رونمایی از اولین ابزار انتخابات الکترونیکی
دنیای اقتصاد: شاید یکی از حاضرانی که در نمایشگاه الکامپ، هر سال بدون حاشیه‏های همیشگی کار خودش را شروع می‏کند، سالن دولت الکترونیک باشد. دولت الکترونیک در چند سال گذشته همیشه در سالن 41 نمایشگاه بین‏االمللی تهران برگزار شده و میزبان خدمات الکترونیک وزارتخانه‏های دولت بوده است. امسال نیز دولت الکترونیک در فضای 2500 متر در سالن 41 نمایشگاه برگزار می‏شود. در این سالن آخرین دستاورد‏های وزارتخانه‏های مختلف دولت براساس نقشه جامع توسعه خدمات دولت الکترونیک به بازدیدکنندگان معرفی می‏شود.

پیش از برگزاری الکامپ 21، نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که دولت الکترونیک با تمام قوا در الکامپ 2015 شرکت خواهد کرد. براساس خبرهای منتشر شده در حدود 40 دستگاه دولتی شامل وزارت اقتصاد، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت کشور، قوه قضاییه، دفاتر پیشخوان دولت، شهرداری‏‏های برتر در اجرای شهر هوشمند( اصفهان، تهران، مشهد)، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و... در الکامپ 21 حضور دارند. حضور سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه برای اولین بار بعد از انحلال این سازمان در دولت گذشته از دیگر اتفاقات در سالن دولت الکترونیک نمایشگاه الکامپ 21 است.


دستگاه انتخابات الکترونیک
از جمله اتفاق‌های مهمی که قرار است در سالن دولت الکترونیک این دور از نمایشگاه رخ دهد ،‏رونمایی از اولین ابزار انتخابات الکترونیک است. همچنین براساس اعلام دبیر کمیسیون دولت الکترونیکی، قرار است رای گیری غرفه برتر و خدمات برتر سالن دولت الکترونیک نمایشگاه الکامپ ۲۱ نیز توسط همین دستگاه صورت بگیرد. آنطور که مسوولان سالن دولت الکترونیک اعلام کرده‌اند، در الکامپ امسال قرار است با کمک مردم و کارشناسان، برترین خدمات الکترونیکی دولت که در نمایشگاه معرفی می‏شود، مورد انتخاب قرار بگیرد. در همین راستا برای این کار فرم‏های نظرسنجی در ورودی سالن ۴۱ قرار داده شده که مردم می‏توانند با استفاده از این فرم‏ها، در انتخاب خدمت برتر شرکت کنند.

وزارت ارتباطات و دولت الکترونیک
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه زیرمجموعه‏های خود یکی از اصلی‏ترین غرفه‏های دولت الکترونیک نمایشگاه الکامپ ۲۱ را تشکیل می‏دهند. در غرفه این وزارتخانه که در حدود ۳۰۰ متر اعلام شده سازمان‏های تنظیم مقررات، فناوری اطلاعات، شرکت زیرساخت، پست و ... اخرین خدمات الکترونیکی خود را به بازدیدکنندگان معرفی می‏کنند. یکی از مسوولان غرفه وزارت ارتباطات در خصوص حضور این وزارتخانه در نمایشگاه الکامپ ۲۱ می‏گوید: «غرفه وزارت ارتباطات با محوریت خدمات سازمان فناوری اطلاعات برپا می‏شود و تمرکزمان بیشتر روی IT خواهد بود تا ICT و طرح‏هایی که در قالب توسعه دولت الکترونیکی اجرایی شده یا خواهد شد را به مردم معرفی خواهیم کرد.» وی تاکید می‏کند که حضور دولت الکترونیکی در سنوات قبل الکامپ و به ویژه در نمایشگاه سال گذشته کم‏رنگ‏ شده بود اما تلاش کردیم که امسال با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‏ای کشور، دستاوردهای الکترونیکی دولت به خوبی نمایش داده شود.

از جمله خدماتی که قرار است سازمان فناوری اطلاعات در نمایشگاه الکامپ ۲۱ معرفی کند، پروژه مرکز توانمند سازی کسب و کارهای نوپا (startup) است. این مرکز که چند ماهی به صورت پایلوت کار خود را شروع کرده و قرار است در دی ماه سال جاری به صورت رسمی افتتاح شود، در الکامپ ۲۱ کارایی و اهداف آن برای بازدیدکنندگان اعلام می‏شود. این مرکز در واقع قرار است جایی برای شناسایی شرکت‌های نوپا، پیدا کردن سرمایه گذاران مناسب، دریافت مشاوره و در کل هاب تبادل و اشترداک ایده‌های مختلف باشد. به گفته رییس سازمان فناروی اطلاعات مرکز توانمند سازی کسب و کارهای نوپا پروژه حمایت دولت از استارت‏آپ‏ها خواهد بود. معرفی خدمات ابری سازمان فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی در خصوص اپراتورهای مجازی( MVNO)، معرفی خدمات الکترونیکی شرکت پست و... از دیگر اتفاقاتی است که قرار است در سالن دولت الکترونیک الکامپ ۲۱ رخ دهد.در سالن دولت الکترونیک خدمات الکترونیکی ویژه‏ای به بازدیدکنندگان ارائه نمی‏شود و بیشتر سرویس‏های دولت الکترونیک و کارایی آن‏ها معرفی می‏شود.