100 شماره با شما
دنیای اقتصاد-در آستانه انتشار یکصدمین شماره ضمیمه هفتگی خراسان رضوی با فراخوان از صاحب نظران و خوانندگان این نشریه -که در طول دو سال گذشته مطالب آن را دنبال می کردند- خواستیم تا نظرشان را درباره کیفیت کار و میزان اثرگذاری آن اعلام کنند.
متن پیام فراخوان به شرح زیر بوده است:«بیش از دوسال از انتشار اولین شماره ضمیمه خراسان رضوی روزنامه «دنیای اقتصاد» می‌گذرد. در این مدت تلاش کرده‌ایم تا با نگاه تخصصی و با تمرکز بر فعالیت‌های بخش خصوصی، صدای تولیدکنندگان، صنعت‌گران، صاحبان صنایع و حرفه‌ها، دانشگاهیان، اصناف و تشکل‌های غیردولتی باشیم. اکنون و درآستانه انتشار یکصدمین شماره این ضمیمه هفتگی، خواهشمندیم نظر خود را درباره تیم تحریریه «دنیای اقتصاد» در مشهد و در پاسخ به این پیام ارسال فرمایید تا بتوانیم از نظرات ارزشمند شما در جهت بهبود کیفی کارمان استفاده کنیم.»
مطالبی که در ادامه می آید نظرات دریافت شده تا لحظه انتشار این شماره است.

سید حسن رسولی،استاندار اسبق خراسان بزرگ در دولت هشتم

pic1


ابتدا روز خبرنگار را به تیم تحریریه «دنیای اقتصاد» در مشهد تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که دولت تدبیر و امید روز به روز فضا و عرصه را برای نقش آفرینی فعالان عرصه رسانه به ویژه ضمیمه هفتگی خراسان رضوی بهتر از گذشته فراهم کند. یکی از چالش‌های امروز کشور ما رکود اقتصادی فراگیر است که در طی دو سال گذشته آقای روحانی توانسته است با تدبیر و برقراری ارتباط مالی و تخصیص بهینه منابع و جهت‌گیری‌های صحیح پولی و مالی مشکل تورم بالای ۴۰ درصد را به مقدار قابل‌توجهی کاهش دهد. تورم بالا همراه با رکود اقتصادی مهم‌ترین معضل کشور ما بود که مسأله تورم کنترل شد و کاهش پیدا کرد. امیدواریم با گشایشی که در عرصه بین‌المللی ایجاد شده است شاهد کاهش تورم در حد یک رقمی باشیم.
نشریات استانی به‌خصوص ضمیمه خراسان رضوی «دنیای اقتصاد» در مقیاس استانی در بین استان‌های خراسان که یکی از مناطق مهم و تعیین کننده کشور است، با جمع‌آوری و تنظیم و انتشار وقایع و رویدادهای اقتصادی و نیز ترویج و نشر دیدگاه‌های صاحب نظران و همچنین پیگیری تنگناهای اساسی استان می‌تواند رسانه‌ای برای کاهش مشکلات اقتصادی باشد. برای تمامی دست‌اندرکاران این هفته‌نامه آرزوی موفقیت دارم.

ناصر آملی مقدم،
سردبیر پیشین روزنامه خراسان

pic۲


از آنجا که «دنیای اقتصاد» یک نشریه تخصصی و حوزه کاری‌اش معطوف به اقتصاد استان است در مجموع عملکرد موفقی داشته است.
روند کار «دنیای اقتصاد» مشهد روش عقلانی و علمی قابل‌قبولی دارد و همچنین گرایش اصلاح طلبی ملایم خود را نگه داشته است. هنگامی که جوانب و وجنات کار «دنیای اقتصاد» را مشاهده می‌کنم با توجه به اینکه حرفه خودم تا حدی مطبوعاتی است موردی ندیدم که ایراد اساسی نشریه باشد. اگر از لحاظ چاپ که مربوط به بخش فنی نشریه است وضعیت بهبود یابد بهتر است، اما در مجموع باید به مدیران و خبرنگاران این ضمیمه تبریک گفت.

