تشدید بحران‌های زیست‌محیطی حاصل سیاست‌های غلط گذشته
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- کلنگ‎زنی نخستین هنرستان محیط‌زیستی کشور بهانه‎ای بود تا معصومه ابتکار، بانوی سبزپوش کابینه دولت یازدهم را به مشهد بکشاند و با برگزاری مراسمی که به همین مناسبت و با حضور شخصیت‎های بلندپایه خراسان رضوی در پردیس شهید هاشمی‎نژاد دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، عملیات اجرایی احداث این هنرستان به صورت رسمی آغاز شود.
زمین این هنرستان به مساحت پنج هکتار توسط خانم برزگر، بانوی خیر و نیک‎اندیشی که مادر ابتکار نیز هست، در یکی از مناطق کم‎برخوردار شهر مشهد واقع در بلوار میامی اهدا شده و قرار است این هنرستان ظرف ۱۸ ماه آینده به بهره‎برداری برسد.
معاون رئیس‎جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در این مراسم به تفاهم‎نامه سازمان محیط‌زیست با وزارت آموزش‎وپرورش مبنی بر احداث مدارس محیط‌زیستی در کشور اشاره کرد و گفت: 18 ماه پیش با انعقاد این تفاهم‎نامه عهد بستیم که این تفاهم روی کاغذ باقی نماند و عملی شود.

بحران‎های زیست‎محیطی، نقطه جدی آسیب‌پذیری ماست
ابتکار تصریح کرد: رئیس‎جمهور با توجه به اهمیت حفظ محیط‌زیست، از ابتدای برنامه‌های دولت یازدهم این مهم را از اولویت‌های دولت برشمرده است؛ ظرف دو سال گذشته رئیس‌جمهور در کنار تمام محورهای اقتصادی و اجتماعی تأکید ویژه‎ای بر حفظ محیط‌زیست داشته‎اند و بارها اعلام کرده‎اند که دولت من دولت محیط‌زیست است؛ ایشان به درستی تشخیص دادند که یکی از نقاط جدی آسیب‌پذیری ما در وضعیت کنونی بحران‌های زیست‌محیطی است که به دلیل دوره‎ای از بی‎توجهی، جهت‎گیری‌ها و اعمال سیاست‎های نادرست در حال حاضر تشدید شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه اهداف توسعه پایدار امروزه در دستور کار جامعه جهانی است، اظهار کرد: ما نیز باید تلاش کنیم در ابعاد مختلف این توسعه پایدار گام برداریم که یکی از ابعاد آن آموزش و جلب مشارکت‌های اجتماعی تمام اقشار است.

ابتکار خراسان رضوی را در شکل‎گیری دبیرخانه‎های مشترک محیط‌زیست و آموزش‎وپرورش در مدارس، احداث مدارس محیط‌زیست و ... پیشگام دانست و ضمن قدردانی از این اقدامات، افزود: از استانی که با نام ضامن آهو مزین شده است، انتظار می‎رود پیشگام باشد که همین‌گونه است و امیدواریم این روند استمرار داشته باشد.

برگزاری دوباره جشنواره «فیلم سبز» بعد از ۱۰ سال خاموشی
معاون رئیس‎جمهور با بیان اینکه رویکرد فرهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست محدود به آموزش‎وپرورش نیست، عنوان کرد: کار خوبی را با سینماگران کشور آغاز کرده‎ایم و جشنواره «فیلم سبز» بعد از ۱۰ سال خاموشی سال آینده بار دیگر کلید خواهد خورد.
ابتکار با اشاره به اینکه از زوایا و ابعاد مختلف به حفظ محیط‌زیست می‌پردازیم، گفت: پشتوانه ما در این حرکت، یک جریان اجتماعی است که به عنوان دیده‎بان اقدامات ما را رصد می‎کند؛ فضای دولت یازدهم فضای گفت‎وگو و نقد است و از مردم و تشکل‎های مختلف می‎خواهیم نواقص را به ما تذکر دهند.

وی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: مدارس جامع محیط‌زیست مدارسی است که در آن ضوابط، مقررات و فرهنگ حفظ محیط‌زیست برای دانش‎آموزان اجرا می‎شود. وی در خصوص تعداد مدارس محیط‌زیستی در کشور خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که تمام مدارس به مدارس محیط‌زیستی تبدیل شوند.