دنیای اقتصاد، گروه بازرگانی- خیلی وقت است که به دلیل کاهش توان قدرت خرید، بسیاری از مردم دیگر به کیفیت کالا و پوشاک اهمیتی نداده و بیشتر از هر چیزی، موضوع قیمت آن لباس برایشان مهم است؛ پوشاکی که اغلب نه از راه قانونی بلکه به صورت قاچاق وارد کشور شده و آسیب‌هایی جدی به اقتصاد و اشتغال ایران وارد کرده است.




در سال‌های نه چندان دور، خراسان رضوی یکی از قطب‌های تولید پوشاک کشور به شمار می‌رفت و تولیدات این استان از جایگاه خوبی در میان عرضه‌کنندگان پوشاک کشور برخوردار بود؛ اما رفته رفته با افزایش قاچاق در این زمینه، بازار به دست کالاهای چین و ترکیه افتاد و اغلب کالاهای بی‌کیفیت چینی و ارزان‌قیمت بخش عمده فروش را در اختیار گرفته‌اند.


رزاقی: اگر از امروز فروش پوشاک قاچاق در کشور ممنوع شود، ما با بحران نبود پوشاک مواجه می‌شویم، زیرا بیش از ۳۰ درصد لباس مورد نیاز کشور از دیگر کشورها تامین می‌شود
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری-
خیلی وقت است که به دلیل کاهش توان قدرت خرید، بسیاری از مردم دیگر به کیفیت کالا و پوشاک اهمیتی نداده و بیشتر از هر چیزی، موضوع قیمت آن لباس برایشان مهم است؛ پوشاکی که اغلب نه از راه قانونی بلکه به صورت قاچاق وارد کشور شده و آسیب‌هایی جدی به اقتصاد و اشتغال ایران وارد کرده است.

در سال‌های نه چندان دور، خراسان رضوی یکی از قطب‌های تولید پوشاک کشور به شمار می‌رفت و تولیدات این استان از جایگاه خوبی در میان عرضه‌کنندگان پوشاک کشور برخوردار بود؛ اما رفته رفته با افزایش قاچاق در این زمینه، بازار به دست کالاهای چینی و ترک افتاد و اغلب کالاهای بی‌کیفیت چینی و ارزان‌قیمت بخش عمده فروش را در اختیار گرفته‌اند.

pic۱


مبارزه با قاچاق کالا اخیرا به موضوعی جدی برای بسیاری از مسئولان تبدیل شده و دست‌اندرکاران امر بر این باورند که تنها با عزم و ارده‌ای ملی می‌توان به مبارزه‌ای همه‌جانبه با پدیده قاچاق و رهایی کشور از مشکلات ناشی از آن پرداخت.

جلوگیری از قاچاق پوشاک
با تقویت تولیدات داخلی

pic2


رئیس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی می‌گوید: یکی از اولویت‌های ما در چهار سال اخیر مبارزه با قاچاق پوشاک بوده و بررسی‌ها و ریشه‌یابی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و اینکه مشکل در کجاست مشخص شده است، با اینکه عزم و اراده ملی برای مقابله با واردات کالای قاچاق وجود دارد اما متاسفانه در سطح اجرا برای مبارزه با قاچاق دارای مشکل هستیم و لازم است در کنار مبارزه با قاچاق به تقویت تولید داخلی نیز پرداخته شود.

سیدمهدی لسان طوسی با بیان اینکه در بخشی از واردات که به صورت قانونی انجام می‌شود حق و حقوق دولتی پرداخته و برگ سبز دریافت می‌شود، اما با توجه به هزینه‌ای که واردات قانونی به دنبال دارد، برخی از واردکنندگان از طریق ارتباطات خود کالا را وارد می‌کنند واگر قرار باشد ۱۰۰ میلیون تومان کالا وارد کشور شود، ۱۰ میلیون تومان با برگ سبز و پرداخت حق و حقوق دولتی و ۹۰ میلیون تومان به صورت قاچاق وارد می‌شود و با همان برگ سبز مربوط به ۱۰ میلیون تومان کالا، اجناس قاچاق نیز به فروش می‌رسد و هنوز راه حلی برای این موضوع پیدا نشده است.