عباس شیخ‌الاسلامی،
رئیس دانشگاه آزاد مشهد

pic3


بنده ضمیمه هفتگی خراسان رضوی «دنیای اقتصاد» را منظم مطالعه می‌کنم. اگر نتوانم نشریه را تهیه کنم به صورت الکترونیکی به این نشریه دسترسی دارم که بسیار خوب است. نکته دیگر این است که «دنیای اقتصاد» مشهد، بی‌طرفانه کار می‌کند بدین معنی که با همه گروه‌ها و جناح‌ها گفت‌وگو انجام می‌دهد و طبق سفارش آیه قرآن درست هم این است که همه قول‌ها و سخن‌ها شنیده شود. برخلاف نام این رسانه فقط مسائل اقتصادی را پوشش نمی‌دهد و موضوعات فرهنگی و اجتماعی را پیگیری می‌کند و در حقیقت مطالب متنوع در آن وجود دارد و اقتصاد نیز نمی‌تواند به مسائل اجتماعی و فرهنگی وابستگی نداشته باشد و یا بالعکس. ویژگی دیگر این است که جنبه علمی بودن آن قوی است و مطالب آن تخصصی و واقعا برای متخصصین در حوزه‌های مربوطه مفید است و البته مردم جامعه نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. نکته دیگر در مورد پوشش مسائل استان است که تحلیل و بررسی انجام می‌دهد و از این جهت هم نیم‌نگاهی به دانشگاه‌های استان دارد و وارد مسائل حوزه دانشگاهی می‌شود و نقد آن نیز دلسوزانه است. کار «دنیای اقتصاد» مشهد انصافا کار قابل‌دفاعی است چون یک نشریه تخصصی و غیرجناحی است که در این دوسال توانسته توجه زیادی را به خود جلب کند.

خلیل موحدی،
عضو شورای شهر مشهد

pic4


صداقت، صراحت و امانت‌داری شما قابل‌ستایش است ولی از تکالیف رسانه وظیفه جهت‌دهی اذهان جامعه است که بنده نتوانستم در روند کلی شما نگاه مشخصی را کشف کنم. رسانه موفق آن است که واقعیت موجود را در حوزه‌های مختلف به حقیقتی که باید باشد نزدیک کند و ریل‌گذاری در جهت اقتصاد سالم می‌تواند هنر شما باشد. شاخصه‌های اقتصاد سالم از دیدگاه بنده، دفع رانت و ویژه‌خواری، عدالت اقتصادی و ایجاد فرصت‌های یکسان برای همه، پویایی و دانش‌بنیان بودن و همچنین داشتن نقشه راه و مدل ارزیابی است.

حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری، عضو شورای شهر مشهد

pic۵

اهمیت حوزه رسانه در نظام جمهوری اسلامی امری روشن است و حوزه اقتصاد به واسطه تاثیری که در زندگی مردم داشته و امروزه نیز تبدیل به میدان جنگ قدرت‌ها در فشار بر جهان سوم شده از اهمیت والایی برخوردار است و «دنیای اقتصاد» می‌تواند در مباحث مختلف اقتصادی نقش خود را ایفا کند. در این دوسال ضمیمه خراسان رضوی «دنیای اقتصاد» با حفظ هویت مستقل نسبی خود موفق بوده است و البته خراسان ظرفیت روزنامه مستقل اقتصادی را دارد که این ضمیمه می‌تواند به آن سمت حرکت کند. تیم جوان ضمیمه خراسان «دنیای اقتصاد» نشان داده‌اند که نشاط و تلاش بیشتر می‌تواند به شکوفایی بیشتر این نشریه کمک کند. خسته نباشید و موفقیت همراهتان.

حجت‎الاسلام علی‎اصغر لطفی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد

pic۶


در مجموع «دنیای اقتصاد» در حوزه تخصصی نشریه موفقی بوده است. پیشنهادی که دارم و تاکنون نیز به آن پرداخته ‌شده این است که این نشریه با همان نگاه تخصصی و به دور از گرایش‎های سیاسی به سراغ همه چهره‎های تخصصی برود. به دلیل اینکه دنیای اقتصاد به صورت ویژه به مسائل مشهد می‌پردازد پیشنهادم این است به پروژه‌های اقتصادی شهر بپردازید. همچنین در ساخت‌وسازهای اطراف حرم حقوق مردم تضییع شده و بهتر است پرداختن به این مسأله نیز در دستور کار شما باشد.

سیدجلال فیاضی،
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهرمشهد

pic۷


ضمیمه هفتگی روزنامه «دنیای اقتصاد» در مجموع می‌توان گفت که به عنوان یکی از موفق‌ترین ضمیمه‌های استانی عمل کرده است. یک جریان‌سازی رسانه‌ای را در حد یک ضمیمه استانی انجام داده است و فکر می‌کنم در حوزه‌های اقتصاد استان و حوزه مدیریت شهری پررنگ وارد عمل شده‌اند. مشکلات و نگاه‌های اقتصادی استان که مستقیما رابطه نزدیکی با توسعه استان دارد و همچنین گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی که «دنیای اقتصاد» از حوزه مدیریت شهری منتشر کرد، توانست تاثیرات خوبی را در هر دو حوزه داشته باشد. روزنامه «دنیای اقتصاد» یک روزنامه تخصصی موفق در سطح کشور و از بهترین روزنامه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود. امیدوارم در ادامه برنامه‌ریزی‌هایی که این ضمیمه خواهد داشت، موفقیت‌های بیشتری را به‌دست بیاورد.

