می‌خواستند من را تخریب کنند
لی لا رضایی سالار عقیلی یکی از خوانندگانی است که آثارش در سال‌های اخیر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
این خواننده توانسته است بسیاری از چهر‌ه‌های جوان را به سمت موسیقی سنتی سوق دهد. اتفاقی که شاید مهم‌ترین کار سالار عقیلی در طول دوران فعالیتش به حساب می‌آید. اوخواننده بی‌حاشیه‌ای است. ترجیح می‌دهد در گوشه‌ای بنشیند و کار خودش را انجام بدهد، اما گویا حاشیه‌ها دست از سر او برنمی‌دارند. در این هفته او به همراه حمید متبسم و بردیا کیارس با ارکستر مجلسی پردیس به روی صحنه رفت. اجراهایی که مورد توجه قرار گرفت؛ اما اتفاقات شکل گرفته در این کنسرت باعث شد حاشیه‌ها بیشتر از متن دیده شوند. البته این پایان ماجرا نبود. آلبوم«یارمست» که برای انتشار به شرکت ایران گام سپرده شده بود تا همین روزها منتشر شود به شکل عجیبی سر از اینترنت درآورد. اتفاقی که دلخوری سالار را دوچندان کرد. با این خواننده به همین بهانه‌ها به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

شما سرگرم تولید و انتشار آلبوم‌هایی بودید که قرار بود در آینده‌ای نزدیک منتشر شود و به دست علاقه مندان برسد؛ اما به یکباره از پروژه پردیس سر در آوردید.
بله قرار بر این بود آلبوم‌های من که هم اکنون تعدادی از آنها نیز آماده انتشار هستند، منتشر شوند و به دست مردم برسند، اما این اتفاق نیفتاد که دلیل آن را برایتان می‌گویم، ولی قبل از هرچیز لازم است بگویم که حضور من در کنسرت «پردیس» اصلا اتفاقی نبود. چرا که من پیش ترها با حمید متبسم در خارج از ایران و در کشورهایی مانند هلند، بل‍ژیک و فرانسه و با گروه‌های کوچک‌تر که نوازنده‌های خارجی داشتند اجرا داشتیم. این اجراها اتفاقا توانسته بودند بسیار مورد توجه مردم و مسوولان قرار بگیرند و از ما برای اجرای همان قطعات درکشورهای مختلف دعوت می‌شد. این قطعات درنقاط مختلفی اجرا شد، اما نهایتا تصمیم گرفتیم که این پروژه را به شکل وسیع‌تری در ایران وبا نوازنده‌های خودمان اجرا کنیم.
فکر می‌کنید خواندن این قطعات حتما باید توسط شما انجام می‌شد؟ یعنی خواننده‌ای به جز شما توانایی اجرای چنین قطعاتی را نداشت؟
این سوال را من نباید جواب بدهم. چرا که جناب متبسم تصمیم به چنین کاری گرفتند. او تصمیم گرفت من در این پروژه بخوانم. البته این پیشنهاد خیلی وقت پیش به من شده بود؛ اما فکر نمی‌کردم جدی باشد. بعد از اجراهای موفقی که در خارج از ایران داشتیم آقای متبسم به من گفتند که می‌خواهند این پروژه به ایران بیاید و توسط نوازنده‌های ایرانی اجرا شود. او دوست داشت اجرایش لهجه و حال و هوای ایرانی داشته باشد. بعداز مدتی که دیدم تصمیمشان برای اجرای آن در ایران جدی است من هم علاقه داشتم در کنارشان باشم و این تجربه در کارنامه هنری ام رقم بخورد. شاید چهره‌های بسیاری می‌توانستند خوانندگی این اثر را انجام بدهند و بهتر از من هم می‌خواندند؛ اما آنچه مسلم است اینکه جناب متبسم اجرای آن را به من واگذار کردند و من از این بابت خوشحالم.
توانستید به خوبی از پس این اجرا برآیید؟
بله خوشبختانه توانستم. همکاری من با آْقای متبسم و بردیا کیارس یک همکاری بسیار خوب بود که برای اولین بار اتفاق می‌افتاد. این همکاری باعث شد چیزهای زیادی یاد بگیرم که شاید در هیچ کلاسی آنها را نمی‌آموختم. با همکاری خوبی که با حمید متبسم و بردیا کیارس داشتم تجربه ارزشمندی را به دست آوردم که با هیچ چیزی حاضر نیستم عوض کنم.
