اشتغال برای همه
دکتر علی رحمانی - عضو کمیته علمی همایش انجمن لیزینگ اروپا مطالعه جامعی درخصوص اثرات اقتصادی لیزینگ انجام داده است و رابطه ضریب نفوذ لیزینگ با تولید ملی، ایجاد شغل و سایر متغیرهای کلان اقتصادی را تخمین زده است. این گزارش شواهد تجربی درخصوص اثرات مثبت لیزینگ را مستند نموده است.
حوزه عمل شرکت های لیزینگ هم نیازهای خانوار و هم نیازهای بنگاه های اقتصادی و دولت را دربر می‌گیرد. چند مثال واقعی که مبتنی بر تجربه این جانب است موضوع را می تواند بهتر تبیین کند. ما در سال‌های ۷۲ و ۷۳ در شرکت پی خرید ایران (لیزینگ صنعت و معدن) از طریق خرید یک دستگاه تراش و یا سری تراش به قیمت تقریبی شش میلیون ریال(که حدود ۸۰درصد توسط لیزینگ تامین می شد) می‌توانستیم یک شغل ایجاد کنیم و این ها عمدتاً در کارگاه های خود قطعات خودرو تولید می کردند و اقساط قراردادها را به موقع پرداخت می کردند. یا در سال ۱۳۷۴ با پرداخت ۲۰ تا ۲۵ میلیون ریال برای خرید یک دستگاه بنز ۶۰۸ یا ۸۰۸ بیش از ۱۰۰۰ شغل ایجاد کردیم. این ها غیر از تاثیری است که خرید این ماشین‌آلات بر شرکت تولید کننده آنها داشت. کارآفرینانی بودند که ایده های خوب داشتند و با خرید چند دستگاه ماشین آلات می توانستند آنها را عملیاتی کنند. بیاد دارم که دو مهندس مکانیک و یک مهندس برق که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودند را با خرید دو دستگاه تراش و یک دستگاه وایرکات که ارزش خالص قرارداد اجاره آن حدود ۳۰ میلیون ریال بود قادر به ایجاد کارگاهی نمودیم که بسیار موفق بودند و تولیدات جالبی داشتند. ما معتقدیم که لیزینگ در تحقق بند۲ ماده ۴۳ قانون اساسی یعنی"تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قراردادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر بکارند ولی وسائل کار ندارند" می‌تواند نقش موثری ایفا کند.
اگرچه آمار و اطلاعات دقیقی درخصوص حجم کلی عملیات لیزینگ و حوزه های فعالیت آنها وجود ندارد با این وجود براساس ارتباطاتی که باشرکت های مختلف لیزینگ برای تدوین گزارش بازار لیزینگ ایران سالنامه لیزینگ یورومانی دارم، نقش آنها را با توجه به منابع و امکانات موجود بسیار موثر و سودمند ارزیابی می کنم. به هرحال خود شرکت‌های لیزینگ نیز به استخدام و اشتغال ده ها نفر کارشناس و فارغ التجصیل و تربیت آنها کمک نموده اند.