محمدرحیم رهنما،
عضو پیشین شورای شهر مشهد

pic۸


ضمیمه هفتگی خراسان رضوی روزنامه «دنیای اقتصاد» یک نشریه جوان است. این ضمیمه عملکرد خوبی از خود نشان داده و توانسته است بین نشریات استانی جایگاه خوبی پیدا کند. رویکرد عمومی و اجتماعی دارد بدین معنا که فضا را یک جهتی و محدود نکرده است و تقریبا بخشی عظیمی از جامعه را که دارای افکار اصلاح‌طلبانه است پوشش می‌دهد که نکته مثبتی است. موضوع دیگری که این ضمیمه به آن پرداخته، چالش‌های استانی است که در گذشته آنچنان مورد بحث قرار نمی‌گرفت.
به فرصت‌ها و تهدیدها و ضعف‌ها در حوزه‌های مختلف استانی پرداخته که این هم از نکات مثبت این ضمیمه است. کادر پیگیر، جوان و علاقمند این نشریه علیرغم کمبود امکانات و محدودیتی که نسبت به نشریات دیگر استانی وجود دارد با انگیزه و با رسالتی که برای خود متصور هستند فعالیت می‌کنند که توانسته‌اند به ارتقاء جایگاه این ضمیمه کمک کنند. با سازمان‌های مردمی و افراد طیف‌های سیاسی نیز ارتباط برقرار کرده و نقطه نظرات آن‌ها را مطرح کرده‌اند. هر هفته و منظم منتشر شدن این ضمیمه نیز نکته مثبتی است. به‌نظرم باید در حوزه‌های دانش بنیانی استان گام بردارید و همچنین باید به روابط فرامنطقه‌ای استان بیشتر توجه کنید چون در توسعه استان مفید است. مناطق مرزی که تبادلات اقتصادی در آن انجام می‌شود از جمله همین موضوعات است. پرداختن به جایگاه برخی نهادهای شبه‌دولتی و شبه‌حکومتی در توسعه استان از توصیه‌های بنده به این ضمیمه است.

محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی

pic۹

صفحات اقتصادی «دنیای اقتصاد» که به همت شما منتشر می‌شود نقش مهمی در اقتصاد به‌ویژه توسعه صادرات استان خراسان رضوی داشته است.

امیر شهلا، مدرس دانشگاه

pic۱۰


باید بگویم کارتان کارستان بوده. تحقیقا اولین ضمیمه یک روزنامه معتبر کشوری هستید که در انتشار به اصولی همچون تواتر شمارگان، بررسی موضوعات روز، نگاه حرفه‌ای و ژورنالیستی به رخدادها و بهره‌مندی از همه آراء و نظرات بها داده‌اید.
این که با چهار صفحه آغاز کردید و امروز از مرز هشت صفحه می‌گذرید، این که هر صاحب اندیشه‌ای پذیرای شما و شایق به درج نظرات و تفکراتش در مطبعه شماست، گویای همین مهم است که نگاه به شما، نگاه به یک ضمیمه ضعیف و کم‌بازده نیست. توانسته‌اید مخاطبانتان را جذب کنید و متناسب با نیازمندی‌هایشان، تولید محتوا نمایید.
کار حرفه‌ای و روشمند شما سبب رونق بازار انتشار ضمیمه‌نامه‌ها، توسط دیگر روزنامه‌های چاپ تهران شده است. این، یعنی اثرگذاری حرفه‌ای در فضای رسانه‌ای.امروز روزنامه‌ای که ضمیمه استانی نداشته باشد کمتر با استقبال مواجه می‌شود.
شما تراز ژورنالیسم استانی را بالا برده‌اید. در هر شماره نخبه و خبره‌ای را که یا چندان رغبتی به عرض حضور در فضای رسانه نداشته، یا از داشتن تریبون محروم بودند به صفحات اصلی‌تان آوردید تا پژواک صدای نقادانه‌اش باشید و این بسی ارزشمند است.
دنیای اقتصاد باید به چنین تیم زبده، عاشق و متعهدی افتخار کند که نماینده موقر و امتحان پس‌داده‌ای برای او در استان ماست.
به امید روزهای طلایی.

