بسته اقتصادی باز شد
به فاصله چند روز پس از آنکه رئیس‌جمهور از آماده باش برای جهش اقتصادی در کشور خبر داد، سه مقام اقتصادی کابینه یازدهم هم از یک بسته اقتصادی رونمایی کردند که در آن نسخه‌ای پولی برای درمان رکود کشور پیچیده شده بود.
این نسخه که البته تنها برای ۶ماهه دوم امسال در نظر گرفته شده با هدف تحریک تقاضا و جلوگیری از کاهش یا منفی‌شدن نرخ رشد اقتصادی صورت گرفته است. براساس آنچه نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردند بسته جدید خروج از رکود به‌طور کامل برگرفته از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که برای پوشش دوره تصویب برجام تا لغو تحریم‌ها را دربرمی‌گیرد. به این ترتیب، این بسته با توجه به دوران‌گذار اقتصاد ایران از مرحله تحریم‌ها به مرحله پساتحریم و سپس آمادگی برای جهش اقتصادی تدوین شده است.

از جمله سیاست‌های پولی این بسته اقتصادی پرداخت تسهیلات خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان(در قالب وام و دین) 7 ساله با نرخ سود 16 درصد، پیش بینی کارت اعتباری خرید کالای مصرفی بادوام تا سقف 10 میلیون تومان با نرخ سود 12 درصد، پرداخت تسهیلات به بافت‌های فرسوده با نرخ 10 درصد برای طرح‌هایی که اعلام شده، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی و نیز طرح‌های عمرانی، پرداخت یارانه تولید به بخش‌های صنعت و کشاورزی، انتشار صکوک، اوراق مشارکت و اسناد خزانه و همچنین کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها بین 10 تا 13 درصد در نوسان و ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی برای تحریک تقاضا است. به نظر می‌رسد در بسته اقتصادی جدید، دولت هدف‌گذاری خود را از روی تولیدکنندگان به روی مصرف‌کنندگان به وسیله تحریک تقاضای خرید تغییر داده است.