تفاهم با افغانستان در توریسم درمانی
دنیای اقتصاد: شهردار اصفهان گفت: در زمینه توریست درمانی نگاه ما به افغانستان، نگاه سودآوری نیست.

مهدی جمالی نژاد در دیدار با هیات اساتید و پزشکان افغانستان گفت: اصفهان یکی از استان های مرکزی کشور محسوب می شود که به لحاظ سابقه تاریخی ظرفیت های بالقوه ای در حوزه گردشگری دارد. وی ادامه داد: در سال 2006 شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد و این نشان دهنده ی ویژگی های خاص شهر اصفهان بوده است؛ امسال نیز صنایع دستی اصفهان به ثبت جهانی رسیده است.شهردار اصفهان تصریح کرد: صنایع دستی اصفهان از بین 11 شهر کاندیدا انتخاب شد و این نشان دهنده ظرفیت بالای این شهر در حوزه های مختلف است. جمالی نژاد خاطرنشان کرد: در سال 2017 اصفهان به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام شناخته خواهد شد که این موضوع زمینه حضور گردشگران خارجی مسلمان را به اصفهان فراهم می کند. وی به اشتراکات مردم ایران و افغانستان اشاره کرد و افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان میراث فرهنگی ملموس و ناملموس بسیار غنی و اصیلی دارند.

شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی میراث فرهنگی ناملموس در سال گذشته اظهار کرد: به دنبال برگزاری این اجلاس در اصفهان دبیرخانه میراث معنوی به مدت دو سال در این کلانشهر مستقر است. جمالی نژاد به شهرهای خواهر خوانده اصفهان اشاره کرد و گفت: شهر اصفهان 13 شهر خواهر خوانده دارد و عضو سازمان های بین الملی مطرح دنیا نیز است. وی در ادامه سخنان خود در خصوص توریست درمانی بیان کرد: در زمینه توریست درمانی نگاه ما به افغانستان، نگاه سودآوری نیست.شهردار اصفهان تاکید کرد: در بحث گردشگری و توریسم سلامت ما به دنبال سودآوری نیستیم به خصوص برای کشور افغانستان چرا که نگاه ما به این کشور نگاهی دوستانه است به طوری که همواره جمهوری اسلامی ایران در مواقع سختی با کشورهای دوست همراه بوده است. جمالی نژاد بیان کرد: در کشور ایران هر دستگاهی و نهادی مسئولیت خاص خود را دارد ولی شهرداری درحوزه گردشگری سلامت ورود پیداکرده و اخیرا بسترسازی در این حوزه در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه احداث شهرک سلامت با مشارکت بخش خصوصی در شهر اصفهان در دستور کار است، افزود: شهرکی بی نظیر در کشور با مشارکت بخش خصوصی در مساحت 45 هزار متر مربع در حال احداث است که می تواند 3500 شغل به صورت مستقیم ایجاد نماید.شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرک سلامت در 4 بخش در حال اجراست، ادامه داد: فاز اول شهرک شامل 36 کلینیک‌ تخصصی و فوق تخصصی بسیار مجهز، مطب های مختلف، فروشگاه های لوازم و تجهیزات پزشکی، فازدوم شامل مرکز جامع پرتو پزشکی، فاز سوم جنرال بیمارستان سلامت و فازچهارم آن شامل احداث هتل 12 طبقه می باشد.جمالی نژاد با اشاره به اینکه فازهای مختلف شهرک سلامت از سال آینده به ترتیب به بهره برداری می رسد، پیشنهاد داد: تفاهم نامه ای مابین انجمن متخصصان طب کشور افغانستان و مجموعه شهرک سلامت متشکل از شهرداری و بخش خصوصی امضا شود و گونه های مختلف گردشگری، درمانی و سلامت در آن پیش بینی شود. وی بیان کرد: شهرداری اصفهان با احداث خانه های سلامت در فرهنگسراها، مباحث حوزه سلامت را در محلات شهر اصفهان دنبال می کند که در این راستا هیچ فرقی مابین شهروندان اصفهانی و افغانستانی وجود ندارد. شهردار اصفهان یادآور شد: بخشی از بیمارستان عسگریه به صورت رایگان به شهروندان افغانستانی خدمات و تجهیزات ارائه می کند.