قهر بخش خصوصی
دنیای اقتصاد، ناهید کاویانی- نشست مجمع نمایندگان خراسان رضوی با نمایندگان حوزه صنعت، معدن و تجارت استان در حالی برگزار شد، که نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی در این حوزه، برای نشان‌ دادن اعتراض خود به کم بودن زمان تعیین‌شده برای ارائه نظراتشان سالن جلسه را ترک کردند.
طبق اعلام خانه صنعت، معدن و تجارت استان، مسئولان ارشد اتاق بازرگانی، خانه صنعت، سازمان نظام مهندسی معدن، کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صنایع و انجمن مدیران صنایع خراسان به دلیل زمان اختصاص‌یافته بسیار محدود برای بررسی مشکلات و چالش‌های تولید و بی‌توجهی مجمع به پیشنهاد افزایش وقت، جلسه را ترک کردند.

نمایندگان مجلس با درخواست
افزایش زمان برای تشکل‌ها موافقت نکردند

pic1


رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این‌باره می گوید: پس از سال‌ها جلسه نمایندگان استان با فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت در مشهد برگزار شد، اما به‌دلیل اینکه نمایندگان مجلس با درخواست افزایش زمان برای بررسی پیشنهادات موافقت نکردند، تمامی مسئولان تشکل‌ها جلسه را ترک کردند.
سیدحسن حسینی با بیان اینکه مجمع نمایندگان کمتر از یک ساعت به بررسی پیشنهادات تشکل‌ها اختصاص داده بود، اضافه می کند: با وجود اصرار تشکل‌های بخش خصوصی برای استفاده از این فرصت و به‌کارگیری خرد جمعی برای رفع مشکلات تولید، این امکان در جلسه مجمع فراهم نشد.

نماینده تام‌الاختیار هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صنایع استان نیز می گوید: در آستانه تدوین لایحه بودجه سال 95، تشکل‌ها برای بهره‌‍برداری از این جلسه گزارش‌های متعددی را آماده کرده بودند که امکان طرح آن به دلیل فرصت اندک اختصاص یافته فراهم نشد.

کم‌توجهی مجمع نمایندگان
به مسائل تولید

pic2


محسن شرکاء با انتقاد از کم‌توجهی مجمع نمایندگان در رسیدگی به مسائل تولید می افزاید: ‌انتظار جامعه تولید و کارآفرینان از نمایندگان خود در مجلس این است که در شرایط کنونی برای تحقق اقتصاد مقاومتی به کمک تولید بیایند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امکان بررسی مسائل اقتصاد استان و تولید در این زمان محدود فراهم نبود، ‌تشکل‌ها ترجیح دادند وقت خود را به سایر گروه‌های حاضر در این جلسه برای طرح مشکلات بدهند.
با این حالشرکاء ابراز امیدواری کرد: مجمع نمایندگان استان در زمان مناسب‌تری مسائل و راهکارهای رونق اقتصادی استان و تولید و نیز راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی را با حضور تشکل‌ها مورد بررسی قرار دهد.

لزوم برگزاری جلسات مستمر
نمایندگان استان با تشکل‌ها

pic3


نایب رئیس خانه صنعت، ‌معدن و تجارت استان نیز با گلایه از عدم‌توجه کافی برخی نمایندگان مجلس به مساله تولید استان اظهار کرد: توقع تشکل‌ها این بود حال که پس از سال‌ها نمایندگان تشکل‌ها و نمایندگان مردم استان زیر یک سقف جمع شده بودند، وقت کافی در اختیار تشکل‌های بخش خصوصی گذاشته می‌شد.

محسن خندان‌دل با اشاره به چالش‌های فراوان و متعدد تولید و نقش بسیار موثر مجلس شورای اسلامی در رفع این موانع تصریح می کند: هرچند که مجلس شورای اسلامی در سال‌های اخیر اقدامات موثری برای رفع موانع تولید انجام داده است اما با توجه به پیامدهای تشدید رکود حاکم بر صنایع و معادن و نیز کاهش شدید صادرات استان، نمایندگان بایستی جلسات مستمر با تشکل‌های بخش خصوصی داشته باشند که تاکنون این امر محقق نشده است.
وی گفت:‌ درحالی‌که چالش‌های موجود باعث متوقف شدن خط تولید بسیاری از واحدها شده و تعداد زیادی از واحدها زیر ظرفیت تولید فعالیت می‌کنند و همچنین پایداری اشتغال در این واحدها به مرز هشدار رسیده است، نمایندگان مردم استان رسیدگی به مسائل صنعت، معدن و تجارت را باید در صدر اولویت‌های قابل طرح و پیگیری قرار دهند.

برخی از نمایندگان تنها به دنبال عیب‌گذاری بر اقدامات دولت هستند


pic4


عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز می گوید: در جلسه‌ای که فرصت صحبت نداریم نباید حضور پیدا کنیم.
به گزارش ایسنا، حسین متین‌راد‌ اظهار کرد: قرار بود جلسه مجمع نمایندگان ساعت 8:30 برای بررسی وضعیت صنعت استان و تشکل‌ها برگزار شود و نظرات صنعتگران نیز در آن مطرح شود اما متاسفانه با توجه به اینکه نمایندگان مجلس، صنعت استان را فراموش کرده‌اند این جلسه لغو شد. وی با بیان اینکه تنها در شهریورماه امسال و سال گذشته کمیسیون صنعت در مشهد برگزار شده است، تصریح کرد: هیچ‌کدام از نمایندگان مشهد در این کمیسیون عضو نیستند درحالی‌که بیشترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استان در بخش صنعت است.

