انتقال مدیریت کوهرنگ سوم به استان همجوار شایعه است
دنیای اقتصاد: استاندار اصفهان با تکذیب تغییر مدیریت سد و تونل سوم کوهرنگ، گفت: با تلاش مدیریت استان 700 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پوشش داخلی تونل و سد کوهرنگ سوم اختصاص یافته است.
رسول زرگرپور با تکذیب شایعاتی مبنی بر انتقال مدیریت طرح سد و تونل سوم کوهرنگ به استان های همجوار، بیان کرد: این موضوع در هیچ یک از جلسه های مرتبط با وزارت نیرو و حوضه آبریز زاینده رود مطرح نشده و قرار نیست مطرح شود.

وی تاکید کرد: مدیریت سد و تونل سوم کوهرنگ نه تنها هیچ تغییری نکرده بلکه با تلاش و برنامه ریزی مدیریت استان ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی این طرح به ۷۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته که با این اعتبار، پوشش داخلی تونل و سد را باید تکمیل کنیم. استاندار اصفهان از ماجرای انتشار خبر انتقال مدیریت سد و تونل آبرسانی کوهرنگ ۳ پرده برداشت و گفت: اصل ماجرا به نیروگاه ۱۸ مگاواتی که در خروجی تونل دوم کوهرنگ وجود دارد باز می گردد.

وی گفت: در دولت قبل مصوب شد که صرفا بهره برداری از این نیروگاه که در اوایل انقلاب احداث شده است به استان همجوار واگذار شود و در نهایت تفاهم شد که نیمی از درآمد که چیزی در حدود ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان است به استان همجوار پرداخت شود. زرگرپور با بیان اینکه این موضوع ارتباطی با دولت فعلی ندارد، افزود: دولت یازدهم اصراری بر اجرای مصوبه دولت قبل نداشت اما سازمان بازرسی کشور که ناظر بر اجرای مصوبات دولت است، پیگیر این موضوع بود. به گفته وی در بررسی های صورت گرفته متوجه شدم با توجه به تصمیمی که دولت جدید گرفته، تصمیم دولت قبل ملغی است چرا که با تصمیم دولت یازدهم، این نیروگاه را به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: وقتی طرحی به بخش خصوصی واگذار می شود هرگونه نقل و انتقال مدیریتی آن ممنوع است و در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار می گیرد.وی تصریح کرد: با این استدلال با مسئولان بلند پایه سازمان بازرسی کل کشور در تهران مذاکره و مسئولان وزارت نیرو را نیز توجیه کردیم که تصمیم دولت قبل در این زمینه می تواند تغییر کند. زرگرپور با اشاره به اینکه این استدلال ها توسط وزارت نیرو به سازمان بازرسی کل کشور منتقل شده و در حال بررسی است، گفت: شرکت آب منطقه ای استان نیز بخاطر اینکه نمایندگان استان از موضوع یاد شده اطلاع داشته باشند، آن را در اختیار مجمع نمایندگان استان قرار داده است.

استاندار اصفهان با یادآوری این نکته که بسیاری از مشکلاتی که در حوضه آبریز زاینده رود بوجود آمده مربوط به تصمیم های دولت قبل است، تصریح کرد: درباره انتقال مدیریتی سد و تونل سوم کوهرنگ تاکنون هیچ بحثی مطرح نشده و تنها بحث انتقال نیروگاه کوچک ۱۸ مگاواتی تونل دوم بوده که در دولت قبل مصوب شده و اکنون نیز قابل اجرا نیست. وی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مردم در مجلس مبنی بر انتقال سد و تونل سوم کوهرنگ، گفت: قبل از اینکه نمایندگان از موضوع پیگیری بازرسی کل کشور برای اجرایی شدن مصوبه دولت قبل مبنی بر انتقال نیروگاه ۱۸ مگاواتی تونل دوم کوهرنگ مطلع شوند، معاون اول رییس جمهور در جریان قرار گرفت و برای ارائه ادله به بازرسی کل کشور مراجعه کرد.