چگونه با پس‌انداز می‌توان صاحب مسکن شد؟
دولت یازدهم بنا دارد از طریق جذب سپرده‌های مردم در بانک‌ها، منابع مالی برای خرید و ساخت مسکن را تامین کند. این مدل تامین مالی مسکن شاید از نظر برخی‌ها، شیوه‌ای جدید و تجربه‌نشده و در نتیجه غیرقابل تحقق باشد، اما نگاهی به سابقه فعالیت بانک‌رهنی نشان می‌دهد این بانک از طریق سپرده‌گذاری‌ها توانسته بود تعداد قابل توجهی وام خرید و وام ساخت اعطا کند.
بانک رهنی یکی از موسسات مالی بود که در دهه ۴۰ نقش زیادی در بازار مسکن و ساختمان بر عهده داشت. در ۲۵ دی‌ماه سال ۱۳۱۷ بانک رهنی با مشارکت وزارت دارایی وقت و بانک ملی ایران با سرمایه دویست میلیون ریال به عنوان بانکی تخصصی در امر مسکن و ساختمان تاسیس و از سال ۱۳۱۸ رسما فعالیت خود را آغاز کرد. قانون تاسیس این بانک که مشتمل بر چهار ماده بود در جلسه بیست و پنجم دی‌ماه یک هزار و سیصد و هفده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
موضوع فعالیت بانک رهنی را‌ موضوعات بانکی مرتبط با امر مسکن تشکیل می‌داد. پرداخت تسهیلات در برابر رهن اموال غیر‌منقول با هدف خرید، ‌احداث، تکمیل، ‌تعمیر و اعطای اعتبار به شرکت‌های ساختمانی بخش عمده فعالیت بانک را در بر می‌گرفت. بانک از همان بدو تاسیس اعطای وام‌های ساختمانی را مشروط به ارائه نقشه مصوبه شهرداری کرد و در هر فرصتی به‌وسیله مهندسان خود صاحبان ساختمان را در امور ساختمانی ارشاد می‌کرد و در نتیجه خانه‌هایی که با کمک مالی بانک رهنی ایران برپا می‌شد خانه‌هایی محکم و مجهز بود. ‌
بانک رهنی در راستای توسعه فعالیت‌های خود از سال ۱۳۲۳مبادرت به امر خانه‌سازی کرد. این بانک از همان ابتدای تاسیس خود نظرات متنوع و جامعی برای تامین مسکن تهیه دیده بود.
چنان که اشاره شد یکی از ادوار مهم فعالیت این بانک دهه ۴۰ به ویژه در سال ۱۳۴۶ است. این بانک از اول فروردین تا پایان بهمن ماه این سال ۳۶۲۱۵ فقره وام به مبلغ ۲۶۶ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان پرداخت کرده بود. این میزان در مقایسه با مقدار وام‌های اعطایی در سال گذشته نشان‌دهنده رشد بانک در پذیرش متقاضی و حضور بیشتر آن در عرصه ساختمان است. این بانک به منظور توسعه امورساختمانی و ایجاد واحدهای مسکونی بیشتر، از این مقدار وام اعطایی مبلغ ۱۱۱ میلیون و ۴۶۲ هزار تومان به منظور ایجاد واحدهای مسکونی پرداخت کرد. به عبارت دیگر، با کمک بانک رهنی در مدت زمان مورد بحث ۱۴۷۳۹ واحد مسکونی جدید به وجود آمد.
همچنین مبلغ ۱۲۵ میلیون و ۸۲۳ هزار تومان نیز از وام‌های پرداخت شده صرف خرید خانه شده بود. به این ترتیب با در نظر گرفتن مجموع پرداختی بانک رهنی در این سال می‌توان گفت این بانک در ساخت و خرید ۲۷۳۲۱ واحد مسکونی نقش زیادی داشته است. نکته قابل توجه این است که حمایت‌های این بانک در عرصه ساخت و ساز تنها به تهران محدود نبود؛ بلکه در بسیاری از شهرستان‌ها این حمایت وجود داشت.
بانک رهنی علاوه بر تولید و گسترش عملیات ساختمانی در تهران و در سایر شهرستان‌های کشور نیز عملکرد مناسبی داشت. این بانک کوشید تا شعب خود را نیز گسترش بخشد و در شهرستان‌ها نیز این تلاش انجام گرفت. به همین منظور در سال ۱۳۴۶ شش شعبه در شهرهای گوناگونی چون بندرعباس، ملایر، سمنان، خوی، سبزوار و چند شهر و استان دیگر شعبه‌هایی از بانک رهنی افتتاح شد که حاصل آن رشد ساخت‌و‌ساز بود.
این بانک کوشید تا در راستای اهداف خود صندوقی با عنوان پس انداز مسکن نیز راه‌اندازی کند که با توجه به گزارش‌های موجود این اقدام عملی شد. این بانک سال ۱۳۳۷ اقدام به تاسیس یک صندوق کرد که با استقبال مردم مواجه شد. چنان که در پایان این سال مبلغ سی و پنج میلیون ریال پس‌انداز در صندوق وجود داشت. کمتر از یک دهه بعد، بانک بخشی از آیین نامه صندوق پس انداز خود را به نفع مشتریان تغییر داد. به این صورت که مدت انتظار به ۱۸ ماه تقلیل یافت. این رویکرد به حجم کاری صندوق و بانک و سرمایه آن افزود؛ به طوری که پایان اسفندماه ۱۳۴۴ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن سرمایه بانک افزایش ۵۰ درصدی پیدا کرد. در راستای این تغییرات بانک مجاز شد تا شرکت‌های تعاونی مسکن و شرکت‌های وام پس انداز مسکن تاسیس کند. قرار شد بانک از این موسسات حمایت مالی لازم را به عمل آورد و این به معنای رشد بازار مسکن بود. به این ترتیب کارنامه فعالیت بانک رهنی در سال ۱۳۴۶ نشان می‌دهد این بانک توانسته بود در این سال عملکرد مناسبی
داشته باشد.