دنیای اقتصاد: یازدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان با محوریت موضوعات علمی، زیست محیطی، علوم انسانی و فرهنگ و هنر برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، در مراسم افتتاح این نمایشگاه، استاندار اصفهان، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اصفهان، رؤسای دستگاه های اجرایی استان، مدیران کل و برخی رؤسای دانشگاه های استان حضور داشتند.


معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اصفهان در این مراسم گفت: یازدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان با محوریت موضوعات علمی، زیست محیطی، علوم انسانی و فرهنگ و هنر برگزار شده است. حسین سیستانی با اشاره به این که دولت تدبیر و امید، توسعه را از مسیر تحقیق و پژوهش رقم می زند، اظهار داشت: امسال ستاد هفته پژوهش با دستور العمل‌ ابلاغی از سوی ریاست جمهوری تشکیل شد. وی با بیان اینکه امیدواریم این نمایشگاه پاسخگوی نیازها و مطالبات سطوح جامعه باشد، افزود: محورهای پژوهش استان اصفهان مبتنی بر طرح آمایش سرزمین استان پیش بینی شده است و مطابق این طرح، محورهای توسعه استان بر زمینه‌های علم و فناوری، فرهنگ و هنر، محیط زیست و آب تأکید دارد. معاون استاندار اصفهان با تأکید بر این که پژوهش، راز ماندگاری هر اقدام و فرآیند است، بیان داشت: اختصاص بیش از ۱۰ درصد درآمد تولید ناخالص ملی به امر پژوهش در برخی کشورها نشان دهنده جایگاه والای تحقیق در آن کشورها است چرا که امر پژوهش یک امر زیر بنایی و اساسی است و هر کشوری برای رسیدن به نتایج مطلوب، باید این مقوله را جدی بگیرد.

پژوهش و فناوری، موتور محرک پیشرفت و توسعه
در ادامه استاندار اصفهان گفت: یازدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری در اصفهان در حالی آغاز می‌شود که اصفهان در زمینه علم و فناوری، استانی شناخته شده در کشور است.رسول زرگرپور با اشاره به این که توسعه علمی و فرهنگی بدون پرداختن به امر پژوهش امکانپذیر نیست، اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم آنکه طبق قانون باید ۴ درصد از درآمد ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص یابد ولی فقط ۶ دهم درصد درآمد ناخالص ملی به موضوع پژوهش اختصاص یافته که این خود یکی از مشکلات بزرگ است. این در حالی است که در صورت تحقق این امر، بسیاری از مشکلات استان های کشور از جمله مشکلات زیست محیطی و صنایع برطرف خواهد شد. وی از پژوهش و فناوری به عنوان موتور محرک پیشرفت و توسعه یاد کرد و ادامه داد: البته پژوهش در آینده جامعه‌ای مؤثر است که آن جامعه توانسته باشد نتایج پژوهش را به صورت کاربردی در اختیار سطوح مختلف خود قرار دهد.

استاندار اصفهان با تأکید بر این که پیشرفت سریع فناوری و تحولات بی‌سابقه در توسعه ارتباطات بین‌الملل و شتاب جریان جهانی شدن، پر رنگ تر شدن رقابت‌های فناوری در جهان را به دنبال داشته است، یادآور شد: دولت یازدهم با توجه به اهداف مندرج در سند جامع علمی کشور و همگام با نیازهای کنونی، اهداف و راهبردهایی را در حوزه علم و فناوری تعیین کرد که اعتلای اخلاق و معنویت در دانشگاهیان و دانشجویان، دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، میل به توسعه و پیشرفت پایدار و متوازن از مسیر توسعه علمی و ظرفیت‌سازی برای توسعه فناوری، تربیت دانش‌آموختگان توانمند و اخلاق‌مدار و دستیابی به دانشگاه‌های جهانی، پیشرفته و ثروت‌آفرین از جمله اهداف و راهبردهای دولت یازدهم، در این زمینه است.

زرگرپور متذکر شد: اصفهان در امر ایجاد شهرک‌های علمی ـ تحقیقاتی بر پایه پژوهش و فناوری پیشگام بوده و تأسیس اولین شهرک علمی ـ تحقیقاتی با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش برای ایجاد نخستین کریدور علم و فناوری کشور نشانه اهمیت پژوهش در نگاه مسوولان استان است. گفتنی است نمایشگاه هفته پژوهش از ۱۵ تا ۱۸ آذر ماه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان با حضور دانشگاه های مطرح استان و دانشگاه های شهرستان های اصفهان، حضور نمایندگان بخش خصوصی، سازمان ها، دستگاه های اجرایی استان، سازمان های مردم نهاد و انجمن ها برگزار گردید.