لسان طوسی ادامه می‌دهد: این موضوع ثابت شده که قدرت مدیریت برخی از موضوعات از طریق سخت‌گیری‌ها را داریم اما در مورد قاچاق، یکی بحث مرزنشینان و قاچاق چمدانی و کوله‌باری است که در واقع رقم چندانی ندارد اما اصل موضوع وارد شدن کالا از طریق کانتینر و ازمرزهای بدون گمرک و با برخی ارتباطات است که در راستای مبارزه با این امر ابتدا باید برای واردات نیازسنجی کرده و آن‌ها را دسته‌بندی کنیم تا کالاهایی که قابلیت ساخت در ایران را دارند با تقویت تولیدات داخلی در کشور به تولید برسند و به تولیدکنندگان و کارخانه‌هابرای بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات نیز کمک کنیم.


pic3


رئیس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی با طرح این سوال که اگر قرار باشد واردات کالایی صورت نگیرد، نیاز اصلی کشور را چه باید کرد؟ تصریح می‌کند: باید راهکاری برای واردات داشته باشیم تا همزمان نیاز کشور را تامین کند.اگر به دنبال حل مشکل به صورت اساسی و ریشه‌ای هستیم باید نیازسنجی کنیم تا به نتیجه برسیم و ببینیم چه کالاهایی باید وارد شود و از واردات اجناسی که قابلیت تولید دارد، جلوگیری کنیم. وی خاطرنشان می‌کند: از طرفی واردکنندگان باید به لزوم وارد کردن اجناسی که موجب ارتقاء کیفیت سطح محصولات کشور می‌شود مجاب شوند و اجناس باکیفیت را وارد کنند. اکثر اجناسی که امروز به نام ترک وارد کشور می‌شود چینی است، کشور ترکیه تولید محصولاتش را به چین سفارش می‌دهد و سپس همان کالای چینی از ترکیه وارد ایران می‌شود.

لسان طوسی اظهار می‌کند: بسیاری از تولیدکنندگان ما نیز به دلیل اینکه نمی‌توانند پوشاک خود را به قیمت تمام‌شده و سود محاسبه‌شده بفروشند، آن‌ها را با نام جنس ترک به فروش می‌رسانند و اگر قرار است موضوع پوشاک قاچاق را مدیریت کنیم باید از همه جوانب وارد شده و ببینیم مشکلات در چه زمینه‌هایی است تا نسبت به حل آن‌ها اقدام شود.

رئیس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی یادآور می‌شود: متاسفانه برخی از مسئولان ما تاکید رهبری برای مبارزه با قاچاق کالا از مبدا تا مقصد را به درستی اجرا نکرده و پس از اینکه کالاها با طی کردن مسافت۲۰۰۰ کیلومتر از مرز به مشهد می‌رسد، آن‌ها را از یک واحد صنفی که با سرمایه‌ای کوچک کارش را راه‌اندازی کرده است، جمع‌آوری می‌کنند و به نظر من این ظلم است، ابتدا باید مراقب ورود کالای قاچاق از مبادی ورودی باشیم و اینکه کالاها را از جوانی با سرمایه‌ای اندک بگیریم، درست نیست.

لسان طوسی می‌گوید: وقتی قاچاق به راحتی در کشور ما اتفاق می‌افتد و بنگاه‌های اقتصادی می‌بینند واردات قانونی برای آن‌ها گران تمام می‌شود و قاچاق به این راحتی صورت می‌گیرد، بخشی از کالای خود را به طور قاچاقی وارد می‌کنند و این موضوع نیازمند مدیریتی صحیح و کاربردی است و در این صورت خیلی زود به نتیجه می‌رسیم. وی می‌افزاید: خوشبختانه در دولت جدید از روز نخست همه تلاش برای تقویت تولید بوده و این یعنی مبارزه با کالای قاچاق، زیرا اگرتولید تقویت شود خود به خود واردات کالای هر صنفی مقرون به صرفه نیست. از طرفی با توجه به نیاز کشور به درآمدهای ارزی، ما باید به سمت کیفیت‌سازی و برندسازی و در نهایت صدور تولیدات خود برویم.

