چگونه مانند کُمدین‌ها سخنوران  خوبی باشید؟
پیام محجوبی آیا از آن دسته افراد هستید که مردم از گپ و گفت‌وگو با شما لذت می‌برند یا اینکه هنگام صحبت برای همکاران یا سخنرانی در یک همایش، به دنبال واژگان صحیح می‌گردید و از این حالت رنج می‌برید؟ اگر از زمره افراد گروه دوم هستید تحقیقات نشان می‌دهد روش نادرستی را برای سخنوری خود انتخاب کرده‌اید.
در یک مطالعه، اثبات شده که کمدین‌های حرفه ای، مقداری متفاوت‌تر از افراد معمولی، سخن می‌گویند. در این مطالعه از هر دو گروه (کمدین‌ها و افراد معمولی) خواسته شد که هنگام اسکن توسط دستگاه ام.آر.آی، درباره موضوعات مختلف صحبت کنند. سپس متخصصان مغز و اعصاب رفتارهای مغز را در این آزمایش بررسی کردند. نتیجه شگفت انگیز بود: کمدین‌ها بسیار بیشتر از افراد معمولی بر کار خود تمرکز می‌کردند. افراد معمولی برای یافتن لغات اساسی، با مشکل مواجه بودند درحالی‌که کمدین‌ها روان‌تر و نافذتر صحبت می‌کردند.
دو اختلاف کلیدی در عملکرد این دو گروه به چشم می‌خورد: کمدین‌ها خاطرات، حکایات و داستان نقل می‌کردند؛ درحالی‌که گروه دوم سعی می‌کردند خود را با لیستی که همراه داشتند، انطباق دهند. همچنین حرفه‌ای‌ها بیشتر از حافظه خود کمک می‌گرفتند. به‌طور خلاصه، حرفه‌ای‌ها تمرکز کردند، داستان روایت کردند و بیشتر به حافظه خود متکی بودند.
حال به سه روش می‌توان از تکنیک حرفه‌ای‌ها در ارتباطات و مکالمات خود بهره برد.
تمرین کنید
کمدین‌ها ساعت‌های زیادی را صرف به روز کردن و بهتر کردن لطیفه‌های خود می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید به تمرکز زیاد (و در نتیجه به خلاقیت در سخنوری) برسید، باید به همان اندازه کمدین‌ها تمرین کنید. هیچ جایگزینی برای شما در این راه وجود ندارد. مدیرانی هستند که به بهانه ابتذال، از تمرین زیاد شانه خالی می‌کنند.
هنگام سخنوری، مخاطب باید اشتیاق شما را احساس کند. این رفتار، ویژگی حرفه‌ای‌ها است و لازمه آن تمرین است که آن را در وجود شما نهادینه می‌کند.
داستان تعریف کنید
همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، تمرین زیاد سبب می‌شود تا دیدگاه، ساختار و جزئیات درست و در نتیجه انرژی و قدرت به داستان‌های شما داده شود. معمولا اولین تجربه شما در نقل داستان، بهترین تجربه نخواهد بود زیرا جزئیات زیادی وجود دارد: داستان باید در مکان درست تعریف شود و ساختار درستی هم باید داشته باشد. توجه داشته باشید ترتیب و توالی اتفاقات نیز احتمالا بر اساس تجارب راوی خواهد بود. اما ممکن است آنچه را که راوی نقل می‌کند منطبق با سلیقه شنونده نباشد. پس ارائه داستانی تاثیرگذار و قابل درک همراه با ترتیب زمانی منطبق با شرایط، کار آسانی نیست. اما نتیجه آن بسیار ارزنده خواهد بود.
از حافظه خود برای تقویت احساسات خود کمک بگیرید
برای اینکه مخاطب را حین صحبت، مجذوب خود کنید، باید حافظه و احساسات خود را تقویت کنید. در این صورت به عنوان یک سخنور، خود را مشتاق و متمرکز بر کلام خود نشان می‌دهید. همچنین به پشتوانه حافظه قوی خود بسیار روان‌تر صحبت خواهید کرد.
اکنون تا حدودی با روش‌های سخنوری آشنا شده‌ایم. با یک حرفه‌ای مشورت کنید و از دانش او برای ارتقای سطح خود بهره ببرید.
منبع: Forbes