علی خسروشاهی،
مدیرمسئول هفته‌نامه نخست

pic11


تهنیت مرا به دلیل استمرار در چاپ ویژه‌نامه پذیرا باشید. امید است که بتوانید دغدغه کارآفرینان و دست‌اندرکاران تولید را به گوش مسئولان برسانید.

سید حسین رسولی،
دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی

pic12


به نظر اینجانب افراد این تیم، جوانانی علاقمند به کار و پرتلاش هستند که مجدّانه مشکلات اصلی استان به ویژه کمبود کار مولد و اشتغال را از طریق ضمیمه هفتگی خراسان رضوی «دنیای اقتصاد» منعکس می‌نمایند. بنده به سهم خودم از این عزیزان تشکر می‌کنم.

حسین آفریده،
نماینده دوره‌های ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی

pic13


به نظر اینجانب تیم تحریریه «دنیای اقتصاد»، تیمی بسیار خوب و از انسجام بالایی برخوردار است. بر روی موضوعات بسیار خوب کار می‌کند و مخاطبان زیادی را می‌تواند پوشش دهد. امیدوارم که همیشه موفق و سالم باشند.

مجید محمدی فر،
فعال محیط زیست

pic14


روزنامه «دنیای اقتصاد» یک روزنامه تخصصی است که ارتباط‌دهنده صنعت و اقتصاد است. در مورد ضمیمه این روزنامه در خراسان رضوی انتظار این است که پررنگ‌تر شود به طوری که یک مرجع در خراسان بزرگ تلقی شود و به عنوان مرجع از آن استفاده کنند. این ضمیمه نیاز به پختگی بیشتر دارد اما در حال حاضر نیز مطالب بسیار مفیدی دارد و خلاقیت و نوآوری در آن دیده می‌شود.

جعفر مروج ایمانی،
فعال حوزه روابط عمومی

pic15


ضمن عرض خداقوت و تبریک سالگرد انتشار روزنامه «دنیای اقتصاد» به شما و همکاران زحمت‌کشتان در این مجموعه وزین و پرمغز؛ بنده در این مدت که مفتخر به مطالعه روزنامه «دنیای اقتصاد» و بالاخص ویژه‌نامه خراسان بودم تفاوت این ویژه‌نامه با بقیه روزنامه‌های استان را در به‌روز بودن سوژه و طرح سوالات کاربردی در گزارشات، مستمر بودن پیگیری موضوعات، مصاحبه با اشخاص کاربردی و توانمند، کم‌اشتباه بودن چاپی، قابل‌فهم بودن برای عموم و صفحه‌آرایی زیبای این روزنامه دیدم.

مریم شارعی،
کارشناس برق-مخابرات

pic16


من تقریبا هر هفته مطالب «دنیای اقتصاد» را به لطف شما که زحمت ارسال را می‌کشید، می‌خوانم. جا دارد بابت این کار از شما تشکر کنم. به نظر من مطالب تقریبا مفید و بدون موضع‌گیری خاصی است و این خودش یک امتیاز محسوب می‌شود. من به لطف شما می‌توانم همزمان مطالب را در هر مکان و زمانی که بتوانم بخوانم. مطالب این روزنامه درمجموع برای من مفید بوده و امیدوارم در آینده نیز موفق‌ باشید.

نوید فاضل، فعال اقتصادی

pic۱۷


لطفا درمورد اقتصاداجتماعی خصوصا وضعیت نامناسب کارخانجات و معیشت کارگران هم مطالبی کار کنید.
به نظر من در این مدت «دنیای اقتصاد» نه تنها صدای گویای فعالان اقتصادی بخش خصوصی بود بلکه خبرنگاران این مجموعه با قلمی رسا، بخش دولتی و مدیریت شهری را نیز خوب رصد کرده و با نگاهی متفاوت و صریح قلم‌پردازی کردند.

محسن مهرورز،
فعال اجتماعی

pic18


این انرژى و هدف شما ستودنى است.
این تیم توانایى اداره بزرگترین نشریات و روزنامه‌هاى کشور را دارند. کارهایى در این مدت انجام دادیدکه تا به حال هیچ کس جرات انجامش را نداشته است. برای این تیم متخصص و جوان آرزوى موفقیت روزافزون و شادى فراوان دارم.

حامد ممتاز،
فعالی سیاسی-اجتماعی

pic۱۹


بررسی معضلات اقتصادی که اخیرا متاسفانه به صورت خاص بر روی صنایع مادر از جمله مسکن اثرات مخربی را گذاشته و تعطیلی صدها شغل و صدها هزار فرصت شغلی را در پی داشته، مستلزم استفاده از نظر کارشناسان خبره در زمینه‌های این‌چنینی است و از این مجموعه فرهیخته تقاضای بررسی این مشکلات اقتصادی و پیامدهای مخرب آن را دارم.امید است حل مسائل به صورت اساسی اساس فکری مسئولان باشد.

