جامعه ایران نیازمند بازسازی اخلاقی است
دنیای اقتصاد، گروه فرهنگ- مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی گفت:جامعه ایران نیازمند بازسازی اخلاقی است. سیدرضا صالحی‌امیری که در نشست با جمعی از فعالان عرصه علم و فرهنگ در مشهد سخن می گفت، افزود: جوهر توسعه، فرهنگ است و رسالت فعالان عرصه علم و فرهنگ در استان خراسان و مشهد با توجه به وجود بارگاه مطهر رضوی بیش از سایر نقاط کشور است و یک شهروند مشهدی باید نماد انسان اخلاقی در جامعه باشد. صنعت فرهنگ در خراسان می‌تواند مدعی صنعت نفت در ایران باشد؛ زیرا این استان در صنعت توریسم فرهنگی، میراث فرهنگی، فیلم، ادبیات، خط و شعر جایگاه بالایی داشته و می‌تواند به یکی از قطب‌های بزرگ فرهنگ کشور تبدیل شود.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: ایران باید برای اینکه مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام شود، جشن بگیرد، ظرفیت‌های پایتخت فرهنگی باید تعیین شود و انسان‌های این پایتخت باید افرادی فرهنگی و پیام‌آور اخلاق و فضیلت باشند و صنعت فرهنگ در این شهر باید محور توسعه‌فرهنگی کشور باشد.
صالحی تاکید کرد: وقتی حرکتی فرهنگی در جامعه انجام می‌شود باید منتظر مشاهده آثار و نتایج آن در یک دهه آینده باشیم، اگر امروز حرکتی فرهنگی در شهر مشهد آغاز شود، می‌توانیم در یک دهه دیگر نتایج آن را در سطح خراسان و کشور ببینیم. اگر به این باور برسیم که فرهنگ به مثابه اکسیژن برای جامعه است، باید برای پیشگیری از مرگ افراد جامعه در اثر کمبود اکسیژن در آینده کاری انجام دهیم.
مشاور رئیس جمهوری یادآور شد: متاسفانه برخلاف آنچه از فرهنگ در فضای رسمی جامعه، سخنرانی‌ها و جشن‌ها عنوان می‌شود، در عمل آنگونه که شایسته است پاسداشت فرهنگ را نمی‌بینیم. پاسداشت فرهنگ، مجموعه شعارها و جشن‌ها نیست، بلکه فرهنگ چیزی است که در اندیشه و فکر مجریان و مسئولان کشور است.
صالحی گفت: امروز همه‌جا صحبت از سوخت، هدفمندی و نیازهای روزمره بوده که به حق است؛ اما به‌حق‌تر از آن سخن از زیست فرهنگی انسان در چنین جامعه‌ای است. چطور ممکن است یک جوان ایرانی در جامعه‌ای با بیش از 43 آسیب فرهنگی زیست فرهنگی داشته باشد؟ اگر امروز تصویر فرهنگی جامعه ما آنگونه که باید نیست، به خاطر عملکردها در سه دهه گذشته است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه همه باید اعتراف کنیم که بدهکار نسل جدید هستیم، تصریح کرد: اگر امروز با انبوهی از چالش‌های اخلاقی و پدیده افول اخلاقی مواجهیم، ریشه در عملکرد فرهنگی گذشته مسئولان دارد. فرهنگ جوهر توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. ربا، گران‌فروشی و مسائلی از این دست در اقتصاد فرهنگی و بداخلاقی سیاسی، تهمت، انگ‌زنی و آسیب‌های بی‌شمار اجتماعی ریشه در توسعه‌نیافتگی فرهنگی دارد و اگر امروز آمارها در ایدز، طلاق، بیکاری و خشونت‌های اجتماعی زیاد شده به دلیل فقدان زیست فرهنگی در جامعه است. آمارهای تکان‌دهنده در زمینه آسیب‌های اجتماعی نشان‌دهنده این است که جامعه ایران نیازمند بازسازی اخلاقی است.