رئیس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی درباره مشکلات ناشی از خرید و فروش مجازی پوشاک نیز می‌گوید: متاسفانه بحث مزون‌ها و فروش خانگی آسیب زیادی به پوشاک می‌رساند، بسیاری از فروشندگان به دلیل بحث مالیات، کسب و کار خود را به روش زیرزمینی و خانگی انجام می‌دهند. یکی از دغدغه‌های ما هم ورود به این موضوع است اما با توجه به اینکه فروش به صورت شخصی است و در منازل انجام می‌شود، اجازه دخالت نداریم. بسیاری از این فروشندگان در شبکه‌های مجازی هم ورود پیدا کرده‌اند و همانطورکه نمی‌توان جلوی فعالیت افراد در این شبکه‌های اجتماعی را گرفت، نمی‌توان از خرید و فروش مجازی پوشاک هم جلوگیری کرد.

قیمت پوشاک داخلی
قابل رقابت با کالای قاچاق نیست

pic4


رئیس اتاق اصناف خراسان رضوی نیز می‌گوید: وقتی کالایی با قیمتی پایین و بدون پرداخت عوارض دولتی و کیفیت کافی وارد کشور می‌شود، مسلما عرضه آن در سطح بازار هم بهتر و راحت‌تر است و چون ممکن است سود بهتر و بیشتری را برای فروشندگان داشته باشد، آن‌ها به فروش کالای قاچاق رغبت می‌یابند. از طرفی به دلیل هزینه‌های بالای قیمت تمام‌شده کالا و افزایش قیمت انرژی که قرار بود بخشی از آن از طریق بودجه هدفمندی یارانه‌ها تامین شود و این موضوع محقق نشد، شاهد افزایش قیمت کالای داخلی و عدم‌توانایی آن‌ها در رقابت با کالاهای خارجی مثل چین هستیم.

محمود بنانژاد می‌افزاید: پوشاک قاچاق با قیمتی کمتر از پوشاک داخلی وارد بازار می‌شود و مردم نیز با وجود کیفیت پایین این محصولات، به دلیل پایین بودن توان خرید رغبت بیشتری به خرید آن کالاها دارند و در این شرایط به طور قطع بازار هم برای پوشاک قاچاق وسیع‌تر و گسترده‌تر می‌شود.
بنانژاد با بیان اینکه در اتاق اصناف به دنبال ضعیف‌تر کردن بازار قاچاق هستیم، اظهار می‌کند: در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی برای حمایت از تولید با شهرک صنعتی و شهرک پوشاک و مد امضا کردیم تا تولید داخلی بتواند با کالاهای خارجی از نظر قیمتی رقابت کند زیرا از نظر کیفی وضعیت کالاهای ما خیلی بهتر از خارجی‌هاست، اما متاسفانه چون از نظر قیمت قابل‌رقابت نیست از بازار کمی عقب افتاده است. برای حمایت از تولید داخلی در فروشگاه عرضه پاییزه محصولات نیز فقط کالای ایرانی عرضه کردیم و به هیچ نوع کالای خارجی در بخش‌های مختلف اجازه ورود ندادیم.