متین‌راد با بیان اینکه جلسه اخیر با توجه به تساهلی که نمایندگان نسبت به صنعت دارند، با نیم ساعت تاخیر شروع شد، خاطرنشان می کند: قرار بود مدت زمان جلسه یک ساعت و نیم باشد اما با اعتراض برخی از نمایندگان مدت زمان آن کاهش پیدا کرد و اعضای بخش خصوصی نیز تصمیم گرفتند در جلسه‌ای که کسی نمی‌خواهد حرفشان را بشنود حضور نداشته باشند. وی با تاکید بر اینکه جلسه برگزار شده یک جلسه کارشناسی بود نه وقتی برای درد و دل کردن، اظهار کرد: نباید در برگزاری این جلسه کوتاهی می‌شد چراکه براساس چشم‌انداز سال 2017 باید مشخص شود تولیدات استان و اقتصاد آن باید محوری صنعتی یا گردشگری داشته باشند.
متین‌راد در ادامه عنوان می کند: با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۷ خراسان رضوی باید به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام مطرح شود، تاکنون چه اقدام اساسی در آن صورت گرفته و چرا نمایندگان علی‌رغم مشخص بودن شیوه کار دولت، در شهرداری خانه‌ای برای برخی احزاب درست کرده‌اند. وی با تاکید بر اینکه در جلسه امروز قرار بود تمامی این مسائل بررسی شود، می گوید: متاسفانه برخی از نمایندگان همواره به دنبال جاسوس‌یابی و عیب‌گذاری بر اقدامات دولت هستند و به جای اینکه یاری‌گر دولت باشند تنها به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازند.

عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه باید بزهکاری در حاشیه شهر کاهش یابد، عنوان می کند: پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان بیمه بدهکاری و انواع بزهکاری‌های اجتماعی در این قبیل جلسات بررسی می‌شود اما هنگامی که وقت و ارزشی گذاشته نمی‌شود، نماینده‌ تشکل‌ها نیز نبودن را به بودن ترجیح می‌دهد.

قاضی زاده:با هوچی‌گری کار به جایی نمی‌رسد


pic۵


نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره اتفاقات رخ داده در این جلسه می گوید: برای حضور در این جلسه فقط رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و معاونان وی دعوت شده بودند اما خانم علیرضایی سه نفر از نمایندگان خانه صنعت را با خود به جلسه آورده بود و در اصل کسانی‌که برای حضور در این جلسه دعوت نداشتند، قهر کرده و سالن را ترک کردند.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی می افزاید: کار مجمع نمایندگان استان در واقع این است که به درخواست گروه‌های مختلف برای برگزاری جلسه پاسخ داده و به آن‌ها نوبت می‌دهد، برای خانم علیرضایی زمانی معادل یک ساعت و 15 دقیقه درنظر گرفته شده بود اما وقتی وی افرادی را به جلسه دعوت می‌کند، آن‌ها هم می‌خواهند صحبت کنند. هر چند علیرضایی هم 45 دقیقه بیشتر از زمان تعیین‌شده صحبت کرد و وقت بیشتری را به خود اختصاص داد. البته نمی‌توان یک‌طرفه قضاوت کرد و شاید مجمع نمایندگان برنامه را به درستی تنظیم نکرده و زمان درنظر گرفته شده برای سازمان صنعت کافی نبوده است.
قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان می کند: جلسه روز پنجشنبه با تاخیر آغاز شده بود و با توجه به اینکه با اجتماع تعدادی از کشاورزان هشت روستا به دلیل قطع آب سد کارده به مزارع آن‌ها همزمان شده بود، تصمیم داشتیم چند دقیقه به آن‌ها وقت بدهیم و حرف‌هایشان را بشنویم به همین دلیل درخواست کوتاه کردن زمان سازمان صنعت برای ارائه نظراتش را داشتیم که این موضوع با اعتراض نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی همراه شد و در واقع افرادی که بدون هماهنگی در جلسه دعوت شده بودند، قهر کردند و رفتند.

نماینده مردم مشهد و کلات در خانه ملت تاکید کرد: زمان‌هایی که مجمع نمایندگان به افراد اختصاص می‌دهد، مشخص است اما متاسفانه ما عادت کرده‌ایم که به جای بحث‌های کارشناسی و ارائه راه حل، در جلسات فقط سخنرانی کنیم و این درحالی‌ست که با سروصدا کردن کار پیش نمی‌رود اما چون افراد در جلسات هر حرفی غیر از حرف اصلی می‌زنند، زمان کم می‌آورند. قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: افزون بر این، اینکه سه نفری که به عنوان نماینده خانه صنعت و تشکل‌های بخش خصوصی از طرف سازمان صنعت به جلسه دعوت شده بودند، تا چه حد نمایندگی تشکل‌ها را داشتند هم محل سوال است.
مشکلات این افراد بیشتر مربوط به استانداری و بانک‌ها می‌شد و ربطی به قانون‌گذاری ندارد اما عده‌ای عادت کرده‌اند با سروصدا و هوچی‌گری حرف خود را برسانند و این اصلا خوب نیست.