اگر در انتظار یک کودک هستید. یک- لیستی از تمامی نیازهای کودک خود تهیه کنید، از دوستان یا اقوامی که به‌تازگی بچه‌دار شده‌اند سوال کنید و سعی کنید لیستی که تهیه می‌کنید بیش از پیش دقیق و جامع باشد.
دو - نیازهای کودک شما بسیار متنوع هستند، از وسایل اتاق وی که شامل تخت، کمد و فرش اتاق وی هستند تا وسایل حمل‌ونقل وی نظیر کالسکه و صندلی مخصوص کودک در ماشین، نیازهای مخصوص مادر را نیز که به دنبال تولد فرزند پیش می‌آید جدی بگیرید و سعی کنید در لیست بگنجانید. لباس‌های بچه، وسایل غذا و حمام وی را فراموش نکنید.
سه- جمع درآمدهای خود و همسرتان را تخمین بزنید و یک بودجه تنظیم کنید، بودجه مورد نظر می‌تواند حداقلی با حداکثری باشد، سعی کنید بودجه معقول تنظیم کنید. هزینه‌های اضافی را نیز در بودجه در نظر بگیرید.
چهار-حساب کنید و واکنش نشان دهید. pic۱
بعد از آنکه درآمد کلی‌ و به عبارتی مجموع درآمد خود را به دست آوردید و محاسبه کردید؛ مشخص کنید که چه مقدار می‌خواهید یا می‌توانید خرج کنید، در اکثر موارد حضور یک عضو جدید در خانواده، شما را به این نتیجه می‌رساند که باید کمتر خرج کنید.
پنج- از میان لیستی که به عنوان نیازها و مخارج کودک تهیه کرده‌اید، دست به اولویت‌بندی بزنید، مشخص کنید که کدام موارد مهم‌تر و کدام موارد کم اهمیت‌تر هستند. ممکن است نهایتا به این نتیجه برسید که با در نظر گرفتن مختصرترین لیست و با توجه به اولویت‌های نخست آن نیز قادر به تامین هزینه‌های تولد کودکتان نیستید، در این موارد ممکن است به این نتیجه برسید که بهتر است قرض کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌توانید در نظر داشته باشید این است که همیشه راه‌هایی برای خلاصی از قرض و توسل به بودجه شخصی وجود دارد، مثلا در زمانی که دوره ۹ ماه بارداری آغاز نشده است می‌توانید به فکر تامین مایحتاج کودک باشید. برخی اوقات از سال هستند که در آنها فروشگاه‌ها دست به حراج محصولات خود می‌زنند، اگر می‌خواهید سال آینده بچه‌دار شوید می‌توانید بهار سال قبل از آن در یک حراج لباس‌های خوبی را با قیمت ارزان بخرید. به این فکر نکنید که ممکن است تصمیم تان مبنی بر بچه دار شدن تغییر کند و لباس‌ها بی‌مصرف بماند، اغلب زوج‌ها وقتی این تصمیم را می‌گیرند، در نهایت آن را عملی می‌کنند. هرگز این نکته را فراموش نکنید که کودک تازه به دنیا آمده همیشه هدایای گران قیمت و بزرگی از جانب اقوام و خانواده شما و همسرتان دریافت خواهد کرد، روی این هدایا به عنوان یک بودجه کمکی که بعد از تولد بچه به دستتان می‌رسد حساب کنید. از طرفی هدایایی را که دادن آنها در فامیل شما مرسوم است شناسایی کنید، به این ترتیب دیگر لازم نیست که آن وسایل را برای کودکتان بخرید، اگر عمه یا خاله‌ای دارید که همیشه پتو به کودک تازه به دنیا آمده هدیه می‌دهد، لازم نیست تعداد زیادی پتو بخرید. از این مساله اجتناب نداشته باشید که دوستان و نزدیکانتان بدانند هنوز چه چیزهایی برای بچه نخریده‌اید، به این ترتیب آنها بخشی از این وسایل را به‌عنوان هدیه خواهند خرید. وسواس در خرید وسایل می‌تواند سبب شود که بودجه خانواده‌ دچار کسری شده و از طرف دیگر بچه‌‌شما از یک وسیله چندتا داشته باشد، یکی آنکه شما خریده‌اید و بقیه آنهایی که دیگران هدیه داده‌اند.
شش- وقتی بودجه‌ را تنظیم کردید از آن به عنوان نقشه راه استفاده کنید. اگر موقع خرید وسایل ناچار شدید به‌عنوان مثال برای خرید تخت کودک مبلغی بیشتر از آنچه در بودجه پیش‌بینی کرده بودید، اختصاص دهید باید این مبلغ را هنگام خرید یک وسیله دیگر جبران کنید تا توزان بودجه خانواده شما به هم نخورد. به عنوان مثال اگر تختی گران قیمت خریده اید عروسک‌هایی ارزان بخرید. سعی کنید صرفه جویی را در خرید وسایلی به خرج دهید که ارزان‌تر بودنشان صدمه‌ای به امنیت یا سلامت کودک‌تان نمی‌زند، به‌عنوان مثال در خرید وسایل حمل‌ونقل کودک که کیفیت آنها ضامن سلامتی کودک‌تان است صرفه‌جویی نکنید.
هفت- بودجه خود را به روز نگاه دارید و تغییرات روزمره را در آن اعمال کنید تا عادات مصرفی و جزئیات رفتار مالی خود را بدانید. تولد کودک شما را با مسائل تازه‌ای مواجه می‌کند ممکن است متوجه شوید که برخی هزینه‌ها را در بودجه اولیه زیادتر از حد معمول تخمین زده‌اید، خب حالا می‌توانید آنها را کاهش دهید، ممکن است از برخی نیازهای کودک غفلت کرده باشید و تولدش سبب شود که شما متوجه این نیازها شوید، وقتی که کودکتان به تدریج بزرگ‌تر می‌شود بودجه شما نیز دقت و پیچیدگی بیشتری می‌یابد.pic۲
هشت_ بعد از یک سالگی نیازهای کودک نیز تغییر می‌کند، حالا شما با یک مخلوق تازه روبه‌رو هستید، که نیازهای متنوع و غیرقابل پیش‌بینی دارد. دیگر نمی‌توانید مثل سال نخست زندگی‌اش برای او بودجه‌ای مشخص برای هزینه‌هایش بنویسید. حالا او کم کم تبدیل به کسی شده که برای خود سلایق غذایی یا علایق خاص دارد، با این حال این مساله نباید سبب شود دست از بودجه‌نویسی بردارید. کماکان بودجه بنویسید و هزینه‌های فرزندتان را کنترل کنید اما این دفعه انعطاف‌پذیرتر عمل کنید.
نه_ بالاخره روزی خواهد رسید که کودکتان روزها و سال‌های نخست زندگی‌اش را سپری کند و از کودکی به نوجوانی و از نوجوانی به جوانی برسد، به‌عنوان پدر و مادر مسوولیت‌پذیر باید بیش از هرچیز به آینده درازمدت فرزند خود فکر کنید. همان‌طور که برای هزینه‌های یکی دوسال اول حضور وی در زندگی خود برنامه ریخته بودید برای درازمدت نیز برنامه بریزید. تحصیلات او، توانمندی‌های فرهنگی و ورزشی که باید کسب کند، شغل، مسکن و ازدواج او چیزهایی هستند که باید از همین حالا برایشان برنامه بریزید.