انتشار آلبوم «یارمست» آنقدر طولانی شد که سر از اینترنت درآورد.
اتفاقا نه! اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید؛ ولی من معتقدم در این میان کسی دست به اقدام زشت دزدی زده است. این آلبوم بدون ‌آنکه من اطلاعی داشته باشم راهی اینترنت شد و همه مشغول دانلود آن هستند. می‌خواهم بدانم مردمی که همیشه از من و آثارم حمایت می‌کردند چگونه دلشان می‌آید این اثررا به صورت غیر قانونی گوش کنند. متاسفانه این آلبوم در اینترنت پخش شده و ما هم نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم. تنها کار ممکن این است که از مردم خواهش کنیم به دنبال دانلود این اثر نباشند. چون چیزی که برای دانلود گذاشته شده یک کار غیر آماده استودیویی با ایرادهای زیاد است. اگر مردم این نسخه را گوش دهند قطعا از شنیدن آن لذتی نخواهند برد.
پیش بینی می‌شد استقبال خوبی از این آلبوم شود. چگونه چنین اتفاقی برایش افتاد؟
متاسفانه آلبوم توسط عده‌ای سودجو در اینترنت منتشر شد. عده‌ای که نمی‌دانم چرا در یک اقدام غیر اخلاقی دست به انتشار غیر مجاز «یار مست» زده‌اند که تمامی امتیاز آن را به شرکت فرهنگی هنری ایران گام واگذار کرده بودم. با این کار لطمه بزرگی به این شرکت وارد می‌شود. آقای حسینخانی از شرکت ایران گام قرار بود این آلبوم را روانه بازار موسیقی کند؛ اما این بلای ناگهانی بر سر آلبوم نازل شد.
فکر می‌کنید چه کسانی دست به چنین کاری زده‌اند؟
قطعا یا با من خصومت داشته یا آدم بسیار نزدیک من است که توانسته به این راحتی اقدام به انتشار آلبومی کند که در آرشیو من و در استودیوجا مانده باشد.
«یارمست» کی قرار بود منتشر شود؟
من مدت‌ها پیش امتیاز این آلبوم را به شرکت فرهنگی هنری ایران گام واگذار کردم. از تمامی هموطنان عزیزم تقاضا می‌کنم از دانلود قطعات این آلبوم از طریق اینترنت به شدت پرهیز کنند و همانند همیشه من و همراهانم را ازحمایت خود بی‌نصیب نگذارند، این بار نیز حمایتمان کنند. دانلود این اثر هم به ضرر من تمام می‌شود و هم به ضرر شرکت ایران گام که در عرصه موسیقی کشور همواره گام‌های مثبتی برداشته است.
فکر می‌کنید چه کسانی به چنین کاری اقدام کرده باشند؟
با توجه به اینکه از این آلبوم فقط چند نسخه نزد من و دوستانی بود که به آنها اعتماد داشتم، به نظر می‌رسد کسانی که دست به چنین کاری زده‌‌اند، قصد تخریب من را داشته‌اند و این کار آنها دزدی هنری به حساب می‌آید. امیدوارم مردم منتظر انتشار آلبوم باشند و بگذارند اورجینال آن به بازار بیاید تا از هنرمند خود حمایت‌های لازم را کرده باشند و بار دیگر ثابت کنند که هنرمند با حمایت مخاطب خود زنده است.
با وجودی که همیشه سعی می‌کنید از حواشی دور بمانید؛ اما انگار حواشی شما را رها نمی‌کنند. مثلا در کنسرت اخیرتان اتفاق خوبی نیفتاد. چرا؟
واقعا متاسفم که چنین اتفاقی افتاد و مردمی که برای دیدن من و شنیدن صدایم به کنسرت آمده بودند متحمل چنین چیزی شدند. بابت این اتفاقات از تک تک عزیزان عذرخواهی می‌کنم. مردمی که با هزار عشق، امید، ذوق و علاقه به اجرای این کنسرت آمده بودند آدم‌های محترمی هستند و باید به آنها احترام گذاشته شود. این مساله موجب شد که شب اول من نتوانم به خوبی از پس اجرای کنسرت بر آیم، چون همان شب یکی از نزدیکان من نیز درگیر چنین ماجرایی شده بود. همین مساله موجب شد صدای من در اجرا خراب شود و در کنسرت با اعصاب خراب به اجرای برنامه بپردازم. بابت این اتفاق متاسفم و از مردم مجددا عذرخواهی می‌کنم.