گران‌ترین خودروهای دنیا
می‌گویند هیجان نشستن پشت فرمان یک خودرو تندرو نظیر ندارد. اما اغلب اوقات سرعت و قیمت دست در دست یکدیگر پیش می‌روند. پس تعجبی ندارد که گران‌‌قیمت‌ترین خودروهای دنیا سریع‌ترین آنها هم باشند.
بوگاتی، لامبورگینی، فراری، مک‌لارن و استون مارتین نام‌هایی آشنا برای عشاق خودرو هستند که در فهرستی تازه از ۱۰ خودرو گران‌قیمت دنیا به چشم می‌خورند و کسی به گردشان نمی‌رسد. این یعنی اگر کسی عشق سرعت دارد سر کیسه را باید درست و حسابی شل کند. باشگاه گران‌قیمت‌ها اعضای دیگری هم دارد که احتمالا جز برای اهالی حرفه‌ای دنیای سرعت و خودرو چندان شناخته شده نیستند و البته در مواردی صاحب شدنشان بیشتر از اعضای قدیمی و مشهور آب می‌خورد.
۱ لامبورگینی ونِئو (Lamborghini Veneo)، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار: حتی اگر پول خرید این غول را همین حالا در جیب داشته باشید، برای خریدش دیر رسیده‌اید. چون لامبورگینی فقط ۳ دستگاه ونئو ساخته و همان‌ها هم پیش از آنکه به جایی مثل نمایندگی فروش برسند، فروخته شده‌اند. ۳ خودروی ونئو هریک با موتورV۱۲ ۵/۶ لیتری که می‌تواند تا ۳۵۴ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد، خارج از دسترس اغلب ما هستند و خوش‌بخت‌هایمان شاید لحظه‌ای آن را در خیابان ببینند. ۲ دستگاه از ۳ ونئو را آمریکایی‌ها خریده‌اند.
۲ لیکان هایپراسپورت، (W Motors Lykan Hypersport) ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار: لیکان هایپراسپورت را W Motors از لبنان ساخته و امیدوار است «اولین ابرخودرو عربی» تاریخ لقب گیرد و برای تحقق رویایش، امید به اروپا بسته‌ که در آن خودروهای تندروی گران‌قیمت دهه‌ها است که محبوب‌اند. این هیولا به موتوری با قدرت ۷۵۰ اسب بخار مجهز است و تا ۳۹۴ کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد. لیکان هایپراسپورت با چراغ‌های LED در جلو که مانند الماس تراش خورده‌اند، باید هم دومین خودرو گران‌قیمت دنیا باشد.
۳ بوگاتی وِیرون سوپر اسپورت، Bugatti Veyron Super Sport)) ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار: بوگاتی بی‌تردید سریع‌ترین چهارچرخه دنیا است که ترددش در خیابان‌ها قانونی است، با این حال با دو خودرو اول این فهرست دست‌کم ۱ میلیون دلار فاصله دارد. بوگاتی با آن طراحی منحصربه‌فردش خودرویی کم‌نظیر در دنیای امروز و رویای بسیاری از آنهایی است که رانندگی برایشان چیزی بیش از راه افتادن و رسیدن به مقصد است. رقبای بوگاتی به این زودی‌ها به نزدیک قیمت و سرعتش هم نخواهند رسید.
۴ استون مارتین وان-۷۷ (Aston Martin One-۷۷) یک میلیون و ۸۵۰ هزار دلار: چنان‌که از اسمش برمی‌آید تنها ۷۷ دستگاه از این خودرو بی‌نهایت لوکس ساخته شده است. سرعت ۳۵۴ کیلومتر در ساعت آن اگرچه از رقیبی چون بوگاتی کمتر است، موتور V۱۲ آن که ۷۵۰ اسب بخار قدرت دارد اصلا شوخی نیست.
۵ رودسترِ پاگانی زوندا سینک، (Pagani Zonda Cinque Roadster) یک میلیون ۸۵۰ هزار دلار: ابرخودرویی کمیاب و ناشناخته که در کنار استون مارتین وان-۷۷ قیمتش سر به آسمان می‌زند. حداکثر سرعت پاگانی زوندا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است و عشق سرعت‌ها اگر قرار باشد این‌قدر پول بدهند، احتمالا همان استون مارتین را ترجیح می‌دهند که هم سریع‌تر می‌رود و هم اسمش کلی می‌ارزد.
۶ لامبورگینی رِوِنتون، Lamborghini Reventon)) یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار: رونتون با هیبتی زیبا، چشمگیر و تنومند مثل خودروهای بتمن، گل سرسبد محصولات خودروساز لوکس ایتالیایی و دومین نماینده‌اش در میان گرانبهاترین‌ها است که تنها ۲۰ نسخه از آن ساخته شده است. سرعت این خودرو بی‌همتا ظرف تنها ۳/۳ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و تا ۳۴۰ کیلومتر در ساعت شتاب می‌گیرد.
۷ کوئنیگسگ آگرا R، (Koenigsegg Agera R) یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار: اخطاری جدی به بوگاتی! با ظرفیتی کامل برای رسیدن به حداکثر سرعت ۴۳۴ کیلومتر در ساعت که درست ۸۰۰ هزار دلار ارزان‌تر است. این خودرو در اصل با محدودیت سرعت کمتر از ۳۸۰ کیلومتر ساخته و به خریداران عرضه می‌شود. خریداری که می‌خواهد با سرعت بالای ۴۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو را براند پیش از تحویل گرفتن آن باید سندی را امضا کند با این معنای ضمنی که از جان خود گذشته است.
۸ مِیباخ لندالت، (MayBach Landaulet) یک میلیون و ۳۸۰ هزار دلار: گران‌قیمت‌ترین خودرو سواری دنیا و محصول دایملر خودروساز آلمانی که برای رانندگی «مثل آدمیزاد» و در بیشتر اوقات برای سواری دادن به مقامات رسمی و سیاسی ساخته شده است. این خودرو سقفی کشویی و متحرک روی صندلی‌های عقب دارد تا وقتی به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، باد به موهای سرنشینان عقب بوزد.
۹ فراری لافراری، Ferrari laFerrari) یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار: جای امیدواری است که معروف‌ترین خودرو تندرو دنیا در رتبه یکی مانده به آخر این فهرست نشسته است، پس شاید واقعا بتوان یک روزی خریدش! لافراری گران‌قیمت‌ترین خودروی سبز دنیا هم هست، با موتور هایبریدی که برای تولید حداکثر قدرت ۹۵۰ اسب بخار از یک موتور الکتریکی هم کمک می‌گیرد. فراری تنها ۴۹۹ دستگاه از لافراری خواهد ساخت و بنابراین فارغ از جور کردن پولش ممکن است همین حالا هم برای خریدنش فرصتی نمانده باشد.
۱۰ مک‌لارن P۱، (McLaren P۱) یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار: و بالاخره مک‌لارن، خودرو هایبرید دیگری که مانند لافراری اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی خودرو جنوا معرفی شد و از قضا در فاصله کمی از آن به نمایش درآمد تا خط و نشان را از همان‌جا برای لافراری بکشد. P۱ نسخه‌ای هیجان‌برانگیزتر از مک‌لارن کلاسیک F۱ است که به یک موتور V۸ و همچنین یک موتور الکتریکی مجهز است که روی هم قدرتی برابر با ۹۰۳ اسب بخار دارند.