اعلام آمادگی خراسان رضوی   برای سرمایه‎گذاری تولیدی در عراق
دنیای اقتصاد، زهره حسینی- هیئت اقتصادی عراق به ریاست رشد مکی‎حمودالدیری، معاون وزیر صنایع عراق با هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و تعدادی از تجار ، بازرگانان و تولیدکنندگان خراسان رضوی دیدار کردند.
در این دیدار نمایندگان دو کشور ضمن ابراز علاقه‎ به گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی از رشد همکاری‌های اقتصادی خراسان رضوی و عراق سخن گفتند.
در این جلسه مهندس غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان رضوی گفت: ما در استان در زمینه خدمات فنی مهندسی و عمران دارای امکانات و پتانسیل‎های خوبی در بخش تولید هستیم و آمادگی لازم جهت استفاده از این امکانات برای سرمایه‎گذاری تولیدی در کشور عراق را داریم.
شافعی با بیان اینکه تجارت غیررسمی با کشور عراق حتما به مناسبات اقتصادی صدمه خواهدزد، ادامه داد: تجارت رسمی علاوه بر ارتقا کیفیت، اختلافات بین تجار دو کشور را هم کمتر خواهد کرد و ضروری است که مبادلات اطلاعات بین اتاق های دو کشور افزایش یابد.شافعی تصریح کرد: بایستی بخش خصوصی دو کشور آماده شوند چراکه به نظر می رسد که میزان سرمایه گذاری مشترک ما در عراق برای ورود به عرصه تولید نیازمند اندیشیدن ساز و کار تازه ای است.در ادامه این دیدار رشد مکی حمودالدیری، با بیان اینکه امضا تفاهم نامه اقتصادی با ایران حدود یک و نیم سال طول کشید، تصریح کرد: اکنون دیگر زمان عمل است و ما از تجار ایرانی استقبال می کنیم.
وی با اشاره به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران افزود: این واقعه بین دو ملت فاصله انداخت اما اکنون ما با نشاط به سوی همکاری دوطرفه در حرکت هستیم و اکنون توپ در زمین شماست و ما برای هر کار مشترکی که برای هر دو طرف منفعت داشته‎باشد آماده‎ایم.
رشد ۳۲ درصدی صادرات از استان به کشور عراق در سال ۹۱
رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی از رشد ۳۲ درصدی صادرات از استان به کشور عراق طی سال ۹۱ خبر داد.به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی ، ناصر فخرموحدی اظهارداشت: طی سال گذشته ۲۰ هزار و ۵۶۹ تن کالا به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار از استان به کشور عراق صادر شده است که حدود یک درصد از کل صادرات تجاری کشور به عراق می باشد و ۳ درصد صادرات استان را تشکیل می دهد.وی افزود: در ۶ ماهه اول سال جاری نیز ۴۵ هزار و ۵۶۶ تن کالا از استان به ارزش بیش از ۲۵ میلیون دلار به این کشور صادر شده است.
فخرموحدی از افزایش قیمت هر تن کالای صادراتی استان به کشور عراق در سال گذشته خبر داد و گفت: قیمت هر تن کالای صادراتی استان به عراق، از ۲۳۷۵ دلار در سال ۹۰ به ۲۴۴۹ دلار در سال ۹۱ رسید.وی تاکید کرد: قیمت کالاهای صادراتی استان، تقریبا ۵ برابر قیمت در کشور است که این مساله بیانگر عملکرد خوب استان در صادرات به عراق و صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بیشتر از استان می باشد.
وی افزود: ۶۰صادر کننده فعال از استان به عراق کالا صادر می کنند و عمده کالاهایی که از استان به این کشور صادر می شود شامل انواع مواد غذایی، کاشی و سرامیک، پارچه، موکت و کفپوش، و مصنوعات پلاستیکی می باشد.فخرموحدی تصریح کرد: عراق در بین ۱۰ کشور اول هدف صادراتی استان در ردیف ششم قرار دارد.