رئیس اتاق اصناف خراسان رضوی با اعتقاد بر اینکه خوشبختانه رغبت مردم به کالاهای بی‌کیفیت تا حدودی در حال کم شدن است، می‌گوید: مردم تشخیص می‌دهند که پوشاک بی‌کیفیت چقدر می‌تواند برای آن‌ها کاربرد داشته باشد، بنابراین باید آن‌ها را به استفاده از کالای داخلی تشویق و ترغیب کنیم و دولت هم تلاش خود را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی به ویژه صنایع و تولیدکنندگان خرد بگذارد چون این تولیدکنندگان بخش زیادی از تولید پوشاک ما را انجام می‌دهند.بنانژاد ادامه می‌دهد: همه باید برای مقابله با پدیده قاچاق پای کار باشیم زیرا موضوعی اثرگذار در بحث اشتغال است و این موضوع را به دوستان خود در اصناف و اتحادیه‌ها اعلام کرده‌ایم؛ ما در کشوری زندگی می‌کنیم که با تحریم‌ها و مسائل مختلف روبه‌رو بوده و هستیم و باید برای نجات کشور همت کنیم. تعطیل شدن تولیدات موجب افزایش بیکاری می‌شود و افراد بیکار از خود همین مردم هستند و همه باید برای مقابله با بیکاری ناشی از ورود کالای قاچاق به ویژه در بخش پوشاک تلاش کنیم.وقتی از ورود پوشاک قاچاق جلوگیری کنیم، تولیدکننده داخلی می‌تواند قد علم کند و این موضوع اشتغال‌زایی را به دنبال دارد، در نتیجه منابع مالی کشور خارج نمی‌شود و کالایی خوب و باکیفیت هم توسط مردم استفاده می‌شود. اگر نسبت به عرضه کالای قاچاق در بازار اقدام نشود از آن طرف ورود آن هم کمتر می‌شود، چون کالای وارد شده باید از طریق اصناف توزیع شود و این یک حلقه و زنجیره متصل به هم است.

رئیس اتاق اصناف مشهد درباره فروش پوشاک قاچاق از طریق تبلیغات اینترنتی نیز می‌گوید: متاسفانه به دلیل اینکه دسترسی مستقیمی به فروشگاه‌های خانگی که از طریق شبکه‌های اینترنتی به تبلیغ و فروش پوشاک می‌پردازند، نداریم پیگیری موضوع سخت است و باید با همکاری پلیس فتا صورت بگیرد اما بیش از همه خود مردم باید در این زمینه کمک کنند، اگر تعصب و عرق ملی داریم و دلسوز کشور هستیم باید بدانیم خرید از این فروشگاه‌های غیرمجاز موجب بیکاری چند نفر می‌شود، کسی نباید برای خرید از این افراد اقدام کند زیرا ما نمی‌توانیم جلوی کسی که فروش پوشاک را در خانه انجام می‌دهد، بگیریم و قوه قضائیه و پلیس فتا باید در این زمینه اقدام کنند.
بنانژاد خاطرنشان می‌کند: اتاق اصناف استان،بازرسی‌ها و نظارت خود را به طور دائم با گشت‌های ویژه با اداره کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری و تعزیرات در بخش‎های مختلف انجام می‎دهد و در صورت تخلف و فروش کالای قاچاق در واحدهای صنفی، برخورد و جریمه لازم صورت می‌گیرد.

استقبال برخی فروشندگان از پوشاک قاچاق
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی نیز می‌گوید: در گذشته استان ما به دلیل وجود کارخانجات متعدد و تولیدات خوب پوشاک در این زمینه یکی از قطب‌های اصلی کشور محسوب می‌شد و تولیدات پوشاک برخی از برندهای خراسان رضوی به دلیل کیفیت، تنوع و رنگ حتی به دیگر کشورها صادر می‌شد اما به تدریجبا افزایش قاچاق پوشاک در کشور، بازار از دست تولیدکنندگان داخلی خارج شد و در اختیار قاچاقچیان قرار گرفت تا جایی که می‌بینیم امروز برخی از کارخانه‌های صنعت پوشاک تعطیل و برخی دیگر تنها با ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند، بسیاری از کارگران تولید پوشاک اخراج و جوانان بیکار شدند و این‌ها آسیب‌های اصلی قاچاق در این زمینه است.

محمدابراهیم افشاری با بیان اینکه اقدامات زیادی برای مبارزه با قاچاق پوشاک انجام شده، تصریح می‌کند: اما در این میان نقش فروشندگان بسیار موثر است، آن‌ها به دلیل منافع اقتصادی به فروش و عرضه پوشاک قاچاق روی آورده‌اند و به دلیل اینکه کالای قاچاق مواردی مانند پرداخت عوارض و مالیات را به همراه ندارد، قیمت تمام شده‌اش برای فروشندگان کمتر بوده و به همین دلیل آن‌ها به عرضه پوشاک قاچاق رغبت بیشتری پیدا کرده‌اند و در مقابل، تولید داخلی هم با توجه به هزینه‌های تولید، عوارض و مالیات توان رقابت با کالای قاچاق را ندارد.

pic۵


افشاری در پاسخ به این سوال که آیا ناامن سازی بازار راه‌حل خوبی برای مبارزه با قاچاق است، اظهار می‌کند: این موضوع کاری سخت به نظر می‌رسد چون ما تا حدی زمان را از دست داده‌ایم. در حال حاضر بازرسی‌های مستمری از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتحادیه‌های مربوطه انجام می‌شود و به نظر من لازم است بازار را حتی به صورت خرده فروشی نیز نظارت کنند تا هر جایی کالای قاچاق وجود دارد، با آن برخورد شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان ادامه می‌دهد: بازار و مسیرهای حمل کالای قاچاق باید ناامن شود اما در این میان قاچاقچیان و عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق هم از روش‌های متقلبانه‌ای استفاده می‌کنند، به طور مثال، برند داخلی در چین تولید می‌شود و سپس با آرم و لوگوی تولید داخلی به فروش می‌رسد، از طرفی برخی از فروشندگان نیز ایرانی‌نمافروش هستند؛ به این معنی که در ظاهر پوشاک تولید داخلی را در فروشگاه عرضه می‌کنند اما در حقیقت کالای قاچاق را در کیسه‌های جداگانه به طور پستی و یا با پیک به دست مشتریان خود می‌رسانند؛ این روش‌های جدید ممکن است از چشم بازرسان دور بماند و باید مورد توجه قرار گیرد.

pic6



افشاری درباره نظارت بر فروش اینترنتی پوشاک نیز می‌گوید: ما فروشگاه‌های اینترنتی را رصد می‌کنیم اما بحث فروشگاه‌های خانگی که از طریق شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کنند موضوعی است که باید توسط مردم رعایت شود چون در این زمینه کلاهبرداری‌ها زیاد شده است؛ استقبال مردم دامنه فعالیت این فروشندگان را گسترده کرده و با وجود تبلیغ کالای خارجی در بازرسی‌ها مشخص شده که اغلب کالای داخلی را با مارک کشورهای ترک، اندونزی و تایلند به فروش می‌رسانند؛ البته این فروشگاه‌های زیرزمینی فاقد مجوز، اغلب کالاهای داخلی باکیفیت را با نام خارجی می‌فروشند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: قاچاق پوشاک از بعد اقتصادی بسیار اثرگذار است، پوشاک دومین نیاز انسان پس از خوراک بوده بنابراین فعالیت و چرخه اقتصادی در این موضوع زیاد است؛ در این زمینه بازرسان و اتحادیه‌ها در سطح استان وارد عمل شده‌اند و تا حدی از روند روبه‌رشد آن جلوگیری شده است.

فرسودگی ماشین‌آلات نساجی

pic۷


عضو هیات مدیره شرکت تعاونی پوشاک فعالان ماندگار آسیا نیز به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: مبارزه با قاچاق کالا کاری ارزشمند است اما این کار زمانی قابل‌دفاع است که در کنار آن هم تولیدات داخلی ما به اندازه نیاز کشور باشد و هم کیفیت محصولاتمان مشتری را راضی کند. امروز متاسفانه میزان تولیدات در حوزه پوشاک کفایت جامعه را نداشته و در بهترین حالت که همه تولیدی‌های پوشاک و کارخانجات نساجی مشغول به کار باشند، بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور را پاسخگو نخواهند بود.

