وینو پلاستیک شرکتی برتر در تولید لوله و اتصالات UPVC
شرکت وینو پلاستیک در سال 1360 با هدف تولید لوله و اتصالات UPVC تاسیس گردید. این شرکت در حال حاضر با 130 نیروی متخصص، بیشترین تولید لوله و اتصالات UPVC در ایران را دارد. با توجه به حجم بالای تولید و کیفیت مناسب محصولات از سال 82 صادرات به کشورهای همجوار را آغاز نمود و بخش اعظم پروژه های آب و فاضلاب داخل کشور توسط این شرکت تامین می شود.
مهندس غیاثی در مورد ویژگی تولیدات این شرکت عنوان کرد: تولیدات شرکت از قطر20 میلیمتر تا قطر 1200 میلیمتر متغیر است. با توجه به منحصر به فرد بودن تولیدات سایز 900 ، 1000 و 1200 میلیمتر در خاورمیانه، این محصولات به کشورهای همجوار مانند ترکیه، عربستان، عراق، افغانستان، ارمنستان و ترکمنستان صادر می شوند. حدودا 50 الی 60 درصد تولیدات را صادر می کنیم. همچنین به دلیل مقاومت بالای محصولات در برابر زلزله وخوردگی تقریبا برای اجرای اکثر پروژه های جنوب کشور (خوزستان، سیستان، هرمزگان، کرمان، یزد و ...) از تولیدات این شرکت استفاده می شود.
مدیرعامل وینو پلاستیک در خصوص مشکلات صادرات در زمان تحریم و حمایت دولت بیان داشت: به واسطه شرایط تحریم نقد خاصی به دولت نداریم. اگر تحریم برطرف شود، بانک ها فعالانه تر عمل می کنند و می توانیم از طریق LC با اعتماد بیشتری محصولات را صادر کنیم و نگران برگشت پول نباشیم. این امر میزان صادرات را بیشتر می کند. در حالی که الان خودمان مسئولیم و هیچ ضمانتی برای دریافت وجه از سوی خریداران خارجی نداریم. همکاران ما فعالیت های بازاریابی را انجام می دهند و ریسک مبادلات کالا را می پذیرند و ریسک برگشت وجه کالا با مسئولیت خود همکاران و شرکت است. این مسائل در حالی است که بانک ها باید معاملات تجاری را ضمانت کنند. برای واردات هم ما با شرکت ها و تجار کره ای وارد معامله شده ایم که اگر خیلی لطف داشته باشند LC را می پذیرند. این درحالی است که اخیراً LC هم باز نمی کنند و به اجبار پول را به صورت نقدی پرداخت می کنیم و می بایست با امید به خدا، منتظر ارسال کالا باشیم. غیاثی تاکید کرد: منتظر کاهش یا رفع تحریم ها هستیم تا صادرات به شکل بهتری انجام شود. متاسفانه پول برای ایران حواله نمی شود و دلارهای حاصل از فروش به دست ما نمی رسد و با مبلغ پایین تر تبدیل به ریال می شود.
وی بیان کرد: اگر اتاق های بازرگانی فعالانه تر عمل کنند و مسئولیت قانونی و بهتری را در امور صادرات بپذیرند، شرایط برای صادر کننده مساعدتر خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن همگن پلاستیک استان البرز با اشاره به اینکه ترکیه گروه هایی دارد که در کشورهای هدف مشتری ها و مصارف را شناسایی می کنند و در اتاق بازرگانی ترکیه و کشورهای هدف، با نظارت اتاق بازرگانی دو طرف معامله بهم میرسند و اتاق بازرگانی تضمین قرارداد را انجام می دهد، بیان کرد: ترکیه ای ها در ترکنمستان بسیار ارزانتر از ما کالاهای خود را می فروشند. حال آنکه تمام اجناس صادراتی ترکیه ازخاک ایران و توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی حمل می گردد. دولت ترکیه علاوه بر تشویق، اعتبارات کافی نیز می دهد و این باعث می‌شود دوره بازپرداخت وجه از طرف مشتری بیشتر شود که موجب رضایت بیشتر مشتری میشود. متاسفانه تشویق صادراتی در ایران معنا ندارد. این مسئله منوط به برگشت دلار به بانک مرکزی شده و اسم آن را پیمان نامه ارزی گذاشته اند. همچنین برای تهیه مواد اولیه که بخشی از آن وارداتی است، با مشکلاتی مواجه هستیم. متاسفانه قیمت تمام شده مواد برای بسیاری از شرکت ها بسیار بالا تمام می شود. یکی از مشکلاتی که شرکت های ایرانی در مبادلات خارجی خود دارند این است که چون نمی توانند پول را از طریق بانک حواله کنند و این عمل از طریق صراف و تبدیل کردن ارز ها صورت می گیرد، هزینه واردات خود بخود افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: دلار به هیچ صادرکننده ای داده نمی شود؛ زیرا بانک ها تحریم هستند. در کل اگر دولت دلار را با نرخ منطقی تثبیت کند و رویه های بازرگانی ثبات داشته باشد خود تولید کنندگان برای صادرات و واردات خود بهترین روشها را انتخاب خواهند کرد . اگر سیاست های دولت حمایت از صادرات باشد و اتاق های بازرگانی مشترک بتوانند روشهایی اتخاذ کنند که قرارداد با کشورهای هدف را تضمین نمایند و صادر کنندگان بدانند در خصوص مطالباتشان تضمین کافی دارند آنگاه صادرات به نقطه درخشان خواهد رسید.

