پنج نکته کاربردی برای خرید چاپگر
مریم عسگری چاپگرها از لوازم جانبی کامپیوتر هستند که اکثر کاربران اداری و حتی خانگی، با توجه به نیاز خود یک نمونه از آن را در اختیار دارند.
با توجه به تنوع بالای انواع چاپگر، اما انتخاب یک نمونه مناسب برای هر کاربر، شاید کاری سخت و سردرگم‌کننده باشد. به همین منظور توجه به نکاتی هنگام خرید لازم و ضروری است، نکاتی که در این بخش به آنها اشاره‌ای کوتاه داریم. پس اگر شما هم قصد خرید چاپگر دارید و در انتخاب بین جوهرافشان یا لیرزی، تک کاره یا چند کاره و... سردرگم هستید،
این مطلب را بخوانید:
معرفی انواع چاپگر
براساس نوع مصرف و کارایی، چاپگرها به ۵ نوع مختلف تقسیم می‌شوند:

چاپگرهای جوهرافشان (inkjet)
چاپگرهای جوهرافشان به وسیله پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یک صفحه کاغذ از طریق منافذ ریزی که در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاویر سیاه و سفید و رنگی در حد کیفیت مناسب می‌شود. رنگ‌های اصلی در چاپگرهای جوهرافشان، به سه رنگ اصلی تقسیم می‌شود: آبی، قرمز، زرد.

چاپگرهای لیزری سیاه و سفید (تک رنگ)
چاپگرهای لیزری تک‌رنگ همانند سیستم الکتروستاتیکی که در دستگاه فتوکپی وجود دارد، عمل چاپ را انجام می‌دهند که این عامل باعث افزایش سرعت و کارایی چاپگر می‌شود. از ویژگی‌های جالب استفاده از چاپگرهای لیزری تک‌رنگ قیمت پایین برای هر صفحه چاپ است که در کل باعث کاهش هزینه تعویض و با شارژ کارتریج می‌شود. همچنین استفاده از کاغذهای معمول می‌تواند باعث کاهش هزینه کاغذ مصرفی در طولانی مدت شود. یک چاپگر لیزری، بهترین انتخاب برای یک دفتر کار یا محیط اداری بزرگ است که نیاز به چاپ متن‌های زیاد در طول روز دارند.

چاپگرهای رنگی لیزری
بهترین انتخاب برای چاپ تصاویر گرافیکی و عکس، یک چاپگر رنگی لیزری است که به جای استفاده از جوهر، از تونرهای‌CMYK برای چاپ استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های جالب این چاپگرها، سرعت بالای آنها در چاپ تصاویر و متن‌ها است که تقریبا با هیچ‌کدام از انواع چاپگرها قابل مقایسه نیست.

چاپگرهای چندکاره (Multi Function)
در کارهای اداری، وجود یک چاپگر چندمنظوره تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت کار دارد و شما می‌توانید در جایی کمتر، چاپگر، اسکنر و دستگاه فکس خود را به صورت یکجا داشته باشید، اما این دستگاه‌ها ایرادهایی دارند، یکی از ایرادات دستگاه‌ MFD این است که در صورتی که یک مشکل در یکی از اجزای این دستگاه به وجود آید، وسایل دیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. دومین ایراد این دستگاه، عدم امکان ارتقای ویژگی‌های این دستگاه است و شما از یک سری امکانات ثابت و غیرقابل تغییر برخوردار هستید که این عامل برای بعضی از کاربران چندان خوشایند نیست.

