پنج شیوه  برای رضایت شغلی بیشتر
ترجمه: مهدی سریرچی فارغ از اینکه چقدر شغلتان را دوست داشته باشید، استرس‌ها، ساعت‌های کاری ممتد، طولانی و نگرانی‌های بی‌شماری که در هر شغلی وجود دارد می‌توانند باعث احساس نارضایتی شما از شغل تان بشوند. بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2012 تنها 47 درصد آمریکایی‌ها از شغل شان رضایت کامل داشتند.
به گفته بت توماس، نویسنده کتاب «قدرت شادمانی: چگونگی به دست آوردن و حفظ رضایت شغلی»: «ما زمان‌های زیادی را در محل کار صرف می‌کنیم و خوشحال نیستیم.» باید توجه داشت که نارضایتی شغلی تنها روی رفتار ما اثر نمی‌گذارد و به طور جدی بهره‌وری سازمان را نیز به حداقل می‌رساند.
با این تمرین‌ها می‌توانید شادی را به محل کار بیاورید و موفقیت سازمان خود را بیشتر کنید:
۱. در زمان حاضر زندگی کنید. به گفته توماس: «دلیل بسیاری از افکار منفی که به ذهن ما می‌رسند، نگرانی از وقوع اتفاقاتی است که ممکن است هرگز رخ ندهند.» بسیاری از کارآفرین‌ها اغلب چندین طرح احتمالی رابرای کارشان ترسیم می‌کنند و دائماً درباره بدترین حالت ممکن فکر می‌کنند، در حالی‌که می‌توانند استرس‌های زائد را از ذهن خود دور کنند و به جای آن انرژی خود را در راهی که بهره‌وری بیشتری داشته باشد صرف کنند. به گفته توماس: «بهترین شیوه برای برخورد با افکار منفی جدا کردن خیالات از واقعیات است». بنابراین دفعه بعد که خود را مواجه با افکار منفی دیدید موقعیتتان را تحلیل کنید و ببینید که واکنش شما به واقعیات رخ داده است یا به تصورات ذهنی که فکر می‌کنید ممکن است رخ دهد.
۲. مثبت اندیشی. تبدیل افکار منفی به افکار مثبت می‌تواند باعث بهبود رفتار و افکار شود. توماس توصیه می‌کند: «هربار که یک فکر منفی به ذهن شما خطور کرد، متوقف شوید و درباره یک موضوع مثبت فکر کنید.» با انجام این کار بعد از چند هفته متوجه ایجاد عادت‌های جدید در رفتار خود می‌شوید که خرسندی شما را نه تنها در محل کار، بلکه در زندگی روزانه نیز افزایش می‌دهند.
۳. کمک به دیگران. توماس معتقد است که فرقی نمی‌کند در فعالیت‌های بشر دوستانه سهیم شوید یا اینکه به کارمندان‌خود کمک کنید تا کارشان را بهتر انجام دهند، به هر حال نیکوکاری و کمک به دیگران رمز دوام خوشحالی است.
«رضایت کاری به معنای چیزهایی که به تنهایی به دست می‌آورید نیست. این نیست که به خودتان کمک کنید تا بهتر به نظر برسید بلکه رضایت واقعی زمانی حاصل می‌شود که همه افراد تیم شما عملکرد بهتری داشته باشند.»
برنامه‌ریزی برای آموزش همراه کار که در آنها مدیران ارشد در انجام کارها به کارمندان زیر دست‌شان کمک می‌کنند و تجربیات شان را در اختیار آنها می‌گذارند، یاشرکت دادن کارمندان در کارهای خیرخواهانه مانند توزیع غذای رایگان میان فقرا یا برنامه‌های عام المنفعه می‌تواند خرسندی از کار را برای همه افراد آن سازمان به همراه بیاورد.
۴. مرخصی بگیرید و استراحت کنید. با وجودی‌که یکی از موثر ترین عوامل محرک و انگیزه بخش برای کارآفرین‌ها، استرس‌های مثبتی است که به آنها وارد می‌شود ،ولی درک این نکته که باید زمان‌های مناسب را به استراحت دادن به ذهن و بدن اختصاص داد اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. آنگونه که توماس می‌گوید: «حتی اگر شغلتان را دوست داشته باشید، استرس‌ها می‌توانند شما را به پایین بکشند و باعث ایجاد نارضایتی در شما شوند». چند روز را به عنوان روزهای تعطیل خود انتخاب کنید و یک مفر برای خارج شدن از محیط کار برای خود بیابید. می‌توانید در تعطیلات پایان هفته جایی را پیدا کنید و در آنجا تفریح کنید، به ذهن تان استراحت بدهید و خودتان را دوباره جوان کنید.
۵. قدردانی روزانه. با به دست آوردن چیزهایی که ندارید رضایت ایجاد نمی‌شود، بلکه با تشخیص داشته‌ها و سپاسگزار بودن بابت آنها ست که رضایت واقعی را به دست خواهید آورد. هر روز صبح قبل از شروع کار یا آخر وقت قبل از اینکه دفتر کارتان را ترک کنید این پنج نکته را که شما نسبت به آنها سپاسگزار هستید ، بنویسید تا ذهن خود را آموزش دهید روی نکات مثبت متمرکز شود.
منبع: Entrepreneur