مترجم: آناهیتا جمشید نژاد مقالات بی‌شماری را در مورد آنچه افراد موفق در آخر هفته‌ها انجام می‌دهند خوانده‌ام. آیا می‌خواهید این راز را بدانید؟ آنچه آنها در آخر هفته انجام می‌دهند، همان کاری است که هر روز انجام می‌دهند. همان‌طور که ارسطو می‌گوید: «ما همان چیزی هستیم که بارها و بارها انجام می‌دهیم. پس تعالی هم یک عملکرد نیست، بلکه یک عادت است». در اینجا عادت افراد بسیار موفق در آخر هفته‌ها را آورده‌ایم: رابرت ایگر: صبح زود بیدار شدن
pic۱
این مدیرعامل والت دیزنی تنها مدیری نیست که گفته هر روز صبح ساعت 4:30 از خواب بیدار می‌شود. افراد موفق روزهای تعطیل تا ساعت 2 بعدازظهر یا حتی 11 صبح در تخت نمی‌مانند. تحقیقات نشان می‌دهد که مغز ما دو و نیم تا چهار ساعت بعد از خواب در هوشیارترین وضعیت ممکن قرار می‌گیرد. آخر هفته‌ها زود از خواب بیدار شوید آنگاه نسبت به بقیه مردم برتری دارید.

ریچارد برانسون: کارهای داوطلبانه انجام دهید
pic۲
برانسون که یک کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیایی و رئیس و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین است، می‌گوید: «شگفت‌انگیز است که چگونه تمرکز ذهن خود بر مسائلی چون سلامت، فقر، حفظ منابع طبیعی و تغییرات آب و هوایی می‌تواند به بازیابی انرژی به ذهنتان در سایر موضوعات کمک کند.» افراد موفق با آنه فرانک موافقند که: «هیچ‌کس از بخشیدن فقیر نشده است». تام کورلی در کتابش «عادت‌های ثروتمندان: عادات موفقیت‌آمیز افراد خوشبخت» ثروتمندان را مورد مطالعه قرار داد. او دریافت که 73 درصد افراد ثروتمند آمادگی خود را برای پنج ساعت کار داوطلبانه در هر ماه یا شاید هم بیشتر اعلام کرده‌اند. آخر هفته‌ها زمان مناسبی برای شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه است.

تیموتی فریس: چندکار را همزمان
انجام ندهید
pic3
فریس دانشمند در زمینه اخترشناسی،اخترفیزیک، کیهان‌شناسی اهل ایالات متحده آمریکا است. شاید این‌طور به نظر بیاید که اگر همزمان با دویدن روی تردمیل با مادرتان صحبت کنید و اخبار را هم ببینید، بهره‌وری شما را در آخر هفته به حداکثر می‌رساند، اما افراد موفق می‌دانند که این کار فقط کارآیی و تاثیر آنها را کاهش می‌دهد. در عوض، برای هر فعالیت مجزایی حاضر باشید. فریس حداکثر دو هدف یا دو کار را در هر روز پیشنهاد می‌دهد تا اطمینان یابد که بهره‌وری و اتمام کارها در یک ردیف قرار می‌گیرند.


استیو جابز: آنچه مهم است را
اولویت‌بندی کنید
pic4
مخترع، بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت اپل می‌گوید «برای مهم بودن نیاز به تغییر جهان نیست». آخرهفته‌ها زمانی برای یادآوری نکات کوچک فراموش شده به خودتان است تا هارمونی کار-زندگی را حفظ کرده و در صورت نیاز دوباره برای آن برنامه‌ریزی کنید. گذراندن وقت با دوستان و کودکان مستقیما منفعت را افزایش نداده و شما را به مرکز توجه سوق نمی‌دهد اما این چیزی از اهمیت آن کم نمی‌کند.

وارن بافت: زمانی برای سرگرمی‌هایتان بگذارید
pic5
این کارآفرین، بازرگان سرمایه‌گذار آمریکایی به‌عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم شناخته می‌شود اما او دوست دارد اوقات فراغت خود را گیتار بنوازد. افراد موفق اغلب انسان‌های علاقه‌مندی هستند و سرگرمی‌های بسیاری دارند. قطعا، گلف‌بازی در روزهای تعطیل می‌تواند راه بزرگی برای شبکه‌بندی و منبع‌یابی فرصت‌های کسب‌وکار باشد. اما حتی سرگرمی‌های انفرادی مانند بافندگی برای مریل استریپ می‌تواند به موفقیت در راستای ایجاد خلاقیت و کاهش استرس کمک کند.

اپرا وینفری: آرامش را تمرین کنید
pic6
قدرتمندترین فرد مشهور در مجله فوربس در سال ۳۱۰۲ هنوز به دنبال زمانی برای نشستن به مدت۰۲ دقیقه و دو بار در روز در آرامش و سکون است. در جهان امروز شناخت مدیتیشن و آگاهی برای کاهش استرس، بهبود بهره‌وری، تسهیل خلاقیت بر همه واضح است. افراد موفق مدیتیشن را ورزشی بیهوده نمی‌دانند.

بیل گیتس: زمان را صرف تفکر کنید
pic7
موسس مایکروسافت می‌گوید: «اینکه موفقیت را جشن بگیریم بسیار خوب است اما مهم‌تر این است که از شکست‌ها بیاموزیم.» تفکر باید یک تمرین روزانه باشد اما آخر هفته‌ها یک فرصت کامل برای بازگشت به عقب و تعمق در درس‌های هفته گذشته و بهبود رشد برای هفته بعد است.


بنجامین فرانکلین: برنامه داشته باشید
pic۸
پدر بنیان‌گذار آمریکا هر روز صبح از خودش می‌پرسد «امروز چه کار خوبی باید انجام دهم؟» افراد موفق اهمیت اهداف روزانه را می‌دانند، برای آنها آخر هفته‌ها یک استثنا نیست. مطمئنا، آخر هفته‌ها می‌تواند زمانی برای بازسازی برنامه‌ریزی شده و هدفمند باشد اما نباید حتما یک رئیس‌جمهور باشید تا بدانید که تنبلی یک گزینه نیست.

جک دورسی: برای هفته بعد آماده شوید
pic۹
بنیان‌گذار و مدیرعامل توییتر و اسکویر (شرکت پرداخت همراه) به‌دلیل 16 ساعت کار روزانه در طول هفته مشهور شده است اما می‌گوید «آخرهفته‌ها دست از کار می‌کشم. پیاده‌روی می‌کنم. روزهای تعطیل برای من فرصتی برای تفکر، استراتژی‌یابی و آماده شدن برای باقی هفته است». لورا واندرکام نویسنده کتاب «موفق‌ترین افراد در آخر هفته‌ها چه می‌کنند» می‌گوید «افراد موفق می‌دانند که آخر هفته‌ها حقیقتا سلاح مخفی در راه موفقیت حرفه شما است».