سامانه ملی‌اندازه گیری شاخص‌های بهره‌وری، پشتیبان علمی و اطلاعاتی جشنواره ملی بهره‌وری
بهره‌وری به معنای توانایی یک نظام برای ایجاد ارزش بیان شده است و مدیریت بهره‌وری به دنبال حداکثرسازی ایجاد ارزش از طریق بهره گیری موثر از فرآیندها و منابع مورد استفاده و توزیع آن به بهترین نحو بین ذینفعان نظام می‌باشد. به تعبیر دیگر بهره‌وری، استفاده کارا و اثربخش از منابع برای تولید محصولات و ارائه خدمات مطلوب است و از یک سو پیگیر استفاده کامل و مناسب از مواد و اقلام واسطه‌ای مصرفی و سایر منابع ورودی و از سوی دیگر هدایت کننده ستانده‌ها و خروجی فعالیت‌ها و فرآیندها به سمت اهداف مشخص و از پیش تعیین شده سازمان است. از آنجا که هدف مالی اولیه هر شرکتی حداکثرسازی ارزش شرکت و ثروت سهامداران می‌باشد، لذا مدیریت بهره‌وری می‌تواند به عنوان بهترین پشتیبان و تضمین کننده تحقق این هدف در نظام‌های اقتصادی باشد.
با مروری اجمالی بر گذشته نه چندان دور وضعیت بهره‌وری در کشور، نکته ای که می‌توان به آن اشاره نمود آن است که ارتقای بهره‌وری در سطح کل اقتصاد کشور رشد مناسب و قابل قبولی نداشته که این موضوع به ویژه در برخی از زیربخش‌های اقتصادی غیر قابل انکار است. مهمترین دلایلی که برای این ناکامی در سطح ملی می‌توان به آنها اشاره نمود شامل چنین مواردی می‌باشد: عدم وجود وحدت رویه در فرآیند اجرایی در زمینه مدیریت بهره‌وری در زیربخش‌های مختلف اقتصادی، کمبود اطلاعات مناسب در سازمان‌ها، عدم آشنایی و نیز بی توجهی سازمان‌ها به مفاهیم پایه ای در ارتباط با بهره‌وری، پر هزینه و طولانی بودن فرآیند جمع آوری اطلاعات و‌اندازه گیری شاخص‌های بهره‌وری در سطح دستگاه‌ها و سازمانهای دولتی و خصوصی.
سامانه ملی‌اندازه گیری شاخص‌های بهره‌وری (www.irpmc.ir)، راهکار ارائه شده توسط مرکز مدیریت بهره‌وری ایران به عنوان یکی از مهم ترین زیرساخت‌های لازم برای رشد بهره‌وری در کشور از سال 1385 فعالیت خود را آغاز نمود. این سامانه به منظور پاسخگویی به نیاز کشور در زمینه ‌اندازه گیری سریع و بدون صرف انرژی زیاد از نیروی انسانی در سازمان‌ها، در حال فعالیت بوده و امکان انجام تجزیه و تحلیل‌های مناسب از طریق مقایسه روند عملکردی سازمان با متوسط صنعت و نیز عملکرد سازمان‌های رقیب را فراهم آورده است.
تاکنون شاخص‌های بهره‌وری بیش از ۱۳۰۰ بنگاه اقتصادی از سال ۱۳۸۲ تاکنون در قالب ۵۲ بخش اقتصادی در این سامانه‌اندازه گیری شده و اطلاعات موجود در این پایگاه داده سبب گردیده تا این سامانه به عنوان پشتیبان علمی و اطلاعاتی در برگزاری پنج دوره جشنواره ملی بهره‌وری مورد استفاده قرار گیرد. از فعالیت‌های آتی که تاکنون بخشی از آن صورت گرفته است ورود اطلاعات مالی شرکت‌های کشور‌های اسلامی و کشور‌های عضو اکو در سامانه می‌باشد.
امید است سازمانهای ایرانی با تمرکز بر چرخه بهبود بهره‌وری و بهره گیری مناسب از سامانه ملی ‌اندازه گیری شاخصهای بهره‌وری به رشد بهره‌وری در سطح بنگاه‌ها و به دنبال آن در سطح ملی، سهم خود را در اعتلای کشور ادا نمایند.