مُسکّن  25 میلیونی
مرجان شهریاری
دبیر گروه خودرو
دولت طی هفته جاری در حالی از بسته سیاستی ضدرکود خود رونمایی کرد که صنعت خودرو در بسته مذکور جایگاه ویژه‌ای دارد. در بسته پیشنهادی دولت تلاش شده تا صنعت خودرو از بحران کنونی نجات پیدا کند.

اما مهم‌ترین دلیل بحران‌زدگی در صنعت خودرو افت شدید تقاضا در بازار عنوان می‌شود. هرچند دلایل روشنی برای قهر مشتریان با بازار خودرو عنوان می‌شود اما افزایش چندین‌باره قیمت‌ها طی سه سال گذشته خود دلیل قاطعی بر دوری مشتریان از بازار است. با توجه به رفتار مشتریان هم‌اکنون خودروسازان با زیان انباشته‌ای معادل ۴۲۰۰ میلیارد تومان روبه‌رو هستند و از سوی دیگر موجودی انبارها نیز به بیش از ۱۰۰ هزار خودرو رسیده است.

حال در این شرایط دولت با بسته پیشنهادی خود که تخصیص تسهیلات 25 میلیونی مهم‌ترین وجه آن است؛ به نجات صنعت خودرو شتافته است. تسهیلات یاد شده به این شکل است که در یک دوره بازپرداخت 7 ساله، تا سقف 25 میلیون تومان و تامین مالی حداکثر 80 درصدی برای خرید خودروی داخلی پرداخت می‌شود که البته سود تعیین شده برای این تسهیلات 16 درصد است. به نظر می‌رسد که تسهیلات 25 میلیونی اگرچه می‌تواند خودروهای انباری خودروسازان را در مدت زمان کمتر از شش ماه به فروش برساند اما بعد از اتمام منابع تخصیص یافته، تکلیف خودروسازان چیست؟

برخی از کارشناسان معتقدند که حمایت مقطعی دولت در قالب تسهیلات خرید و یا تخصیص تسهیلات ویژه به خودروسازان به‌طور حتم نمی‌تواند دوای درد صنعت خودرو باشد چراکه بعد از اتمام برنامه‌ریزی شش ماهه دولت قرار است بار دیگر تولیدات خودروسازان با همین کیفیت و ویژگی روانه بازار شود، بازاری که مشتریانش انتظارات بیشتری از تولیدکنندگان خودرو دارند