نظام مهندسی، فصلی نو را تجربه می‌کند
رضا دهقان
یکی از مهمترین افتخارات سازمان نظام مهندسی، حاکمیت انتخابات در تعیین هیات مدیره سازمان بوده به گونه‌ای که اعضای آن به صورت کاملا آزاد می‌توانند در صورت دارا بودن صلاحیت لازم مطابق قانون، در فضای رقابتی شرکت کنند و در صورت کسب آرای لازم، وارد هیات مدیره سازمان شوند.

اگر چه فرآیند انتخابات از اولین دوره تا به امروز هیچ تفاوتی نکرده است اما در هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان‌ها یکسری ضوابط قانونی مغفول مانده و اجرا نشده از سوی وزارت راه و شهرسازی به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته است.

یکی از ویژگی‌های انتخابات دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان، بخشنامه ابلاغی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عدم حضور کارکنان ادارات راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در سازمان نظام مهندسی است. طبق متن صریح قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان، وزارت راه و شهرسازی موظف است که نظارت عالیه بر سازمان نظام مهندسی ساختمان داشته باشد. وزارتخانه با طرح این موضوع که عضو شدن افراد شاغل در هیات مدیره‌ها موجب عدم توجه جدی به سازمان نظام مهندسی می‌شود، معتقد است با ایجاد تضاد منافع، راه برای انحراف و برون رفت از چار چوب‌های قانونی فراهم می‌شود.

از دیگر اتفاقات انتخابات این دوره، برگزاری انتخابات به روش الکترونیکی است که یک از مهم ترین نقاط قوت این دوره از انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی به شمار می‌آید. در این روش امکان هر گونه سو استفاده به حداقل خواهد رسید و سرعت شمارش آرا و صحت و دقت نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به افزایش میزان مشارکت اعضا در انتخاب هیات مدیره در سالهای اخیر و بالطبع مطالبات و پرسشگری آنها لازم است افرادی وارد نامزدی انتخابات هیات مدیره شوند که با افزایش تعامل سازمان با سایر نهادها بتوانند فرصت‌های بهتری را برای سازمان ایجاد کنند. طبعا وقتی جامعه مهندسی از درون به پذیرش این واقعیت برسد که نقش تک تک اعضا در سرنوشت سازمان و طبعاً آینده شغلی و حرفه‌ای همه مهندسان موثر است و نظام مهندسی صرفاً ابزاری در دست عده‌ای خاص و صاحب نفوذ نیست و همه اعضا در آن مشارکت دارند، طبعا با میل و اراده شخصی و عقلانی وارد میدان خواهند شد و از رای و نظر خود قاطعانه حراست میکنند و حاضر نمیشوند آن را به بهایی ناچیز بفروشند. این شاید کلید اصلی حضور واقعی و مشارکت آگاهانه و حداکثری اعضا در انتخابات پیش روی نظام مهندسی و ایجاد فصلی نو در فعالیتهای این سازمان بسیار مهم باشد.