کنی اما زمان معاملات در بازار سرمایه محدود به ساعات ۹ صبح تا ۱۲:۰۰ است.
از سوی دیگر حسین قنبری کاربر ۳۶ ساله اردبیلی نیز به فعالیت خود در این تالار مجازی از زمان راه‌اندازی آن اشاره کرد که طی مشارکت در تمامی مسابقات آن موفق شد در ۱۴ تا ۱۵ مسابقه آن برنده باشد.
وی از پیام‌های کاربران ناآشنا در بخش پیام‌های سایت تالار مجازی به عنوان عاملی نام برد که سبب شد تا اقدام به راه‌اندازی سایتی کند تا به این واسطه به سوالات کاربران پاسخ دهد.
وی ادامه داد: در این میان با توجه به موفق بودن من در این تالار مجازی سبب شد تا بسیاری از آنها از من بخواهند تا آنها را برای موفق بودن در این تالار راهنمایی کنم.
قنبری در ارزیابی خود از این تالار مجازی عنوان کرد: در حالت کلی این تالار برای فردی که می‌خواهد با بازار سرمایه آشنا شود، فضای مناسبی را فراهم آورده است، به طوری که کاربر به واسطه خرید و فروش‌هایی که در این بازار انجام می‌دهد، با شرکت‌ها آشنا می‌شود.