چه خودروهایی زود به فروش می‌روند؟

پیش از اینکه تولید خودرو در سال ۹۰ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد، از نظر بسیاری مشتریان، خودرو به‌عنوان سرمایه‌ای نقد شونده به شمار می‌رفت. به این ترتیب دارنده خودرو هر گاه قصد فروش خودروی کارکرده خود را داشت می‌توانست آن را با قیمتی بالاتر از آنچه خریده بود به فروش برساند.در این بین برخی به خودروی خود به چشم کالایی سرمایه‌ای نگاه می‌کردند که در صورت نیاز مالی می‌توانستند روی آن حساب باز کنند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این شرایط به این دلیل شکل گرفت که تقاضا بیش از عرضه بود، به‌طوری‌که خودروی کارکرده نیز ارزش خود را حفظ کرده بود، اما با اشباع بازار و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، خودرو به کالایی مصرفی تبدیل شد که دیگر توقعی برای فروش آن با قیمتی بالاتر نبود. با افزایش تولید و همچنین شرایط متنوع فروش، خودروهای کارکرده نیز با قیمت پایین‌تری در بازار عرضه می‌شد، اما با این شرایط نیز برخی خودروها همیشه خریداران خود را دارد و به قولی مشتری ثابتی برای خرید دارند. در این زمینه یک کارشناس خودرو عنوان می‌کند که اگر چه همراه با رکود در بازار خودروهای صفر، بازار دست دوم‌ها نیز با عدم تقاضا دست و پنجه نرم می‌کنند، اما برخی از خودروها هیچ‌گاه مشتری خود را از دست نمی‌دهند و چه در قالب خودروی نو و یا کارکرده به‌نوعی مشتری پای آن خوابیده است. خودروی ال -۹۰ یکی از همان خودروهایی است که به‌دلیل کیفیت قابل قبول همچنان مشتری‌های خود را دارد و این خودرو چه در قالب نو یا کارکرده بازار خرید و فروش گرمی دارد. این خودرو که هم‌اکنون با قیمت ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی زیر ۵۰ میلیونی ساخت داخل شناخته شده است.

این خودروی متعلق به رنو هر چند دیزاین داخلی و خارجی قدیمی دارد، اما کیفیت آن نسبت به سایر خودروهای داخلی حرف اول را می‌زند. این شرکت فرانسوی از همان ابتدای تولید تندر در ایران بر ساخت و تامین قطعات آن نظارت کامل داشت به‌طوری‌که این خودرو برخلاف محصولات شرکت‌های خودروساز هیچ گاه در کیفیت با نوسان همراه نشد؛ اما در کنار تندر که همیشه مشتری پای آن خوابیده، یک خودروی دیگر هم هست که به کم تقاضاترین خودرو بین محصولات داخلی معروف است؛ به‌طوری‌که دارندگان خودروی دست دوم این محصول برای فروش آن شاید این روزها باید صبر و تحمل پیشه کنند. به اعتقاد برخی از دست اندرکاران بازار، سمند به سبب فروش پایین، شاید کم‌تقاضاترین خودروی ساخت داخل باشد.آن‌ها تاکید می‌کنند که سمند و دیگر محصولاتی از این دست را نمی‌توان به راحتی بفروش رساند و دارندگان سمند نباید توقع قیمتی بالایی برای فروش این خودرو داشته باشند. در این زمینه علیرضا پورحسنی، فعال بازار خودروی تهران عنوان می‌کند که هم‌اکنون، ال-۹۰ به‌دلیل کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب، پرتقاضاترین و پرفروش‌ترین خودروی زیر ۵۰ میلیونی ساخت داخل است که روزانه مشتریان زیادی برای خرید این خودرو به نمایشگاه‌های اتومبیل و نمایندگی‌های مجاز خودروسازان مراجعه می‌کنند.

وی همچنین تاکید می‌کند که نوع دنده اتوماتیک این خودرو به‌دلیل تقاضای بالا نسبت به ماه گذشته ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته که نشان می‌دهد بازار کشش افزایش قیمت این خودرو را تا محدوده ۵۰ میلیون تومانی دارد اما چون مدیران فروش ایران‌خودرو قصد دارند این خودرو را به رقیب ساندرو تولید شده در شرکت پارس خودرو تبدیل کنند، با دو میلیون تومان اختلاف آن را روانه بازار کرده‌اند. این کارشناس قیمت خودروی ال-۹۰ دنده اتوماتیک را هم‌اکنون ۴۹ میلیون و ۷۰۰ و و ساندرو را نیز ۵۲ میلیون ۴۰۰ هزار تومان در بازار عنوان می‌کند. اما وی به کم طرفدارترین خودروی موجود در بازار نیز اشاره و تاکید می‌کند که در مقابل ال-۹۰، انواع سمند جزو کم‌تقاضاترین خودروهای ساخت داخل هستند و معمولا افرادی که قصد فروش این خودرو را به‌صورت صفر کیلومتر یا کار کرده در بازار داشته باشند مجبورند با صبر و تحمل بیشتری به‌دنبال مشتری باشند. این کارشناس بازار خودرو در ادامه افزود: در کنار ال-۹۰، چهار خودروی پراید، تیبا، ۲۰۶ و پارس، نقدشونده‌ترین خودروهای بازار هستند که تقاضای بالایی برای این خودروها در بازار آزاد وجود دارد.

اما در کنار خودروهایی که مشتری زیادی دارند و یا خودروهایی که از طرفداران اندکی برخوردارند، برخی از کارشناسان معتقدند که رنگ خودرو و همچنین سال ساخت، می‌تواند نقش زیادی در فروش مناسب آن داشته باشد. به‌عنوان مثال رنگ‌های مشکی و سفید از جمله رنگ‌هایی هستند که به راحتی در بازار به‌فروش می‌رسند. در این زمینه یک کارشناس خودرو عنوان می‌کند که مصرف‌کنندگان ایرانی بیشتر خودروهای به رنگ سفید را می‌پسندند، به همین دلیل خودروسازان بخش اعظم محصولات خود را با این رنگ تولید می‌کنند. وی با بیان اینکه از نظر مصرف‌کنندگان، آلودگی و کثیفی در خودروهای با رنگ سفید دیرتر خود را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: همچنین خط افتادگی‌های بدنه در این خودروها نیز نمود کمتری دارد.

همچنین بررسی تنوع رنگ در تولیدات کمپانی‌های معروف خودروسازی دنیا نشان می دهد که آنها نیز تولیدات خود را به گروه خاصی از رنگ‌ها (سفید، مشکی، نقره‌ای و خاکستری) اختصاص داده‌اند و در صورت نیاز مشتریان، برای آنها خودروهایی با رنگ‌های سفارشی و با قیمت بیشتری
تولید می‌کنند.

چه خودروهایی زود به فروش می‌روند؟