همه چیز در مورد نسخه iOS‌9.3 اپل
دو هفته پیش بود که اپل با برگزاری یک مراسم از محصولات جدید خود مانند گوشی آی‌فون با صفحه نمایش کوچکتر، آی‌پد و بند‌های جذاب برای ساعت هوشمندش رونمایی کرد. همچنین در این مراسم نسخه جدید سیستم عامل iOS یعنی 9.3 نیز معرفی شد. بسیاری بعد از معرفی نسخه هفتم ios که بیشتر برای آی‌فون‌هایی با صفحه نمایشگر 4 اینچی مناسب بود منتظر بودند تا این سیستم‌عامل برای نسخه‌های 7/ 4 و 5/ 5 نیز بهینه شود. بنابراین کاملا واضح بود که اپل در iOS 9.3 تمامی تلاش خود را در جهت پایداری بیش از پیش پلت‌فرم به کار گرفته است، اما با این‌ حال بسیاری از کاربران قدیمی آی‌فون همزمان با به‌روزرسانی سیستم عامل گوشی خود با مشکلات متعددی مواجه شدند. این مشکل در تبلت‌های این شرکت یعنی آی‌پد 2 و آی‌پد ایر نیز دیده شده است. بسیاری از کاربران قدیمی آی‌فون و همچنین دو نسخه از آی‌پد که به آن اشاره شد با این به‌روزرسانی با مشکلاتی در فعالسازی گوشی خود مواجه می‌شوند به همین خاطر هفته پیش اعلام شد که اپل ارائه این به‌روزرسانی را برای این دستگاه‌ها غیرفعال کرده است، اما بعد از چند روز این شرکت با برطرف کردن باگ‌های این سیستم عامل برای کاربران قدیمی‌اش نسخه 9.3.1 را در اختیار آنها گذاشت. با تمام اینها شاید به‌عنوان یک کاربر سیستم عامل ios یا کاربری که بخواهید به این سیستم عامل مهاجرت کند دوست داشته باشید با ویژگی‌های جالب و جذاب ios 9.3 آشنا شوید. در ادامه برخی از امکانات این نسخه جدید از ios را با شما در میان می‌گذاریم. شیفت شب
اگر شما جزو آن دسته از افرادی باشید که طی شبانه‌روز مدت‌زمان زیادی را چه از سر اجبار و چه علاقه به نگاه کردن به نمایشگر پی‌سی، لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند سپری می‌کنند، بدون شک پس از مدت‌ زمانی به‌دلیل وجود نور آبی پس‌زمینه چشمانتان خسته خواهد شد. نور آبی صفحه‌نمایش این تجهیزات، مهم‌ترین عامل جلوگیری از ترشح ماده شیمیایی ملاتونین در بدن است. این ماده شیمیایی ساعت بیولوژیکی بدن را برای خواب تنظیم می‌کند و اختلال در عملکرد آن به‌طور مستقیم بر سلامت افراد تاثیر خواهد گذاشت. به گزارش فارنت، حال اپل با تعبیه قابلیت کنترل‌کننده نور آبی ساطع شده از نمایشگر موسوم به شیف شب در iOS ۹.۳، کاربران را از پرداخت هزینه در جهت بهره بردن از امکانات برنامه f.lux رهایی ‌بخشیده است. شیفت شب بسته به جایگاه قرارگیری آیفون یا آی‌پد شما، نور آبی صفحه‌نمایش را تا ۸۶ درصد کاهش خواهد داد. قابلیت یاد شده از طریق مسیر Settings > Display & Brightness > Night Shift قابل دسترس است و پس از فعال‌سازی،در نیم ساعت آینده عواملی که می‌توانند تداخلی در خواب شما ایجاد کنند را فیلتر خواهد کرد.همچنین در صفحه گفته شده گزینه‌ای با نام Scheduled مشاهده می‌شود که با قرار دادن آن در حالت فعال، می‌توانید ساعاتی که در نظر دارید Night Shift فعال باشد را براساس ساعات خواب خود برنامه‌ریزی کنید. بد نیست بدانید با انتخاب گزینه «Sunset to Sunrise» قابلیت مورد بحث به‌طور خودکار در هنگام طلوع خورشید روز آینده غیرفعال خواهد شد و بدیهی است که با انتخاب manuually enable until tomorrow این رویه به‌طور خودکار روز بعد نیز اجرا خواهد شد. در پایین صفحه نیز نوار تنظیمی تعبیه شده که می‌توانید با حرکت دادن آن میزان گرمی رنگ‌های ارائه شده را تنظیم کنید.توجه داشته باشید که این قابلیت در هنگام فعال بودن حالت ذخیره‌سازی مصرف انرژی به‌طور پیش‌فرض غیرفعال خواهد شد، با این حال اگر خواهان فعال‌سازی دستی آن هستید می‌توانید به سوئیچ آن در Control Center میان برنامه‌های ساعت و ماشین حساب دسترسی داشته باشید. قابلیت شیفت شب روی آیفون ۵ اس به بعد، آی‌پد پرو، آی‌پد ایر ۱ و ۲، آی‌پد مینی ۲ به بعد و هر ۶ نسل آی‌پاد تاچ قابل استفاده است. شیف شب در دورانی که بسیاری از ما تا پاسی از شب با گوشی‌های هوشمندمان کار می‌کنیم قابلیتی کاربردی برای کاربران سیستم عامل iosبه شمار می‌آید.

