به دلیل بحران اقتصادی ونزوئلا صنعت خودرو این کشور با وضعیت بی سابقه‌ای رو به رو شده است. در حالی که تا سه سال قبل خودروسازانی از کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو این کشور تلاش می‌کردند، اکنون این خودروسازان به دنبال راهی برای خروج از این کشور می‌گردند. تقریبا همه کارخانه‌های خارجی تولید را متوقف کرده‌اند و برخی از آنها مانند تویوتا در حال انتقال قطعات به سایت‌هایی در کشورهای دیگر هستند.خودروسازان دیگری مانند فورد، جنرال موتورز، میتسوبیشی و ایویکو هم کارخانه‌های خود را در این کشور متوقف کرده‌اند. گزارش‌های مالی شرکت فورد نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۳ به این سو سایت تولیدی این شرکت در ونزوئلا پیوسته زیان داده است. این زیان تا سه ماه نخست امسال میلادی به۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. این ریسکی است که سهامداران فورد نمی‌توانند آن را تحمل کنند و از هیات مدیره انتظار اندیشیدن تدبیری دارند. ش

اید به همین دلیل است که برخلاف تهدیدهای رئیس‌جمهوری مادورو مبنی بر مصادره کارخانه‌هایی که تولید را متوقف کنند، خودروسازان یکی پس از دیگری اقدام به تعطیلی خط تولید می‌کنند. در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی زمانی که شرکت‌های اروپایی و آمریکایی حاضر در ونزوئلا خطر بحران اقتصادی را احساس کرده و شروع به کاهش تولیدات خود کردند، شرکت‌های چینی قصد داشتند از این فرصت استفاده کرده و سهم بازار آنها را بگیرند.اما عمیق شدن بحران اکنون کار آنها را نیز دشوار کرده است. خودروسازان چینی اگر چه تولید در ونزوئلا را متوقف نکرده‌اند اما تولیدات خود را بیشتر به بازارهای اطراف ارسال می‌کنند.

دلیل اصلی عدم توقف تولید خودروهای چینی در ونزوئلا روابطی است که دولت این کشور با دولت چین دارد و به نوعی خودروسازان چینی در حال دادن یارانه به صنعت خودرو ونزوئلا هستند و از سوی دولت چین پشتیبانی می‌شوند. اما با روندی که سقوط پول ملی در ونزوئلا طی می‌کند بعید به نظر می‌رسد این یارانه نیز بتواند در بلند مدت ادامه پیدا کند و خودروسازان چینی نیز ناگزیر خواهند شد دست از تولید بکشند. در بازار خودرو ونزوئلا اگر چه تحرک چندانی دیده نمی‌شود اما معدود خودروسازانی که همچنان به عرضه اقدام می‌کنند، محصولات خود را به دلار قیمت‌گذاری کرده‌اند. نمونه آن فولکس واگن است که برای نمونه مدل گلف را به قیمت حدود ۲۰ هزار دلار در کاراکاس می‌فروشد.