دیپلماسی نمایشگاهی

امروزه بسیاری صاحب نظران معتقدند که آینده شهری به شدت به جهانی شدن (Global lization) و فرآیندهای نوع جدید اقتصاد که مکان شهری را به درون شبکه ها کشانده؛ وابسته است.جهانی شدن باعث شده است تا شهرها به عنوان مکان های محلی در ارتباط با فرآیندهای جهانی قرار گیرند و در مناسبات فراملی نقش آفرینی کنند. با بازیگری شهرها در عرصه های فرا ملی، پیوندهای جدید شبکه ای شکل می گیرد که بسیاری از اندیشمندان دنیا از آن به نام شهر جهانی یاد می‌کنند. در حقیقت یکی از مفاهیمی که در سال های اخیر به صورت گسترده در مطالعه شهری مورد توجه قرار گرفته است، مفهوم جهانی شدن و به تبع آن شهر جهانی است.

در چند دهه اخیر شهرهایی که دامنه ارتباطات گسترده و وسیع دارند و از نظر قابلیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و ارتباطی و .... در سطح مطلوبی به سر می برند، فرصت آن یافته اند که در سطح جهانی خود را به عنوان کانون های تصحیح گیری و هدایت اقتصاد و فرهنگ جهان معرفی کنند؛ اینگونه شهرها که در سطح بین المللی در فرآیندهای مختلف اقتصادی اجتماعی و فرهنگی، نقش آفرینی می کنند تحت عنوان شهرهای جهانی یاد می شوند.در چنین وضعیتی است که شهرها در ارتباط مستقیم با شبکه جهانی، بازیگران جدید عرصه بین الملل شده و نقش فراملی یافته اند.در این میان ابزار دیپلماسی نمایشگاهی کمک زیادی به مدیران شهری می نماید تا یک شهر هر چه بیشتر بتواند با شبکه ها پیوند گسترده ایجاد کرده و فرصت های بین المللی را به سمت خود جذب نماید.

در این راستا کلانشهرها و شهرهای جهانی سعی می‌کنند با دیپلماسی نمایشگاهی، میزان مشارکت و همکاری بین المللی خود را در اغلب موضوعات جهانی افزایش دهند تا از این طریق موقعیت برتر را در سیاستگذاری جهانی کسب نمایند. مفهوم دیپلماسی نمایشگاهی به مثابه مولفه ای تاثیرگذار می تواند در ارتقای جایگاه کلان شهرها و شهرهای جهانی تأثیر بسزایی داشته باشد.همچنین دیپلماسی نمایشگاهی باعث رونق و شکوفایی حیات شهری می شود که این خود سطح مناسبات یک شهر در همه موضوعات را در پیوند با سایر شهرها در مقیاس ملی و فراملی گسترش می‌دهد.خلاقیت در دیپلماسی نمایشگاهی به ایجاد فرصت های اجتماعی می انجامد و کار آفرینان کسب و کارهای خلاق را تشویق کرده و به آن ها سرعت رشد می دهد. ایده های نوآورانه و خلاق در نمایشگاه ها عامل اشتغال زایی و تولید ثروت در شهرهای خلاق است و فراوانی استعداد در این راستا پیشران اصلی صنایع خلاق و اقتصاد خواهد بود.