حمید ابراهیمی،
مدیرعامل شرکت آروین تجارت فردا

pic۲۰


شما در حد یک نشریه مستقل تخصصی اقتصادی در استان فعالیت داشته‌اید.

جواد محبی، دبیر حزب
ندای ایرانیان،
شاخه خراسان رضوی

pic21


برخود لازم می‌دانم از زحمات جنابعالی و تیم زحمت‌کش «دنیای اقتصاد» تشکر و قدردانی نمایم.
بی‌شک کسانی‌که این روزنامه وزین را مطالعه می‌کنند، براین اعتقاد هستند که تحلیل‌های به‌جا و استفاده از کارشناسان مجرب حوزه اقتصاد از سراسر کشور، برگزاری همایش‌های تخصصی، ویژه‌نامه‌های اختصاصی خراسان رضوی، آموزش‌های بورس،راهگشای تصمیمات اقتصادی‌شان می‌باشد وحتی خیلی از کارشناسان رشته اقتصاد از این مطالب بهترین بهره‌برداری را می‌نمایند.

احمد اولیایی،
معاون اسبق آب و فاضلاب روستایی خراسان بزرگ

pic۲۲


برایتان موفقیت روزافزون در عرصه فعالیت حرفه‌ای را از خداوند خواستارم و از اینکه جایگاه خود را در این عرصه در سطح استان پیدا کردید و توانستید قدرتمندانه خلاء وجود یک نشریه اقتصادی را در استان پر نمایید به همه دست‌اندرکاران «دنیای اقتصاد» در استان تبریک عرض می‌کنم و از طرفی تریبون ارزشمندی برای صاحبان و فعالان عرصه اقتصادی استان نیز فراهم شده است که لازم است فعالان اقتصادی استان با پشتیبانی از این نشریه زمینه شکوفایی هر چه بیشتر آن را فراهم آورند.

علیرضا گرجی نیا،
فعال اقتصادی

pic۲۳


اینکه روزنامه‌ای با غنای روزنامه «دنیای اقتصاد» به‌صورت کاملا تخصصی این امکان را به خوانندگانش می‌دهد تا اخبار، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصادی را در کار خود تاثیر دهند و برای فعالان حوزه بازرگانی و صنعت و تجارت چراغ راه می‌شود واقعیتی است غیرقابل‌کتمان.
اما به اعتقاد بنده برای رسیدن به پاسخ سوال خود کافی است تفاوت میزان فروش شمارگان دوشنبه خود را با سایر ایام مقایسه کنید. جواب دقیقی خواهید گرفت.

حسن اردلان،
دبیر آموزش و پرورش

pic24


نکته جالب توجه آن است که ویژه‌نامه اسیر گرفتن آگهی به هرقیمت نشده و مسیر حرفه‌ای‌گری خود را حفظ کرده است.

محمد علایی، مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی
روزنامه «دنیای اقتصاد» و ویژه‌نامه خراسان رضوی با نگاه به بخش‌های غیردولتی و به ویژه بخش‌های تولیدی صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات و بیان چالش‌ها و مشکلات و بحران‌های موجود و نظر صاحب‌نظران هر بخش و نقد منصافه، موفق و تأثیرگذار بوده است.

حمیدرضا سنجی،
فعال حوزه شهر الکترونیکی
برای شما امید موفقیت دارم. تلاش‌تان درخور تقدیر و سپاس فراوان است. باشد که توفیق‌تان روزافزون شود.
تنها نکته‌ای که در خصوص ویژه‌نامه‌هایتان به نظرم می‌رسد این است که تحلیل‌های اقتصادی در آن کم‌وزن است و می‌توان بر آن افزود.
با این همه کاری که در این وانفسا می‌کنید، بسیار ارزشمند است

علی رزاقی بهار، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان،شاخه خراسان رضوی

pic25


روزنامه «دنیای اقتصاد» و ضمیمه خراسان رضوی آن شاید جزء معدود رسانه‌های مکتوب ایران باشد که هم از نظر محتوا هم از نظر شکل و هم از نظر مخاطب کم‌نظیر است. رسانه مکتوبی که اثرگذاری و تحلیل‌هایش در دنیای اقتصادی بسیار ارزشمند و مفید واقع شده است و خوشبختانه در خراسان هم به مرجع مهمی تبدیل شده است. حضور جوانان عالم و دانش‌آموخته در این مجموعه وزین رسانه‌ای موتور محرک دیگر رسانه‌های استان شد. امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشید.