کودتای مرکل علیه سیپراس
اوایل هفته گذشته ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که به تنهایی گویای عمق فاجعه در کشور فلسفه و منطق بود. پیرمرد یونانی که به بانک رجوع می‌کند تا حقوق ماهانه خود را دریافت کند تنها اجازه برداشت 120 یورو را پیدا می‌کند، زمانی که وی عاجز از دریافت تمامی حقوق خود می‌شود، به روی زمین پهن می‌شود و بلند بلند گریه سر می‌دهد. رهگذران که متوجه عجز و لابه‌های پیرمرد شده بودند به دور او جمع می‌شوند تا او را دلداری دهند اما موضوع از این قرار است که بازنشستگان در این کشور تا اطلاع ثانوی نمی‌توانند تمامی حقوق خود را دریافت کنند.


به گفته برخی کارشناسان مشکلات موجود در یونان از مباحث سیاسی چپ و راست خارج شده و به بحران انسانی رسیده است. چندی پیش از این کشور خبر رسید که بحران بدهی‌های یونان به بخش سلامت و بهداشت این کشور کشیده شده است. به‌رغم اینکه کارکنان بخش بهداشت در این کشور بدون دریافت حقوق، به دلیل مسائل انسانی بر سر کار خود حاضر شده‌اند، اما این کشور با بحران آمبولانس مواجه است. بیشتر آمبولانس‌های این کشور به دلیل عدم رسیدگی از دور خارج شده‌اند. یکی از کارکنان این آمبولانس‌ها می‌گوید تنها تعداد اندکی آمبولانس در این کشور مشغول به کار است و باقی آنها به دلیل عدم تامین بودجه، از رده خارج شده‌اند.


بحران تامین بنزین برخی از این خودروها نیز مزید بر علت شده و موجب شده است از این آمبولانس‌ها در مواقع ضروری استفاده شود. این اوضاع و احوال موجب شد تا پای موضوع بحران انسانی به شبکه‌های اجتماعی باز شود و این بار اعتراضات فراتر از یونان دنبال شود.
از سراسر دنیا افرادی پیدا شده بودند تا با مطالب اعتراض آمیز، آلمان را به باد انتقاد بگیرند. در سیبل انتقادی این افراد نخست مرکل، صدراعظم آلمان و سپس شوبله وزیر دارایی این کشور مورد تهاجم قرار گرفته بودند. هشتگ «این یک کودتا است» (#ThisIsCoup) یکی از معروف‌ترین هشتگ‌هایی بوده که در این مدت محبوب شده است. این هشتگ اشاره به این دارد که اتحادیه اروپا به رهبری آلمان علیه دولت سیپراس کودتا کرده‌ است. همزمان با این موضوع، وقتی فنلاند دست رد به سینه دولت سیپراس زد و از کمک مالی به این کشور امتناع کرد، حملات علیه این کشور و آلمان شدت بیشتری پیدا کرد.


برخی از این هشتگ‌ها آشکارا توسط چپ‌ها اداره می‌شدند اما برخی دیگر از آنها فارغ از دیدگاه‌های موجود به موضوع می‌نگریستند و هشدار می‌دادند یونان در آستانه یک بحران انسانی قرار گرفته است. یکی از هشتگ‌هایی که پس از رد درخواست یونان در داخل این کشور بسیار مطرح شد هشتگی اعتراضی با این محتوا بود: «این فنلاندی است که من به آن افتخار می‌کنم.» این هشتگ با انتخاب کردن محتوایی طنز به جنگ با سیاستمداران خود رفته بود.
از دیگر هشتگ‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، «در کنار یونان ایستاده‌ایم» و «با یونان خشن نباشید» است.

در این میان اعتراض از بخش عوام به خواص هم کشیده شد. اقتصاددانان نیز کم‌کم به رویه‌ای که اتحادیه اروپا علیه یونان اتخاذ کرده است معترض شدند و خواستار برخورد نرم‌تر با یونان شدند. حتی کار به جایی رسید تا برندگان نوبل اقتصادی مثل «پل کروگمن» نیز از برخی هشتگ‌ها حمایت کرده و گفتند که برای نجات یونان باید دست به اعتراضاتی از این دست زد. کروگمن در واشنگتن پست در مورد این روزهای یونان نوشت: باید به معترضان از سراسر جهان حق داد که علیه آلمان برخی کشورهای اروپایی عصبانی باشند. او نوشته بود: دیگر موضوع به نابودی یک ملت کشیده شده و به نظر می‌رسد بحث کینه‌جویانه‌ای در این میان مطرح است و هیچ امیدی به تسکین آن نمی‌رود.


برخی اقتصاددانان می‌گویند بیش از آنکه یونان با سیاست‌های غلط خود در یک دهه گذشته مسبب اصلی این ماجرا باشد، سیاست‌های غلط اتحادیه اروپا و بانک مرکزی این اتحادیه آتن را به ورشکستگی نزدیک کرده است. این دسته از کارشناسان اعتقاد دارند سیاست غلط بانک مرکزی اتحادیه اروپا در اعتباردهی به یونان همسنگ کشور قدرتمندی مثل آلمان بوده است، در حالی که این دو کشور اصلا از لحاظ زیر ساخت‌های اقتصادی شبیه هم نیستند.
کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند باید به کشورهای ضعیف‌تر در اتحادیه اروپا، اعتبار با محدودیت در اختیار این کشورها قرار می‌گرفت اما سیاست‌های غلط تروییکای موجود، یونان را به ولع دریافت اعتبار و وام تشویق کرده است. یونان هم‌اینک یکی از مقروض‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا به حساب می‌آید که از نرخ بالای بیکاری نیز برخوردار است.

اتحادیه اروپا از این کشور خواسته است تا با اعمال سیاست‌های ریاضتی و کم‌کردن هزینه‌های دولتی از این بحران عبور کند اما دولت چپ‌گرای یونان تا پیش از روز دوشنبه می‌گفت این رویه‌ای که اتحادیه اروپا اتخاذ کرده است مانع تحرک اقتصادی یونان خواهد بود و به بحران انسانی ختم می‌شود. اما پس از ساعت‌ها مذاکره با اعضای اتحادیه اروپا در نهایت این کشور در برابر اتحادیه اروپا کوتاه آمد و این اتحادیه نیز حاضر شد تا بسته نجات مالی سومش را به این کشور اختصاص دهد.


پیش‌تر این کشور برای مبارزه با بحران انسانی در این کشور 200 میلیون یورو اختصاص داده بود که براساس این مصوبه خانواده‌های کم درآمد تا پایان سال جاری میلادی به‌طور رایگان از برق بهره‌مند می‌شوند. همچنین در حدود ۳۰ هزار نفر از کمک هزینه مسکن برخوردار می‌شوند و مواد غذایی مورد نیاز ۳۰۰ هزار تن نیز به‌طور رایگان از طریق نهادهای دولتی و غیر دولتی تامین می‌شود. طراح این طرح اما کسی جز یانیس واروفاکیس نبوده، که هم‌اینک به نوعی از دولت اخراج شده است. او یکی از سرسخت‌ترین اعضای دولت سیپراس بود که حتی کشورهای اتحادیه اروپا را تروریست خطاب کرده بود. یانیس واروفاکیس اعتقاد داشت که ریشه این بحران انسانی در یونان به 6 سال ریاضت اقتصادی در این کشور باز می‌گردد. او اما پس از همه‌پرسی در یونان مجبور به استعفا شد و برخی می‌گویند با برکناری او راه برای سیپراس برای پذیرش بندهای اتحادیه اروپا درخصوص ریاضت اقتصادی باز شد.