یک آی‌پد برای چند نفر
قیمت بالای آی‌پدهای اپل یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد را به سوی استفاده از تبلت‌های ساخت دیگر شرکت‌ها سوق می‌دهد. این قضیه در بین مراکز آموزشی کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه بیشتر محسوس بود. به همین دلیل اپل در iOS ۹.۳ امکان استفاده چند کاربره از آی‌پد را تعبیه کرده است که به چند دانش‌آموز امکان استفاده اشتراکی از یک دستگاه آی‌پد را می‌دهد. علاوه‌بر این یک برنامه کلاس درس جدید «Classroom» و «Apple School Manager» ارائه شده است که معلمان می‌توانند از آنها برای راهنمایی دانش‌آموزان و نظارت بر پیشرفت استفاده کنند.

امکان اتصال چند اپل‌واچ به یک دستگاه
iOS ۹.۳ قابلیت اتصال هم‌زمان چند اپل‌واچ به آیفون را هم به همراه دارد. این امکان که با نام «Auto-Switch» شناخته می‌شود، برای آن دسته از افرادی مناسب است که چند مدل مختلف اپل‌واچ را دارا بوده و تمایل دارند تمامی آنها را به آیفون خود متصل کنند.البته تا پیش از این نیز سرنخ‌هایی از قابلیت سوئیچ خودکار در نسخه بتای توسعه‌دهندگان پلت‌فرم watchOS ۲.۲ مشاهده شده بود، با این حال دستگاه‌هایی که موفق به دریافت iOS ۹.۳ شده‌اند اکنون فهرستی از اپل‌واچ‌های نزدیک به گوشی را با ذکر نام و مشخصات ارائه خواهند داد که فرد می‌تواند آنها را انتخاب یا حذف کند.

استخراج تصاویر از Live Photo
همان‌طور که می دانید در قابلیت Live Photos اپل، یک و نیم ثانیه قبل و بعد از فشار دادن دکمه شاتر دوربین آیفون، ضبط شده و ویدئویی سه ثانیه‌ای را تحویل شما می‌دهد که تصویری زنده را نشان می‌دهد. اگرچه Live Photos یک قابلیت منحصر به فرد شناخته نمی‌شود، با این حال فناوری به کار رفته در تهیه این‌گونه تصاویر حجم بلایی را اشغال می‌کند. حال در iOS ۹.۳ قابلیتی تعبیه شده که اجازه می‌دهد تصاویر متحرک را شکافته و بهترین صفحه آن را استخراج کنید. با این کار به‌طور محسوسی از فضای ذخیره‌سازی آزاد خواهد شد. برای بهره‌گیری از این قابلیت باید بعد از باز کردن تصویر گزینه Edit را انتخاب کرده و سپس آیکون آبی رنگ live photos در گوشه سمت چپ تصویر را غیرفعال کنید.

