گردشگران دیگر «حیران» نمی‌روند!
پرستو فخاریان
دبیر گروه گردشگری
گردشگرانی که از آستارا به سمت اردبیل می‌روند، برای رسیدن به گردنه‌ای که شهرت ملی و منطقه‌ای دارد لحظه‌شماری می‌کنند؛ گردنه حیران که زیبایی مثال‌زدنی دارد اما در یکی دو سال اخیر، هرکس که از این مسیر عبور می‌کند حتما متوجه تحولاتی شده که به تدریج چهره حیران را مخدوش کرده است؛ ویلاهایی که چشم‌انداز زیبای حیران را که در بیشتر زمان‌ها زیرپوششی از مه قرار می‌گیرند، از بین برده است.

ساخت ویلاهایی از این دست، بی‌شک با از بین بردن بخش قابل‌توجهی از پوشش گیاهی این منطقه همراه بوده؛ پوشش گیاهی‌ای که نقش اصلی را در شهرت حیران داشته است. حالا حال حیران خوب نیست و فارغ از مسائل سیاسی، زمزمه‌ها و گاه فریادهایی که درخصوص مسببان این اتفاقات تلخ به گوش می‌رسد زمین‌خواری می‌تواند تاثیر منفی بر روند توسعه گردشگری این منطقه بگذارد؛ گرچه بسیاری معتقدند این منطقه قربانی گردشگری شده و خواست افراد برای اینکه در چنین منطقه‌ای برای ایام فراغت خود ویلا داشته باشند، «حیران» را حیران کرده است. این ساخت‌وسازهای بی‌حساب و کتاب، البته فقط محدود به حیران نمی‌شود و دیگر مناطق مشابه آن را نظیر دشت مشا، رینه لاریجان، دماوند و... را تحت‌تاثیر خود قرار داده است.

به نظر می‌رسد این اتفاقات ناخوشایند بیشتر شبیه انحصاری کردن طبیعت برای قشر خاصی است و به زودی دیگر چشم‌اندازی برای لذت بردن عموم مردم از طبیعت باقی نخواهد ماند؛ حال بماند که چه آسیب جبران‌ناپذیری به زیست‌بوم و اکوسیستم این مناطق وارد خواهد آمد. بی‌شک این مساله مغایرت صددرصدی با توسعه پایدار گردشگری دارد و می‌تواند اقتصاد جوامع محلی را در بلندمدت دچار آسیب کند