علی رزاقی بهار می‌افزاید: از طرفی به دلیل نبود دستگاه‌های صنعتی مناسب در پارچه‌بافی و خرج‌کاری، در کیفیت تولیدات داخلی دچار مشکل هستیم و این موضوع موجب می‌شود بسیاری از تجار پارچه، نسبت به وارد کردن کالاهای خارجی و به ویژه چینی اقدام کنند و این واردات به دلیل نداشتن شکل قانونی، آسیب‌زاست. وی ادامه می‌دهد: روزانه ۹۵ درصد حجم پوشاکی که وارد قشم و آستارا به عنوان بزرگترین مبادی ورود پوشاک کشور می‌شود، به صورت قاچاقی به سایر شهرها فرستاده می‌شود و اگر در همانجا مکانیزمی صحیح و گمرکی مناسب ایجاد شود آسیب‌های کمتری را شاهد خواهیم بود.

مدیر عالی فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرندز با اشاره به فرسودگی وسایل نساجی مثل دستگاه‌های پیشرفته در حوزه پارچه‌بافی و نخریسی، می‌گوید: اگر دولت، یارانه‌ای را برای نوسازی این ماشین‌آلات به تولیدکنندگان اختصاص بدهد، می‌توان با کالای خارجی رقابت کرده و نیازهای جامعه را تولید کرد زیرا به دلیل نبود برخی وسایل پارچه‌بافی در کشور، برخی از اجناس در ایران تولید نمی‌شود اما شاید مشتری تقاضای آن جنس را داشته باشد و نمی‌توانیم مانع استفاده مردم از لباس چینی و ترک باشیم مگر اینکه همتای آن نوع و جنس را در کشور تولید کنیم.

رزاقی بهار یادآور می‌شود: اگر از امروز فروش پوشاک قاچاق در کشور ممنوع شود، ما با بحران نبود پوشاک مواجه می‌شویم زیرا بیش از ۳۰ درصد لباس مورد نیاز کشور از دیگر کشورها تامین می‌شود و اگر به دنبال جلوگیری از قاچاق هستیم باید در مبادی ورودی مراقبت لازم را داشته باشیم و تجار هم به وارد کردن کالای مرغوب و قانونی مجاب شوند. وی اظهار می‌کند: بسیاری از برندهای ایرانی که در مشهد نیز فعال است، تولیدات خود را به دلیل صرفه بیشتر در چین انجام می‌دهند و آن‌ها را به صورت قاچاق وارد کشور کرده و با نام برند خارجی به فروش می‌رسانند و مردم هم گمان می‌کنند آن برند را خریداری کرده‌اند.


pic8


عضو هیات مدیره شرکت تعاونی پوشاک فعالان ماندگار آسیا می‌گوید: ناامن سازی بازار برای جلوگیری از فروش کالای قاچاق، در مقطعی از زمان اثرگذار است و جز ورشکسته شدن عده‌ای در این حوزه کاری انجام نمی‌شود از طرفی جنس توقیف شده پس از مدتی، به صورت مزایده‌ای توسط گمرک با همکاری برخی از ادارات به فروش می‌رسد و اینگونه سرمایه بسیاری از مردم با گرفتن کالاهایشان و اعمال جریمه‌ای سه تا چهار برابر از بین می‌رود.

رزاقی بهار می‌افزاید: از طرفی افزایش مالیات در سال‌های اخیر موجب ترک کار توسط تولیدکنندگان عرصه پوشاک و ورود آن‌ها به دیگر عرصه‌ها همچون صنعت ساختمان و سایر صنایع شده، به نظر من حمایت مسئولان و اتحادیه‌ها از تولیدکنندگان پوشاک کمکی جدی به تولید و خودکفایی ما در این زمینه می‌کند. برای جلوگیری از قاچاق باید از مبادی ورودی کشور اقدام کرد نه اینکه وقتی به دست فروشنده رسیده آن‌ها را جمع‌آوری کرد و سرمایه عده‌ای از مردم را از بین برد.