سازمانی برای پیگیری حقوق معطل‌مانده زنان

دنیای اقتصاد، سپهر استیری- خشونت علیه زنان موضوعی است که طی روزهای اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و همین امر سبب شده که نوید راهیابی لایحه تامین امنیت زنان در مقابل خشونت به مجلس نیز داده شود اما تا پیش از این لایحه بودند افرادی که درصدد یاری رساندن به زنان خشونت‌دیده بودند. از همین روی در این گزارش به سراغ سازمان مردم‌نهاد کانون زنان حقوقدان خراسان رضوی (سورا) رفته‌ایم، سازمانی که چند صباحی است در این راستا فعالیت می‌کند و این روزها پرونده اعظم، زن بزه‌دیده مشهدی که چندی پیش توسط همسرش مورد شکنجه قرار گرفت، یکی از اولویت‌های آنان است.

معرفی کانون زنان حقوقدان سورا

پروانه سازمان مردم‌نهاد کانون زنان حقوقدان سورا سال گذشته از سوى استاندارى خراسان رضوى صادر شد اما پیش از آن نیز این نهاد مدنى چند سالى در زمینه حقوق زنان فعال بوده است. ازجمله فعالیت‌های سورا می‌توان به برگزاری همایش‌هاى روز جهانى منع خشونت علیه زنان که هرسال با حضور شهیندخت مولاوردى، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و دیگر مسئولان و با استقبال فعالان مدنى، وکلا و دانشجویان برگزار شده است، اشاره کرد.

کارگروه‌ها و فعالیت‌ها

حقوق معطل مانده زنان محور فعالیت کانون سوراست، از همین رو کارگروه‌هایی در راستای حمایت از زنان زندانى، زنان بزه‌دیده، زنانى که با اتباع خارجى ازدواج کرده و گرفتار ماجراى بى‌هویتى فرزندان خویش هستند، میانجى‌گرى کیفرى و همچنین آموزش و پژوهش در زمینه حقوق زنان در این کانون وجود دارد. اعضاى سورا هر هفته براى مشاوره حقوقى و یا پذیرش وکالت زنان زندانى عازم زندان مشهد می‌شوند، بیشتر زنان زندانى قشری درمانده و فقیر هستند که از سوى همسران یا پدران خویش به جنایت و یا جرایم مرتبط با موادمخدر واداشته شده‌اند، این زنان قربانیان خاموش جامعه‌ای هستند که برخلاف مردان زندانى از دسترسى به وکیل و حتى مشاوره بى‌بهره‌اند، ازین رو سورا یک کارگروه فعال خود را بر ارائه خدمات حقوقى به این زنان و همچنین دختران کانون اصلاح و تربیت متمرکز کرده است. دیگر موضوع مورد توجه کانون زنان حقوقدان سورا ماجراى پررنج و دردی است که در حاشیه‌هاى شهر مشهد درحال وقوع است، بى‌تابعیتى و سرگردانى کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانى با مردان خارجی که در ایران و از مادر ایرانى متولد شده‌اند، اما هیچ هویتى ندارند و هیچ دولتى آنان را به تابعیت خود نمی‌پذیرد. دلایل عمده این معضل تلخ، فقر، نادارى و فروش دختران ایرانى از سوى خانواده‌هایشان تحت‌عنوان ازدواج است و در کارگروهى که به منظور کمک به این زنان تشکیل شده، سورا علاوه بر معاضدت قضایى و حقوقى، کارگاه‌هاى آموزشى و پژوهشى نیز برگزار می‌کند.

از آنجایی که میانجى‌گرى کیفری از دستاوردهاى نظام‌هاى مدرن کیفری است که در آیین دادرسى کیفرى جدید نیز پیش‌بینى شده، اساسنامه سورا این فعالیت را بیش‌بینى کرده است اما متاسفانه تاکنون از سوى دستگاه قضا زمینه‌هاى لازم براى آغاز میانجى‌گرى از سوى نهادهاى مدنى فراهم نشده است. حدود یکصد وکیل دادگسترى عضو سورا هستند که همدلانه به امور زنان آسیب‌دیده و بزه‌دیده نادار و ناتوان از اداره پرونده قضایى خود می‌پردازند. سورا تاکنون کارگاه‌هاى آموزشى متعددی در زمینه حقوق خانواده، تابعیت، حقوق کودک و ... برگزار کرده است، همچنین در کانون اصلى تلاش خود با مساله اساسى بشر، یعنى خشونت خانگى و خشونت علیه زنان مبارزه می‌کند. این سازمان مردم‌نهاد با اداره کل زنان و خانواده استاندارى خراسان رضوى، بهزیستى، دادگسترى و زندان در ارتباط بوده و این مراجع، زنان نیازمند خدمات حقوقى را به سورا معرفى می‌کنند، همچنین جمعیت امام على از مشاوره رایگان و یا وکالت اعضاى سورا برخوردارند، اعضاى سورا و نهادهاى مدنى مرتبط با آن نیز در معرفى این افراد نقش بسزایی دارند.

مشکلات پیش رو

سازمان مردم‌نهاد سورا تشکیلاتی خودگردان است که تا به امروز هزینه‌های پرونده‌هایش توسط اعضای آن تامین شده است و هیچ مرجع تامین‌کننده مالی برای حمایت از این سازمان مردم‌نهاد وجود ندارد. دریافت حق عضویت و برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز تنها منابع درآمدی سوراست.

نحوه ارتباط با سورا

این سازمان برای عضوگیری از داوطلبان محدودیتی ندارد اما از آنجایی که محور فعالیت‌های سورا حقوقی است، بیشتر اعضای آن وکلای دادگستری و دانش‌آموختگان رشته‌های حقوق هستند اما اعضای دیگری نیز از دیگر رشته‌های تحصیلی در این کانون فعال هستند که در این راه سورا را یاری می‌کنند.