ساختمـان ثروت ملی است غیر استانـدارد نسازیم
اسکلت‌های فلزی مورد استفاده در ساختمان‌ها باید زیر نظر متخصصان ماهر و مجرب و در کارخانه‌های سرپوشیده تولید شود. این گفته مهندس کدخدازاده مدیرعامل شرکت پوشش فلزی ایران در گفت و گو با دنیای اقتصاد است و بشدت بر رعایت مقررات ملی ساختمان تاکید می ورزد.او همچنین کیفیت ساخت سازه‌های فولادی را مورد توجه قرار می دهد و معتقد است که شهرداری باید سازندگان را ملزم به استفاده از سازه‌های فلزی و اسکلت کارخانه‌ای کند.به اعتقاد مهندس کدخدازاده، ساختمان باید یک ثروت ملی در کشور تلقی شود و متولیان امر نباید اجازه ساخت ساختمان غیراستاندارد را صادر کنند. به عنوان تولیدکننده اسکلت فلزی کارخانه‌ای، چه دلایلی برای استفاده از این محصول در ساخت و ساز وجود دارد؟
اگر پذیرفته‌ایم که در بخش ساختمان که یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی کشور است، مقرراتی به نام مقررات ملی ساختمان حاکم است، ملزم به رعایت این قانون هستیم و در مقررات ملی ساختمان، در بندهای ۱-۴-۴-۱۰ قید شده است که اسکلت‌های فلزی مورد استفاده در ساختمانها باید زیر نظر متخصصان ماهر و مجرب و در کارخانه‌های سرپوشیده تولید شود. اینکه قید شده در کارخانه سرپوشیده، دلالت بر موضوع جوشکاری دارد. هنگام انجام جوشکاری در محیط‌های باز، یکی از مواردی که تحت کنترل نیست، جریان باد است. وقتی وزش باد را داشته باشیم، به علت جریان هوا جوشکاری از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود.
همچنین در ارتفاعات بالا، هیچ ناظری توانایی نظارت روی جوشکاریهای انجام شده را ندارد. در اسکلت‌های فلزی که خارج از کارخانه ساخته می‌شود، مثلا در زمستان که دمای هوا حدود صفر درجه است، روی قطعه‌آهنی که دارای دمای زیرصفر است جوشکاری انجام می‌دهند که باعث ترک خوردن جوش‌ها خواهد شد. ما باید بتوانیم یک ساختمان خوب، اقتصادی و سبک بسازیم. یکی از موارد خوب ساختن این است که اسکلت های فولادی در کارخانه ساخته شود تا شرایط و فرآیند تولید کاملا تحت کنترل باشد.
مسئله بعدی، آلودگی صوتی ناشی از اسکلت فلزی تولید شده در محل ساخت پروژه و فضای شهری است.
اخیرا تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن سازه‌های فولادی و سازمان نظام ‌مهندسی امضا شده است. نظر شما راجع به این موضوع چیست؟
در جایی که هیچ نهاد حاکمیتی، بر کیفیت ساخت سازه‌های فولادی در تهران کنترل نداشته و ان را تضمین نمیکند امضای این تفاهم یک قدم به پیش است و تلاش‌های زیادی توسط هیات مدیره انجمن طی سال‌های گذشته در این زمینه صورت گرفته است. ضمنا سازمان نظام مهندسی هیچ الزامی برای اجرای این طرح ندارد به دلیل اینکه هیچ اجباری روی این موضوع نمی‌تواند داشته باشد. این طرح باید توسط سازمان نظام مهندسی به شهرداری منتقل شود و در زمان صدور پروانه ساخت، شهرداری به سازنده الزام کند که در خصوص استفاده از سازه‌های فلزی از اسکلت کارخانه‌ای استفاده شود.
چه مشکلاتی پیش روی تولیدکنندگان این حوزه وجود دارد؟
بزرگ‌ترین مشکل، کمبود شدید نقدینگی است و اینکه کارخانه‌ها نمی‌توانند به موقع تعهدات مالی و حقوق و دستمزد پرسنل را پرداخت کنند. رکودی که در بخش مسکن وجود دارد نیز، به تولید این بخش لطمه وارد می‌کند و کارفرمایان قادر به پرداخت به موقع پول سازندگان در این زمینه نیستند.
در پایان، اگر صحبت دیگری دراین خصوص دارید، بفرمایید.
در ایران جایی به عنوان منطقه بی‌خطر و مصون از زلزله نداریم و نسل ما خاطرات درد اوری از زلزله های طبس، منجیل و بم را در ذهن دارد. لذا باید ساختمان‌هایمان را مقاوم، محکم و استاندارد بسازیم. درواقع، نباید اجازه ساخت بناهایی داده شود که مقررات ملی ساختمان را نقض می‌کنند. ساختمان باید یک ثروت ملی در کشور تلقی شود، و بخصوص در سالی که سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده، باید ‌به این موضوع فکر کنیم که چرا باید ساختمان به گونه ای ساخته شود که بعد از ۲۰ سال کلنگی تلقی شود. متولیان امر نباید اجازه ساخت ساختمان های غیراستاندارد را صادر کنند تا فرهنگ ساختمان سازی در حد استاندارد جهانی رشد و پیشرفت نماید.