امکان رمزگذاری روی یادداشت‌ها
دیگر ویژگی افزوده شده در نسخه جدید پلت‌فرم موبایلی اپل امکان رمزگذاری روی یادداشت‌های ثبت شده توسط اپلیکیشن Notes است. البته ناگفته نماند که در این روش احراز هویت از طریق Touch ID امکان‌پذیر است. قابلیت جست‌وجو در بین نوشته‌ها براساس تاریخ و تیتر از دیگر قابلیت‌های اضافه شده به نسخه جدید اپلیکیشن یادداشت‌برداری notes است. در هر حال برای فعال کردن قابلیت رمزگذاری روی یادداشت‌ها ابتدا به بخش تنظیمات اپلیکیشن مورد بحث رفته و سپس منوی Notes preferences را غیرفعال کنید. اکنون گزینه Password Protection را انتخاب کرده و سپس رمز عبور دلخواه را دو بار در فیلدهای در نظر گرفته وارد کنید. به‌عنوان یک بازوی کمکی می‌توانید در فیلد Password Hint یک جمله راهنما برای به یاد آوردن سریع‌تر رمز عبور نیز ایجاد کنید. البته اگر خواهان استفاده از اثر انگشت به جای رمز عبور باشید هم تنها کافی است گزینه Use Touch ID switch را در حالت فعال تنظیم کرده و سپس انگشت خود را روی سنسور قرار دهید. این نکته را حتما به یاد داشته باشید که برای مشاهده و باز کردن رمز عبور قرار داده شده روی این‌گونه یادداشت‌ها در سیستم‌های مبتنی بر مکینتاش به نسخه OS X ۱۰.۱۱.۴ به بالا نیاز خواهید داشت.

امکان ایجاد میانبرهای بیشتر با بهره‌گیری از تاچ سه‌بعدی
هر چند اپل فناوری تاچ سه‌بعدی را همزمان با آیفون ۶ اس معرفی کرد، با این حال در iOS ۹.۳ کاربران قادر خواهند بود از این قابلیت به‌عنوان میانبری به برنامه‌های سیستمی پلت‌فرم از جمله اپ استور، آب و هوا، قطب‌نما،Health و استور آیتونز یا سایر اپلیکیشن‌های سازگار استفاده کنند.به‌عنوان نمونه اگر iOS ۹.۳ را دریافت کرده باشید، با فشار بیشتر روی آیکون اپ استور به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که می‌توانید در آنجا میانبرهایی برای قسمت آپدیت کلی برنامه‌ها یا بخش جست‌وجوی برنامه‌ها ایجاد کنید. این ویژگی برای برنامه آب و هوا در تغییر سریع مکان‌های مورد نظر قابل استفاده بوده و برای بخش تنظیمات نیز در تغییر بک‌گراند و روشن و خاموش کردن بلوتوث، وای‌فای کاربرد دارد.

نسخه جدید اپلیکیشن Health
در iOS ۹.۳ قادر خواهید بود اطلاعات شخص ثالثی را روی اپلیکیشن Health گوشی خود مشاهده کرده و میان آنها تعامل برقرار کنید. همچنین در این نسخه از پلت‌فرم موبایلی اپل امکان مشاهده ریز فعالیت‌های ضبط شده توسط اپل‌واچ در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. علاوه‌بر این نسخه جدید اپلیکیشن Health براساس اطلاعات دریافت شده از میزان فعالیت شما طی روز، یک برنامه ورزشی اختصاصی پیشنهاد می‌دهد.رفع باگ‌های شناخته شده، پشتیبانی از شبکه وایرلس اپراتور ویرایزون، نمایش افقی محتوا در برنامه Apple News، اضافه شدن امکان نمایش ویدئوها تمام صفحه در پادکست، ارتقای سرویس درون خودرویی CarPlay و همگام‌سازی فایل‌های پی‌دی‌اف و eBook که فرد به‌صورت دستی اضافه کرده است با اکانت آی کلود ثبت شده در دستگاه از دیگر ویژگی‌های حاضر اهمیت گنجانده شده در iOS ۹.۳ به شمار می‌آیند.

