تنها راه نجات اقتصاد کشور حمایت از تولید است
به‌رغم تلاش دولت تدبیر و امید که قول تحول در اقتصاد کشور و احیاء فعالیت‌های صنعتی را داده است ولی همچنان به دلیل ناکارآمدی برخی از قوانین و دستورالعمل‌ها و وجود بروکراسی و تعدد فرآیند تصمیم گیری‌ها در دستگاه‌های اجرایی، شاهد اثربخشی لازم و تسهیل امور و حمایت موثر از بنگاه‌های صنعتی نیستیم. مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت پیش ساخته سازان سبلان در نشست خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در روز ملی صنعت با بیان این مطلب گفت : رویکرد و بینش تجاری در مقابل تسهیلات مالی که بانکها در اختیار تولید و صنعت قرار می‌دهند اگر با نگاه حمایت از تولیدات داخلی و ملی و احیای صنعت آمیخته نشود و صرفا هزینه و سود بانک‌ها ملاک عمل قرار گیرد بی شک در صنعت راه به جایی نخواهیم برد. شرکت پیش ساخته سازان سبلان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ساندویچ پانل کشور و اولین و تنها تولیدکننده کانال هو ا ( ایرداکت) در ایران است که توانسته در سال 1385 طی 5/5 ماه در زمینی به مساحت 15000 متر مربع نسبت به آماده سازی و احداث 8000 متر مربع سالن‌های تولیدی و راه اندازی و نصب ماشین آلات تولید ساندویچ پانل در شهرک صنعتی پرند اقدام نماید. این شرکت یکی از تولیدکنندگان معتبر صنعت ساختمان و کارآفرینان برتر استان تهران به شمار می‌رود که به‌رغم داشتن دانش فنی، واحد تحقیق و توسعه و ثبت اختراع و تولید انواع ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان و پلی استایرن، پشم شیشه، پشم سنگ ایرداکت و سایر محصولات جنبی و به روز بودن تکنولوژی تولید و داشتن استانداردهای فنی و زیست محیطی به دلیل فقدان زیر ساختهای صحیح اقتصادی در امر تولید و ناهماهنگی دستگاه‌های مرتبط، عدم حمایت جدی و نبود سرمایه در گردش در حال حاضر تنها با 10 درصد ظرفیت اسمی‌خود فعالیت می‌کند.
براساس اظهارات گلشاد نصیری ، وضعیت پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سیستم بانکی کشور و به ویژه بانک ملی از این واحد به گونه ای بوده است که تعلل هر یک از بخشهای زیر مجموعه‌های مربوطه در هر مقطع زمانی که نیاز به اقدامی‌از سوی آنان بوده متاسفانه خسارات جدی به این شرکت وارد آورده است.
به گفته این صنعتگر خلاق و قدیمی، طی چند سال گذشته به دلیل تحریم بانک ملی متاسفانه این بانک از انجام تعهدات بین‌المللی خود قاصر بوده لیکن عواقب و تبعات آن را مستقیما به مشتری تحمیل نموده و بدون توجه به شرایط پیش آمده و خسارات وارده که ناشی از عدم انجام تعهدات مزبور بوده است، در سررسید مطالبات را طلب می‌نماید. همچنین مشکل عدم گشایش LC ، عدم ارائه تسهیلات مورد نیاز و عدم صدور ضمانت نامه‌های بانکی برای پروژه‌ها و بی تفاوتی مسئولین مربوطه، از جمله مشکلات می‌باشد.
نصیری تصریح کرد: تا زمانی که حمایت‌ها از حالت شعاری به سیاست‌های اقدامی‌و مشخص و در راستای قانون بهبود فضای کسب و کار و سایر موارد جهت دهی نشود نمی‌توانیم انتظار اتفاق مثبتی را در عرصه تولید و صنعت کشور داشته باشیم.
وی می‌گوید: بنده معتقدم نگاه مشابه به سیستم بانکی ( بانکهای دولتی ) به امر تولید و دلالی و سفته‌بازی منجر به تخصیص نرخ‌های سرسام آور بهره‌های بانکی به بخش تولید شده و اسباب رکود در بخش‌های صنعت و تولید را فراهم آورده که نهایتا در سالهای اخیر به رکود اقتصادی کشور و افزایش نرخ بیکاری انجامیده است. به نظر من تنها راه نجات اقتصاد کشور از وضعیت فعلی صرفا حمایت بی دریغ ( با ابزارهای لازم) از تولید و ارتقاء تولید ناخالص ملی است. همچنین ناهماهنگی در دستگاه‌های اجرایی و مالی، نبود مدیریت سیاستگذاری یکپارچه در ستادهای تسهیل و توجه کم به مصوبات تسهیلات از سوی بانکها از جمله چالش‌های پیش روی صنعت‌گران می‌باشد.
او در ادامه می‌افزاید: برابر پیگیری‌ها ، این واحد صنعتی به‌رغم داشتن مصوبه حمایت تسهیلاتی، متاسفانه ازگشایش از طریق بانک صنعت و معدن نیز به مدت دو سال ناکام مانده است. لذا ملاحظه می‌شود که در هر مسیری که قدم برداشته می‌شود پس از ماه‌ها پیگیری و سختی‌های فراوان و با گذشت زمان نتایج مثبتی به دست نمی‌آید. اینجاست که می‌گویند: گوش شنوا کو !
نصیری گفت: در سالی که گذشت و به عنوان سال حمایت از تولید ملی و بومی‌از سوی مقام معظم رهبری نامیده شده بود کمترین حمایت‌ها از واحدهای تولیدی صورت گرفت. وی یادآور شد: شرکت پیش ساخته سازان سبلان سال گذشته هزینه‌های هنگفتی صرف تحقیق و توسعه و کسب دانش فنی و ثبت اختراع برای اولین بار در ایران برای تولید ایرداکت ( کانال هوا) نمود و این تولید به نحوی است که می‌تواند کلیه نیاز کشور را تامین کرده و گام بزرگی در کاهش مصرف انرژی در صنعت ساختمان بردارد و نیز صادرات آن امکان پذیر است. ولی متاسفانه پیگیری اینجانب از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره کل گمرک جهت جلوگیری از خروج ارز کشور و وارد نمودن محصول مشابه که در ایران تولید می‌گردد راه به جایی نبرد و به نظر می‌رسد صنعت گران زحمتکش نمی‌توانند در مقابل مافیای حوزه‌های مختلف و واردات بی رویه کالاهای دارای ساخت داخل قد علم کنند.