استان البرز رکورد دار زیرساخت های تولیدی
مدیرعامل شرکت وینو پلاستیک که از صادرکنندگان برتر کشور است در خصوص برآوردهای صورت گرفته از تولیدات و وضعیت کارخانجات استان البرز بیان کرد: استان البرز از نظر صنعتی براساس اطلاعات بعد از تهران دومین استان کشور است که بیشترین کارخانجات را در خود جای داده است. مخصوصا در صنایع ماکارونی، مواد غذایی و ... رتبه اول را دارد. این استان به واسطه نزدیکی به تهران باز هم پتانسیل پیشرفت بیشتر را دارد. هر چند که این زیرساخت ها بخصوص در بخشهای مالی و بانکی کافی نیست و هنوز هم بسیاری از آنها تسهیلات را از بانک‌‌های تهران می گیرند و متاسفانه سیستم بانکی مستقلی ندارد و ظرفیت ها بالاتر نرفته و کلیه مصوبات بانکی به تهران می رود که این مساله مشکل ساز و زمانبر است. البته گفتنی است به خاطر صنعتی بودن منطقه، زیر ساختهای صنعتی خوبی که عمدتاً توسط بخش خصوصی ایجاد شده در استان البرز موجود است. وی در خصوص صنایع الکترونیکی، تراشکاری و مکانیکی نیز تاکید کرد که زیر ساخت‌ها و عملکردهای بسیاری خوبی وجود دارد.
رئیس هیئت مدیره انجمن همگن پلاستیک استان البرز اظهار کرد: ارگان های دولتی استان البرز باید با هدف تکریم ارباب رجوع پیش بروند. متاسفانه در برخی موارد دیده شده است که کارها به درستی انجام نمی شود و ارباب رجوع هم در این میان ناراضی هستند. بدترین حالتی که در میان کارمندان ارگان ها وجود دارد این است که برای آنها فرقی ندارد ارباب رجوع راضی از شرکت و اداره بیرون برود یا خیر؟ وی افزود: حس تعهد باید در ادارات تقویت شود تا شاهد تعالی صنعت باشیم. ارگان ها باید به سمت جذب نیروهای متخصص بروند و از کارشناسان مجرب استفاده کنند. حتی ارگان ها می توانند با استفاده از نیروهای جوان به صورت حق الزحمه ای امور را تسریع کنند، که نه تنها اشغال زایی صورت گرفته بلکه موجب ارتقاء فرهنگ والایی در سازمانهای خود خواهند شد.
مهندس غیاثی درباره وام های پرداختی به تولیدکنندگان گفت: تولیدکنندگان، سرمایه گذاری های اولیه را انجام داده اند و نیاز به سرمایه در گردش دارند. وام های ۲۰ درصد به بالا واقعا مشکل ساز شده است و در تولید این سود وجود ندارد و اگر تولید واقعی باشد پرداخت این سودها ممکن نیست.
وی عنوان کرد: دولت بدهکار اصلی ما است. اگر بدهی خود را بدهد، تولید کننده اولا نیازی به وام گرفتن ندارد.
ثانیا اشتغال افزایش مییابد و در این حالت گردش مالی بهتری به وجود می آید، درنتیجه تولید کننده در فضای آرام و بدون تنش قرار می گیرد و می تواند رشد کند.
مهندس غیاثی تاکید کرد: در مورد تسهیلات بانکی باید شرایطی فراهم شود تا فقط برای شروع کارهای تولیدی یا توسعه کارخانجات معتبر به کار برود، تا از این منابع به جای خود در اشتغال زایی استفاده شود. دراین حالت می توانیم شاهد برگشت پول و بازدهی فعالیت هایمان باشیم؛ تسهیلات بانکی و نرخ سود آن نباید طوری باشد که خود عاملی برای نابودی تولید کننده شود.
وی افزود: دولت باید حامی صادرکننده کالا و خدمات و تولید کننده باشد و به موقع منابع مالی را به تولید کننده و پیمانکاران بدهد.
رئیس هیئت مدیره انجمن همگن پلاستیک استان البرز در خصوص رتبه بندی شرکت ها اظهار داشت: رتبه بندی باید در زیرگروه های تخصصی انجام شود و در کنار آن باید اطلاع رسانی شود تا خریدار داخلی و خارجی به این رتبه بندی معتبر مراجعه کنند. همچنین رتبه بندی می تواند ملاک انجام بسیاری از مناقصات باشد که می بایست منطبق بر استاندارد ها و معیار های قابل پذیرش باشد .