چاپگرهای قابل حمل (Portable printer)
این چاپگرها اندازه بسیار کوچک در حد یک کیف دستی مردانه دارند که به راحتی می‌توان آن را به جاهای مختلف حمل کرد. از ویژگی‌های جالب این چاپگر، وزن کم آن است که در حدود ۵ پوند وزن دارد و به‌راحتی با باتری کار می‌کند. معمولا این چاپگرها از تکنولوژی‌ چاپگرهای جوهرافشان یا روش تانرهای حرارتی (ریبون) استفاده می‌کنند.
نکاتی برای انتخاب و خرید چاپگر:
۱- نیاز خود را مشخص کنید: نوع چاپگر انتخابی بستگی به کاری دارد که شما می‌خواهید با چاپگر خود انجام دهید. مانند چاپ متن و تصاویر گرافیکی سیاه و سفید یا رنگی، این عامل باعث تغییر در نوع چاپگر انتخابی شما می‌شود، مثلا اگر شما به چاپ تعداد زیادی صفحات متنی احتیاج دارید، آن وقت برای شما یک چاپگر لیزری تک رنگ مناسب است. ولی برای تصاویر گرافیکی و عکس، دیگر نمی‌توانید از یک چاپگر لیزری سیاه و سفید استفاده کنید و نیاز به یک چاپگر رنگی جوهرافشان یا لیزری دارید تا بهترین کارایی را به دست آورید.
۲-به وضوح چاپ دستگاه دقت کنید: دقت چاپ در یک چاپگر به‌طور مسلم یکی از عوامل مهم در انتخاب چاپگر است. دقت چاپ در اصل به تعداد نقاطی گفته می‌شود که در هر اینچ مربع از صفحه توسط چاپگر ایجاد می‌شود که این نقاط معمولا روی صفحه در دو جهت عمودی و افقی به چاپ می‌رسند. به همین منظور، در هنگام معرفی دقت چاپ چاپگر آن را با دو عدد معرفی می‌کنند. مانند ۶۰۰* ۶۰۰ که اولین عدد مربوط به دقت چاپ افقی و دومین عدد مربوط به دقت چاپ عمودی است. امروزه اکثر چاپگرها از دقت استاندارد ۶۰۰* ۶۰۰ پشتیبانی می‌کنند که این عامل باعث به وجود آمدن تصاویری با دقت بالا در حین چاپ می‌شود. به طور عمومی چاپگرهای جوهر افشان دقتی در حدود ۱۲۰۰ * ۲۴۰۰ نقطه در اینچ را به چاپ می‌رسانند، اما در مدل‌های جدید این چاپگرها این نقاط افزایش یافته و به حدود ۱۲۰۰ * ۴۸۰۰ نقطه در اینچ رسیده است. چاپگرهای لیزری تک رنگ در حدود ۶۰۰ * ۶۰۰ نقطه در اینچ را به چاپ می‌رسانند که این دقت برای چاپ متن و تصاویر سیاه و سفید بسیار مناسب است. دقت چاپ در چاپگرهای لیزری از ۱۲۰۰ * ۱۲۰۰ تا ۱۲۰۰ * ۲۴۰۰ نقطه در اینچ است که با این دقت می‌توانید تصاویر گرافیکی و عکس‌های خود را با بهترین کیفیت ممکن به چاپ برسانید.
۳-سرعت چاپ را مد نظر قرار دهید: یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب چاپگر برای اکثر افراد سرعت چاپ آن است، زیرا برای بعضی از افراد، حتی چند ثانیه نیز تأثیرگذار است. به همین دلیل، یکی از عوامل مهم در خرید چاپگر، سرعت چاپ آن است. به همین دلیل هنگام خرید باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید، ولی این سرعت که روی چاپگرها نوشته شده است، یک سرعت واقعی در چاپ متن یا تصویر نیست، پس هنگام خرید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید و سعی کنید قبل از خرید در صورت امکان دستگاه را تست کنید.
۴- به کیفیت چاپ دستگاه اهمیت دهید: کیفیت چاپ با توجه به نوع کارایی و مصارف کاربران، متفاوت است. اگر شما به چاپ متن‌های نوشتاری با کیفیت بالا نیاز دارید، تقریبا تمام چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید لیزری در بازار متن‌های نوشتاری را به خوبی چاپ می‌کنند. (چاپگرهای لیزری رنگی هم در کشیدن نمودار‌ها و تصاویر دو بعدی گرافیکی بسیار عالی هستند و آنها را به‌خوبی چاپ می‌کنند.) در چاپ تصاویر گرافیکی و عکاسی، چاپگر جوهرافشان انتخاب مناسبی برای کاربران عمومی تا غیرحرفه‌ای است.
۵-هزینه‌های چاپ را در نظر بگیرید: نکته بعدی که باید در خرید چاپگر به آن توجه کرد، مقدار هزینه‌ای است که در هر صفحه چاپ به وسیله چاپگر برای شما ایجاد می‌شود؛ چرا که این قیمت با مقدار مصرف جوهر توسط چاپگر رابطه مستقیم دارد. در چاپگرهای جوهرافشان، قیمت کلی جوهر تاثیر زیادی بر روی قیمت کلی چاپگر دارد. البته اکنون این مشکل با توجه به عرضه کارتریج‌های طرح یا شارژی شکل دیگری به خود گرفته است که اینجا به شما توصیه می‌کنیم از خرید این کارتریج‌ها خودداری کنید.