صالحی راه نجات کشور در عرصه کنونی را از تونل فرهنگ خواند و افزود: آموزش‌وپرورش بستر توسعه فرهنگی و نقطه آغاز حرکت است، اگر امروز در دانشگاه‌ها مدرک‌گرایی جانشین فضیلت‌گرایی شده، ریشه در زیست فرهنگی جامعه دارد. انقلاب فضیلت‌جویی، معرفت‌جویی و اخلاق‌گرایی باید در جامعه ایجاد شود تا شاهد توسعه‌یافتگی در تمامی عرصه‌ها باشیم.
مشاور رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: امروز بیماری زیست‌فرهنگی در جامعه روبه افزایش است و شاهد اغتشاشی در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور هستیم، زیرا فضا منفعت‌طلبانه شده و همه تلاش می‌کنند تا هر چه زودتر به منافع شخصی دست یابند؛ غافل از اینکه راه را گم کرده‌ایم و نیازمند بازنگری در مسیر گذشته خود هستیم.صالحی معتقد است: امروز دنیا برای نداشته‌هایش کسب فضیلت می‌کند و ما برای داشته‌هایمان احساس فقر می‌کنیم و این در حالی‌ست که ایران نه کشوری اقتصادی، نفتی و هسته‌ای است، بلکه کشوری فرهنگی بوده و تصویر ایران فرهنگی در دنیا بسیار زیباست.

۸۹ درصد مدارس خراسان رضوی
دارای کتابخانه هستند
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بیش از ۸۹ درصد آموزشگاه‌های ما در سطح استان دارای کتابخانه بوده و سرانه کتاب دانش‌آموزی در استان ۵.۲ جلد است و با سرانه شش جلدی در کشور فاصله داریم، این درحالی‌ست که سرانه مشهد در این زمینه ۱۲.۶ جلد است.
سیدجواد حسینی از برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی در سال گذشته با حضور 577 هزار دانش‌آموز، برگزاری جشنواره نویسندگان فردا با حضور 13هزار معلم و دانش آموز در سال 92، اجرای مسابقه غدیر در سطح استان، تجهیز 300 مدرسه به کتابخانه در سال جاری، برگزاری جشنواره جابربن حیان با حضور 400هزار دانش‌آموز، جشنواره خوارزمی با 430 هزار نفر و برگزاری جشنواره‌های جوان خوارزمی و نانو به عنوان برخی از اقدامات آموزش‌وپرورش استان در راستای رشد و گسترش فرهنگی کتاب و کتابخوانی نام برد.
فعالیت ۱۷۰۰ کانون فرهنگی در استان
مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز از فعالیت 1700 کانون فرهنگی در سطح استان خبر داد و گفت: مشهد با انتشار 260 نشریه و با بیش از 300 واحد چاپی، قطب رسانه‌ای کشور پس از تهران است. در حوزه نشر با شش هزار عنوان کتاب در سال رتبه دوم را در اختیار داریم.
سعید سرابی افزود: در میزان استقبال از سینما نیز جایگاه دوم کشور را در اختیار داریم و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سینماهای شهر مشهد به تماشای فیلم نشسته‌اند و علاقمندی به سینما و تماشای فیلم در این شهر جایگاهی ویژه دارد.در این برنامه، آیین اهدای نمادین کتاب از مجموعه ۱۰هزار نسخه‌ای اهدایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی برگزار و سه تفاهم‌نامه مشترک بین مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان با اداره کل آموزش‌وپرورش، اداره کل هواشناسی و آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای الزهرا(س) خراسان رضوی امضا شد. همچنین از ابراهیم ناظمی یکی از روزنامه‌نگاران پیشکسوت مشهد به دلیل اهدای یک دوره آرشیو روزنامه خراسان از سال‌های ۶۲ تا ۹۲ به سازمان اسناد و کتابخانه ملی تقدیر شد.