فانتوم برای سومین بار می‌میرد!
رولزرویس رسما اعلام کرد امسال تولید مدل فانتوم به پایان رسیده و این خودرو از روی خط پایین می‌آید. فانتوم یا همان شبح یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های رولزرویس به حساب می‌آید که همچنان نام آن استفاده می‌شود. رولزرویس فانتوم برای نخستین بار در سال 1925 معرفی شد. هدف از طراحی مدل فانتوم این بود که کمی خصوصیات اسپرت را به خودروهای این شرکت تزریق کند. البته کمی! در سری‌های اول این هدف اما رفته رفته اوضاع بهتر شده و رولزرویس هم صاحب یک مدل نسبتا اسپرت شد.

فانتوم با قدرت و محبوبیت زیادی به جلو می‌آمد. اما وقوع جنگ جهانی دوم به یکباره آن را متوقف کرد. رولزرویس با وقوع جنگ جهانی دوم تمام فعالیت‌های خود را متوقف کرده و هنرش را در راه تولید موتورهای هواپیما برای استفاده در میدان نبرد و دیگر تجهیزات جنگی به کار گرفت. به این ترتیب آخرین رولزرویس فانتوم سری اول در سال ۱۹۳۹ تولید شد. بعد از جنگ رولزرویس یک بار دیگر به یاد خودرو محبوبش افتاد. آن هم در شرایطی که از دهه ۵۰ به این سو مرزبندی بین خودروهای معمولی و لوکس جدی‌تر شده بود. برای همین رولزرویس اقدام به تولید سری دوم فانتوم کرد. این بار فانتوم خودرویی فوق لوکس بود. نسل دوم رولزرویس فانتوم حتی با معیارهای امروزی هم خودرویی لوکس به حساب می‌آید. تولید این سری تا سال ۱۹۹۰ ادامه پیدا کرد. اما یک بار دیگر فانتوم از خط تولید به پایین کشیده شد.

دلیل اصلی این بار نه یک عامل بیرونی که درجا زدن طراحان رولزرویس بود. سری دوم از سال ۱۹۵۰ به بازار عرضه شد. اما طی ۴۰ سال تغییرات زیادی نکرد. طراحان رولزرویس با نوعی نگاه مغرورانه به این خودرو نگاه می‌کردند و سنت‌های طراحی رولزرویس را به‌صورتی کورکورانه ستایش می‌کردند. به این ترتیب در اواخر دهه ۸۰، مدل فانتوم به خودرویی تبدیل شده بود که اگر چه تکنولوژی آن کاملا به روز بود اما ظاهر آن چند دهه قبل را تداعی می‌کرد. شاید این خودرو با ظاهری قدیمی برای خود انگلیسی‌ها نوستالژی داشت، اما برای دیگر مردم جهان جذابیتی نداشت. به ویژه که شرکت‌های لوکس ساز دیگر مانند بنتلی به سرعت زیادی در حال تولید خودروهای لوکس مدرن بودند. اما ظاهرا حرف طراحان رولزرویس این بود که باید این خودرو را دوست داشته باشند، چون ما می‌گوییم! سرانجام بازار تصمیم خودش را در مورد رولزرویس فانتوم سری دوم گرفت و این خودرو از خط تولید خارج شد. در سال ۲۰۰۳ یک بار دیگر رولزرویس برای سومین بار نام فانتوم را برای یکی از محصولاتش استفاده کرد. این بار دیگر اشتباه گذشته تکرار نشد. رولزرویس فانتوم جدید یک خودرو با طراحی کاملا مدرن و امروزی بود. از آن مهم‌تر در ۱۳ سال بعدی که این خودرو تولید شده است هم همواره آن را به روز کردند. به این ترتیب رولزرویس فانتوم به یکی از محبوب ترین خودروهای این شرکت در چند سال اخیر تبدیل شد. این بار رولزرویس به دلیل دیگری قصد دارد فانتوم را از چرخه تولید خارج کند. این شرکت مدل جدیدی را جایگزین فانتوم خواهد کرد که خصوصیات آن را روی یک پلت‌فرم بهتر ارائه می‌کند. از طرف دیگر رولزرویس امسال با کاهش فروش چشمگیری مواجه شد که امکان تولید همزمان فانتوم و خودرو بعدی را که هنوز نامش اعلام نشده، فراهم نمی‌کند. به این ترتیب یک بار دیگر فانتوم قربانی می‌شود. اما تجربه نشان داده که فانتوم در دهه‌ای دیگر با قابلیت‌های جدید به میدان آمده و باز هم پرچمدار خودروهای رولزرویس خواهد شد.