ملات آماده یعنی مصرف کمتر آب ، حفظ محیط زیست و عمر بیشتر بنا
پدران ما برای هزاران سال ، از آمیختن کاه ، خاکستر ، آهک ، خاک ، گچ و تخم مرغ ، ملات های کاه گل و ساروج می ساختند و از آنها ابنیه های فراوان به یادگار مانده است .
متاسفانه در سالهای اخیر ، سیمان ، آهک ، گچ و غیره را استاندارد تولید می کنیم و غیراستاندارد مصرف می کنیم . نتیجه آن مصرف زیاد انرژی ، اتلاف و اسراف مصالح ، ترک خوردن بتن و سیمانکاری نما ، نفوذ آب ، لزوم تعمیرات زودرس و پیری زود هنگام ابنیه است. ساختمان سازی ، گران و دیر هنگام به نتیجه می رسد .
اروپائیان که خود ساروج را از ما گرفتند، از ۱۱۷ سال قبل بنیان ملات های آماده را گذاشتند . این صنعت از ۶۰ سال قبل و با گران شدن انرژی ، بالا رفتن دستمزد کارگر ، نیاز به ملات و بتن کارآمد بشدت اوج گرفت ، بطوریکه امروزه در دنیای صنعتی مصرف مصالح ساختمانی بعد از تولید آن کاملاً استاندارد است . کارخانه های تولید ملات آماده برخلاف سیمان ، شن و ماسه و... که هیچکدام مسئولیت پذیری کیفیت ساختمانی را بعهده نمی گیرند ، کاملاً در برابر مشتری مسئولیت پذیر هستند .
ملات آماده درواقع براساس نیاز و ارتباط با مشتری (crm) تولید و عرضه می شود . با ملات آماده ، مصرف بشدت کم و کنترل می شود و هزینه حمل و نقل و نگهداری مصالح در کارگاه بهینه می گردد.
کشور ما در حوزه کم آب جهان قرار دارد و استفاده از ملات آماده یعنی مصرف کمتر آب . با ملات آماده محیط زیست در معادن و منابع و شهرها حفظ می گردد.
مثال ساده : جدول های تهران
تا چند سال پیش ، جدول های نصب شده در جوی های تهران ، در همان زمستان سال اول متلاشی می شدند و چهره زشت و پرهزینه ای برای شهر می ساختند. دلیل هم این بود که آنها را دستی می ساختند و برای حمل و نقل از روش پرتاب ( به روی کامیون و زمین ) استفاده می کردند . اما حالا چنین نیست . جدول کارخانه ای تولید می شود و با جرثقیل و بسته بندی جابجا می گردد . بدیهی است که این جدول عمر بیشتر و چهره بهتری دارد.