8 راهکار جادویی برای اینکه دیگران شما را بیشتر جدی بگیرند!

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که هیچکس در محل کار، شما را جدی نمی‌گیرد؟ اگر چنین است باید بگوییم که شما تنها نیستید! طبق تحقیقات انجام شده حدود ۵۰ درصد از مردم در محل کار خود چنین احساسی دارند. شاید همکاران شما گفته هایتان را در جلسات نادیده می‌گیرند. احتمالا صحبت شما را قطع می‌کنند و از شما در تصمیم‌گیری‌های مهم نظر نمی‌خواهند. راحت‌ترین راه این است که رئیس را مقصر یا محیط کار را سمی و آلوده بدانید و در بسیاری از موارد هم درست است. اما اگر واقعا می‌خواهید که در محل کار، شما را جدی بگیرند باید نگاهی در آیینه به خود بیندازید و کاری برای افزایش تاثیرگذاری خود انجام دهید! در این مقاله ۸ راهکار موثر برای افزایش اعتبار، احترام و جدی‌تر گرفته شدن به شما ارائه می‌دهیم.

صحبت‌های خود را در قالب سوالی بیان نکنید

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که مردم در راستای کاهش اعتبار خود انجام می‌دهند این است که زمانی که می‌خواهند اطلاعاتی را به افرادی بدهند، جملات خود را با صدای بلندتری نسبت به ابتدای جمله تمام می‌کنند و این کار حالت سوالی برای تایید گفته یا نظر خواهی به جمله می‌دهد. مغز ما آموزش دیده است که همیشه این نوع جملات را به‌عنوان جملات سوالی، برای پاسخگویی قطع کند.

داستان‌گویی را به گزارش خود اضافه کنید

موفق‌ترین سخنرانی‌های برنامه TED از این فرمول جادویی استفاده می‌کنند که آنها ۷۵ درصد از صحبت خود را صرف داستان‌سرایی می‌کنند و فقط ۲۵ درصد را به دادن اطلاعات اختصاص می‌دهند. داستان‌ها یک درگیری احساسی در دیگران ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود مردم آنچه را که شما گفته‌اید فراموش نکنند و مطالب شما را واقعی‌تر و عملی‌تر دریافت کنند. داستان‌گویی به مردم کمک می‌کند تا شما را بیشتر جدی بگیرند زیرا به این نتیجه می‌رسند که خود شما به آنچه می‌گویید ایمان دارید و به آن عمل می‌کنید.

مردم را تشویق کنید که درباره خودشان صحبت کنند

همه انسان‌ها دوست دارند درباره خود صحبت کنند. ظاهرا این قضیه یک پایه علمی نیز دارد. مغز شما زمانی که خود را آشکار می‌سازید به شما پاداش می‌دهد. در حقیقت صحبت کردن راجع به خود احساس خوشایندی را ایجاد می‌کند که موجب تغییرات عصبی در مغز شما می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید دیگران به آنچه می‌گویید توجه کنند ابتدا اجازه دهید آنها درباره خود صحبت کنند. زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد پیام‌رسان‌های عصبی «احساسات خوشایند» به جریان افتاده و موجب می‌شوند که مردم بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند و همچنین احتمال اینکه شما را جدی بگیرند بسیار بیشتر است.

تکالیف خود را در منزل انجام دهید!

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه دیگران شما را جدی بگیرند، آمادگی شما درباره آنچه می‌خواهید راجع به آن صحبت کنید است. از آن دسته افرادی نباشید که آمادگی لازم درباره موضوع سخنرانی خود را ندارید زیرا این مساله بازدهی شما را کاهش می‌دهد. بدانید که چه می‌خواهید بگویید، آماده دفاع از نظرات خود باشید، همچنین، برای پاسخگویی به سوالات، آمادگی لازم را کسب کنید.

اطلاعات زیادی داشته باشید

افرادی که اطلاعات بالایی دارند در راس قرار می‌گیرند. اخبار را دنبال کنید و با اتفاقاتی که در دنیا می‌افتد همگام و از آنها مطلع باشید. این کار اعتماد به نفس شما را نیز افزایش می‌دهد و باعث می‌شود این فکر به دیگران القا شود که شما انسان هوشیار و چابکی هستید و اطلاعات فراوانی دارید، پس مورد اعتماد در کار نیز هستید.

مانند انسان‌های موفق لباس بپوشید!

منصفانه یا غیر منصفانه، تحقیقات نشان می‌دهد که همه ما در کسری از ثانیه از روی ظاهر افراد درباره آنها قضاوت می‌کنیم. اگر طرز لباس پوشیدن شما نامرتب و کثیف باشد دیگران نتیجه می‌گیرند که پس کار شما نیز نامرتب است! اما ظاهر شدن در یک لباس مرتب و رسمی این فکر را القا می‌کند که شما در کار نیز کامل و وظیفه‌شناس هستید. این به آن معنی نیست که شما باید تمام حقوق خود را صرف خرید لباس‌های شیک کنید، فقط کافی است که مرتب باشید و طرز لباس پوشیدن شما نشان از احترامی باشد که برای خود قائل هستید تا دیگران هم متوجه شوند که باید به شما احترام بگذارند.

اعتماد به نفس داشته باشید اما خیلی هم مطمئن نباشید

دیگران به شما اعتماد نمی‌کنند تا زمانی که شما خودتان به خود اعتماد کنید. اما شما باید این اعتماد به نفس را با کمی تواضع تعدیل کنید. افرادی که اعتماد به نفس دارند از پذیرش اینکه چیزی را نمی‌دانند ابایی ندارند و این کار تهدیدی علیه آنها محسوب نمی‌شود. در واقع، افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند دائما در حال پرسیدن و یاد گرفتن هستند. بهترین راه نشان دادن اعتماد به نفس این است که بپذیرید چه چیزی را می‌دانید و چه چیزی را نمی‌دانید.

مراقب زبان بدن خود باشید

زبان بدن قدرتمند حالتی است که در آن فرد ژستی راحت و پذیرا با دست‌هایی باز و گشوده به خود دارد و حرکات دست او بر اساس قاطعیت است. تحقیقات نشان داده که اگر شما زبان بدن قاطع و قدرتمندی را از خود نشان دهید، هم دیگران شما را قدرتمند می‌بینند و هم این حس درون خود شما به‌وجود می‌آید. زبان بدن شما حتی به راحتی می‌تواند تغییرات شیمیایی در بدن شما به‌وجود آورد. ژست قدرتمند حدود ۲۰ درصد تستسرون بدن را افزایش و کورتیزول (هورمون استرس) را در شما کاهش می‌دهد.

نکته روز

از هر چه بترسیم، سرمان می‌آید! و این پدیده بی حساب و کتاب نیست؛ تابع قانون است. وقتی از چیزی می‌ترسیم، علاوه بر پالس‌هایی که از خود ساطع می‌کنیم، اقداماتی را ناخودآگاه انجام می‌دهیم که موجب می‌شود آنچه را از آن می‌ترسیم به خود جذب کنیم. ما خود مقدمات حوادث را می‌چینیم. راه حل در «رها کردن» است. هر چه رهاتر باشیم زندگی ما روان‌تر خواهد بود.