چگونه آیفون یا آی‌پد خود را به iOS 9.3 آپدیت کنیم؟
حتما به‌عنوان کاربر محصولات اپل مانند آی‌پد و آی‌فون با خواندن این مطلب ترغیب شده‌اید تا سیستم‌عامل دستگاه خود را به روز کنید .iOS ۹.۳ امکانات مختلفی مانند Night Shift (شیفت شب) برای تنظیم رنگ نمایشگر در تاریکی را به همراه خود دارد و... این آپدیت یا بروزرسانی با دستگاه‌های ‌ای فون نسخه ۴اس یا جدیدتر، آی‌پد نسخه ۲ یا جدیدتر، آی‌پد مینی ۱ یا جدیدتر، آی‌پد پرو و آی‌پاد تاچ نسل پنجم یا ششم سازگار است. اگر تصمیم قطعی به این بروزرسانی گرفته‌اید و نمی‌دانید چطور این کار را انجام دهید بهتر است نکاتی را که در ادامه می‌آید مو به مو انجام دهید.

پیش‌نیازها
قبل از هر کاری مطمئن شوید که با اتصال گوشی یا تبلت به لپ‌تاپ (یا پی‌سی) از طریق آی‌تونز نسخه پشتیبان گرفته‌اید. پس از اتصال به آی‌تونز در بخش Backups گزینه This computer را انتخاب کرده و Back Up Now را فشار دهید. مطمئن شوید که اتصال وای‌فای مطمئنی داشته و شارژ گوشی یا تبلت شما نیز کامل است.

روش اول - آپدیت از طریق خود دستگاه
شاید ساده‌ترین راه آپدیت از طریق خود دستگاه باشد. اگر اپل هنوز اعلانی در مورد نسخه جدید iOS به شما نداده می‌توانید به تنظیمات و سپس General و Software Update مراجعه کنید و آپدیت را بررسی، دانلود و نصب کنید. ممکن است در هنگام آپدیت پیامی مبنی بر حذف موقتی اپلیکیشن‌ها دریافت کنید که به‌دلیل نبود فضای خالی کافی در حافظه داخلی است و پس از آپدیت اپلیکیشن‌ها مجددا بازخواهند گشت. همچنین پس از دانلود آپدیت امکان نصب آن در زمان دیگری هم وجود دارد.

روش دوم - آپدیت از طریق آی‌تونز
پس از اتصال گوشی یا تبلت به آی‌تونز پیامی مبنی بر آپدیت دریافت خواهید کرد. اگر این پیام ظاهر نشد می‌توانید دکمه Check for Update را کلیک کنید. آی‌تونز سپس شروع به دانلود Firmware (سیستم عامل) آپدیت کرده و پس از آن نسبت به نصب اقدام خواهد کرد، اما معمولا دانلود از آی‌تونز کمی کندتر از دانلود با نرم‌افزارهای مدیریت دانلود است و به همین دلیل می‌توانید از روش سوم اقدام کنید.

روش سوم - دریافت دستی Firmware
معمولا در ایران دانلود از طریق نرم‌افزارهای مدیریت دانلود به مراتب سریع‌تر است. از آنجا که حجم فیرمورهای iOS گاهی به بیش از دو گیگابایت می‌رسد شاید این سریع‌ترین روش آپدیت باشد. برای این‌کار ابتدا باید فیرمور مربوط به iOS ۹.۳ را با توجه به نسخه آیفون، آی‌پد یا آی‌پاد تاچ خود دانلود کنید. پس از دانلود فایل ipsw دستگاه را به آی‌تونز متصل کرده و دکمه شیفت (در ویندوز) یا Alt (در مک) را نگه‌داشته و روی دکمه Restore کلیک کنید. سپس فایل ipsw دانلود شده را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا اعتبارسنجی و آپدیت انجام شود.