رهبران داووس درست در زمان تردیدها درمورد اقتصاد جهان بایکدیگر ملاقات کردند. رشد اقتصادی چین درحال کند شدن است، بازارهای سهام جهان سال 2016 را با آشفتگی آغاز کردند و قیمت نفت به کمترین سطح طی 12 سال گذشته رسیده است. چگونگی کنترل این مسائل در اولویت دستور کار داووس قرار داشت. در اینجا آنچه را که برخی از شرکت‌کنندگان در اجلاس داووس مطرح کرده‌اند، آورده می‌شود.


در نشست «فضای کسب‌وکار چین»، نوریل روبینی، استاد اقتصاد و کسب‌وکار بین‌المللی دانشگاه نیویورک، درباره «توفان تمام عیاری» که بازارهای جهانی را درمی‌نوردد و احتمال فرود دشوار دومین اقتصاد بزرگ جهان سخن گفت. او گفت: «بازارها مجنون شده‌اند. آنها از خوش‌بینی مفرط به بدبینی مفرط دچار می‌شوند.»

لی یوانچائو، معاون رئیس‌جمهوری چین، در یک سخنرانی ویژه آشفتگی اخیر بازارها را منطقی دانست و درباره گذار چین از سرمایه‌گذاری دولت محور و اقتصاد مبتنی بر تولید به اقتصادی وابسته به مصرف‌کنندگان و خدمات بحث کرد. او گفت: «برای حفظ توسعه اقتصادی پایدار، ما باید تمرکزمان را از سرعت به کیفیت تغییر دهیم.»

کریستین لاگارد،رئیس صندوق بین‌المللی پول، در نشست «چشم‌انداز اقتصادی جهان» گفت: شاید زمان آن رسیده باشد که در روش سنجش موفقیت اقتصادی، از جمله تولید ناخالص داخلی و بهره‌وری تجدیدنظر کنیم. او گفت: «ما باید روشی را که بر اساس آن به اقتصاد نگاه می‌کنیم تغییر دهیم. چیزهای بسیاری وجود دارند که ما به خوبی آنها را نمی‌سنجیم.»

راگورام راجان،رئیس بانک مرکزی هند، در نشست«توهم رشد» اعلام کرد: آشفتگی بازار تعدیل خواهد شد، اما سیاست‌های پولی به تنهایی نمی‌تواند جهان را تغییر دهد. او گفت: «ما درجهانی هستیم که ارزش اصلی هیچ دارایی‌ را نمی‌دانیم.»

شاران بارو،دبیرکل کنفدراسیون اتحادیه تجارت بین‌المللی، در نشست«آینده رشد» گفت: اقتصاد فردا باید اقتصادی باشد که در آن ثروت به اشتراک گذاشته می‌شود. او گفت: «مدل اقتصادی فعلی ما با نابرابری طراحی شده است.»

ری دالیو،بنیانگذار شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بریج‌واتر، در نشست«اقتصاد چین به کجا می‌رود» گفت: بیایید نرخ رشد 9/ 6 درصدی چین در سال 2015 را منطقی بدانیم. اوگفت: «یک سال بد در چین می‌تواند یک سال عالی در هر کشور دیگری باشد.»

لاگارد در همین نشست گفت: دولت‌ها اگر مجبور باشند می‌توانند برای کنترل بی‌ثباتی مداخله کنند، اما این مداخله همیشه باید برای یک دوره کوتاه باشد. او گفت: «میزان بی‌ثباتی مناسب است. بازار سرانجام مسائل را حل می‌کند.»

جوزف استیگلتز اقتصاددان برنده جایزه نوبل، در نشست«چطور اقتصاد جهان را دوباره راه‌اندازی کنیم» گفت اگر چیز اشتباهی را بسنجیم، درنهایت کار اشتباهی انجام می‌دهیم.» او گفت: «تولید ناخالص داخلی معیار خوبی برای سنجش عملکرد اقتصادی نیست، تولید ناخالص داخلی معیار خوبی از رفاه نیست.»