15 قدم تا دیپلمات شدن
آیا تا به حال خود را در مقام یک دیپلمات ارشد فرض کرده‌اید؟ وقتی کلمه دیپلماسی را به حافظه تصویری خود فرا می‌خوانید احتمالا در دو حالت آن را ارزیابی می‌کنید: دیپلماسی از نظر برخی دوز و کلک به حساب می‌آید و از نظر برخی دیگر قدرت و راهبرد. با همه این اوصاف باید گفت این دیپلمات‌ها هستند که مشکلات جهانی را در زمینه‌های جنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست و حتی فرهنگی حل و فصل می‌کنند. همواره این احساس وجود دارد که دیپلمات‌ها نقش اندکی در عرصه جهانی دارند اما با نگاهی دقیق تر می‌توان دریافت بزرگ‌ترین‌ مشکلات جهانی به وسیله دیپلمات‌ها حل شده است. دیپلمات‌ها همواره برای پیروزی در یک عرصه از فنون مختلفی استفاده می‌کنند اما به‌طور خلاصه می‌توان آن را در 15 بند خلاصه کرد. این بندها عبارتند از:
از یک حقوقدان برای پیشبرد برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. کسانی که به امور بین‌الملل آشنا هستند.


دارای عقلانیت زیاده از حد هستند. این تکنیک در واقع یکی از رایج ترین و مهم‌ترین فنون دیپلماسی به حساب می‌آید. در این تکنیک دیپلمات‌ها کمتر احساساتی می‌شوند و اگر هم قرار باشد احساساتی شوند، این احساسات (Emotions) یک وسیله برای پیش رفتن به سوی هدف محسوب می‌شود. این تکنیک به‌عنوان جایگزین تئوری بازی است. در این تکنیک یک دیپلمات از منافع خود صرف نظر می‌کند و برای هر کسی به دنبال یک راه حل امیدوارکننده می‌گردد.
از معیارهای عینی استفاده کنید. افراد دیپلمات همواره از معیارهای ذهنی فاصله می‌گیرند و معیارهای عینی را مدنظر قرار می‌دهند.


استفاده از بازی «این به آن در» یکی از رایج ترین بازی‌های دیپلمات هاست. دیپلمات‌ها برای استفاده از این روش سه قدم را لحاظ می‌کنند: الف) همیشه همکاری کنید تا زمانی که عصبانی شوند. ب) وقتی عصبانی شدند با همان شدت با آنها تسویه کنید. ج) سریع ببخشید. این راهبرد برای این به کار گرفته می‌شود تا شانس به دست آوردن صلح را افزایش دهد و مانع یک درگیری شود.
زمان بخرید. اگر دیدید که طرف مقابل‌تان در مذاکره سود بیشتری می‌برد، بهتر است عذری پیدا کنید تا کمی در این مذاکرات تاخیر ایجاد کند. به کار بردن تاکتیک‌های تاخیری آسان است. دیپلمات‌ها برای این از تاکتیک‌های تاخیری استفاده می‌کنند تا بتوانند درس‌هایی را که از پیش یاد گرفته‌اند مرور کنند و یک راهکار جدید پیدا کنند تا دوباره بتوانند بر استراتژی خود متمرکز شوند.


محدودیت‌ها را نادیده می‌گیرند. آنها همواره مهلت‌های زمانی را نادیده می‌گیرند و به منافع خود اهمیت بیشتری می‌دهند. برای این کار آنها سعی می‌کنند فشار را به طرف مقابل سوق دهند. مهم است که آنها اجازه ندهند تا طرف دیگر آنها را تحت فشار قرار دهد.
از ترفندهای فریبنده استفاده کنید. این ترفندها می‌تواند همان استفاده از تاکتیک تاخیری باشد.
دیپلمات‌ها از تاکتیک بلوف زیاد استفاده می‌کنند. اگر آنها احساس کنند که طرف مقابل‌شان از بلوف استفاده می‌کند، احتمالا از طرف مقابل خواهند خواست تا برگ‌های خود را رو کند.


پل طلایی می‌سازند. این تاکتیک به گونه‌ای است که اجازه می‌دهد طرف مقابل با چند مورد ناچیز پیروزمندانه مذاکرات را ترک کند.
دیپلمات‌های کارکشته اجازه نمی‌دهند فضای مذاکرات به سمت تشنج برود. اگر آنها احساس کنند این مذاکرات به سمت تشنج در حال پیشروی است سعی می‌کنند زمان کوتاهی را برای استراحت بخرند یا اینکه برای شکستن فضای تند از ادبیات مطایبه‌آمیز استفاده می‌کنند.
استفاده از تکنیک «مهار» نیز یکی دیگر از روش‌های دیپلمات‌ها است تا بتوانند در مذاکرات دست بالا را داشته باشند. در این تکنیک آنها اطلاعات اولیه ناشنیده‌ای را به‌عنوان برگ برنده رو می‌کنند و موجب می‌شوند طرف مقابل جذب مذاکره شود. برخی مواقع زمانی که بن بست در مذاکرات ایجاد می‌شود، دیپلمات‌ها از این تکنیک برای شکستن فضای موجود استفاده می‌کنند.


دیپلمات‌ها سعی می‌کنند عقاید خود را مشابه عقاید طرف مذاکره‌کننده نشان دهند. یک دیپلمات ماهر می‌تواند با استفاده از این تکنیک کاری کند تا طرف دیگر مذاکره به نتایج مطلوب وی برسد. در این شرایط طرف دیگر مذاکره خود را با شما هم عقیده می‌یابد و این یک پیروزی بزرگ برای یک دیپلمات به حساب می‌آید.
دیپلمات‌های ماهر از یک فن ویژه استفاده می‌کنند تا فضای مذاکره همواره در دستان آنها باقی بماند. سیزدهمین تکنیک در فنون دیپلماسی از این قرار است که آنها اجازه نمی‌دهند طرف دیگر از اصل خود به دور شود. در این شرایط دیپلمات‌ها هرگز به طرف مقابل حمله نمی‌کنند یا اینکه از آنها یک چهره بد نشان نمی‌دهند. حتی اگر طرف مقابل سعی دارد از خود یک چهره بد نشان دهد، دیپلمات ماهر سعی می‌کند به آنها کمک کند تا این عقیده را از طرف مقابل دور کند.


استفاده از کلمات رمزی و مودب بودن یکی دیگر از فنون دیپلمات‌های ماهر است. در این شیوه دیپلمات‌ها سعی می‌کنند با استفاده از ادبیات رمزوار از طرف مقابل در نهایت احترام انتقاد کنند. آنها در چینش کلمات خود، از کلماتی استفاده می‌کنند تا طرف مقابل را علیه خود بسیج نکنند و فضا را به سمت تشنج پیش نبرند.
فن آخر همان فن بیانیه است. دیپلمات‌های ماهر در این فن از ادبیات فاتحانه استفاده می‌کنند. آنها اجازه می‌دهند طرف دیگر هم فاتحانه از در مذاکرات بیرون برود. این فن یکی از مهم‌ترین‌ فنون مذاکره است که می‌تواند در پایایی و دوام نتایج حاصل از دیپلماسی نقش موثری داشته باشد.