دوربرگردان کوربین

حزب کارگر بریتانیا برای انتخابات زودهنگام برنامه‌های وسیعی تدارک دیده است. اما این احتمال داده می‌شود که پس از حمله تروریستی به منچستر، حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین در مانیفست ۶۰ میلیارد پوندی خود تغییراتی را ایجاد کند. در حالی که حزب محافظه‌کاران (توری‌ها) به‌دنبال ایجاد احساسات ملی‌گرایانه هستند تا از این فشار به سود خود در انتخابات استفاده کنند، حزب کارگر هم نشان داده که می‌تواند در این فضا حرکت کند و حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

فقط کافی است نگاهی به سخنان اخیر کوربین بیندازید. حزب کارگر در درون بریتانیا همواره به‌عنوان حزبی که کمترین اهمیت را به منافع نظامی و امنیتی می‌دهد شناخته می‌شود اما سخنان جرمی کوربین در فردای حمله تروریستی به منچستر نشان می‌دهد که این حزب نیز به سراغ شعارهای امنیتی رفته است. البته او با حفظ مواضع انتقادی خود از سیاست خارجی حزب حاکم هم در چندین نوبت انتقاد کرده است. جرمی کوربین اخیرا گفته است که بین سیاست خارجی حزب حاکم و حمله اخیر تروریست‌ها در منچستر ارتباط وجود دارد. او گفته است که مشخصا جنگ علیه ترور موثر واقع نشده است. کوربین بر این باور است تا زمانی که منابع مالی تروریست‌ها قطع نشود، این دور تسلسل باطل باقی خواهد ماند. در کنسرتی که در اواسط ماه مه در منچستر برگزار شد، یک فرد انگلیسی‌لیبیایی‌تبار به نام سلمان عبیدی با منفجر کردن خود موجب کشته شدن ۲۲ نفر شد که عمده کشته‌شدگان نیز طرفداران نوجوان خواننده آمریکایی آریانا گرانده بودند.

سخنان انتقادآمیز کوربین در شرایطی بیان شد که ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در آن زمان در شهر سیسیل به سر می‌برد. وی در اجلاس سران ۷ حضور پیدا کرده بود تا درخصوص جنگ با تروریسم طرحی نو در اندازند. همزمان با برگزاری اجلاس ناتو، تصویب شد که کشورهای ناتو نیز به گروه ائتلاف جنگی آمریکا علیه داعش بپیوندند. تراز می ‌در این‌باره گفت: ما باید کاری کنیم تا تروریست‌ها در سراسر دنیا نفرت‌پراکنی نکنند. او البته در سخنان خود به موضوع دیگری هم اشاره داشت که حکایت از این دارد که حزب حاکم قصد دارد نظارت‌های امنیتی را بر روی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی افزایش دهد.

حرکت در مسیر عکس

در حالی که دبیرکل حزب کارگر گفته است بودجه مسائل امنیتی را در صورت پیروزی افزایش خواهد داد اما گفته است اگر حزب کارگر به حزب حاکم تبدیل شود، سیاست خارجی این کشور را تغییر می‌دهد. این در حالی است که تا پیش از حمله تروریستی به این کشور حزب کارگر کمتر به شعارهای امنیتی متوسل شده بود. با وقوع حمله تروریستی، حزب کارگر با حفظ مواضع انتقادی خود نسبت به سیاست خارجی گفته است که در برابر تروریست‌ها هم کوتاه نخواهد آمد. این در شرایطی است که او تصدیق کرده حملات تروریستی در هر صورت اتفاق خواهد افتاد، زیرا حملات تروریستی را نمی‌توان تک‌عاملی بررسی کرد و به دلایل گوناگون صورت می‌گیرد.

او قصد دارد با نصب یک دوربرگردان در سیاست خارجی، در مسیر عکس محافظه‌کاران حرکت کند. کوربین بر این باور است که حمله تروریستی اخیر به‌دلیل میل به مداخله جنگی در سایر کشورهای خارجی صورت می‌گیرد. او در این زمینه گفت: بسیاری از کارشناسان هم این سخن را تایید کرده‌اند که بین حملات تروریستی و جنگ‌هایی که ما در آن حضور داشتیم ارتباط وجود دارد که نمونه آن نیز لیبی است. دبیرکل حزب کارگر پیش‌تر نیز در برنامه مستندی که در مقابل دوربین کن لوچ کارگردان معروف بریتانیایی قرار گرفته بود از سیاست خارجی این کشور به‌شدت انتقاد کرده بود. او گفته بود: «سیاست خارجی انگلیس باید تغییر کند. خیلی ساده است که احساسات میهن‌پرستانه مردم را تحریک کرد و بعد بگوییم که می‌خواهیم پسران و دختران‌تان را به مناطق خطرناک روانه کنیم.» رهبر حزب کارگر با اشاره به مخالفت‌هایش با دخالت‌های نظامی انگلیس در دو جنگ ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ میلادی عراق، گفت: انگلیس در حالی در این جنگ‌ها مشارکت داشت که در دهه ۱۹۸۰ میلادی یکی از فروشندگان عمده سلاح به رژیم صدام بود و در همان موقع نیز در پارلمان در مورد راهبرد فروش سلاح به این رژیم، بارها سوالاتی مطرح شد.

وی افزود: «در آستانه شروع جنگ سال ۲۰۰۳ میلادی نیز من به همراه شماری از نمایندگان مجلس عوام با تونی بلر در این خصوص جلسه داشتیم و او در پاسخ به این سوال که چرا می‌خواهیم وارد این جنگ شویم، دست‌هایش بر روی میز زد و گفت: این کار را انجام می‌دهیم چون اقدام درستی است. این حالی است که هیچ تحلیل دقیق و تشریح معتبری در این خصوص وجود نداشت.» رهبر حزب کارگر اضافه می‌کند: جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی علاوه بر اینکه منجر به کشته شدن شماری از نیروهای انگلیسی و آمریکایی و افراد نظامی و غیرنظامی عراقی شد، زمینه ساز جنگ‌های بعدی در منطقه گردید. همچنین رهبر حزب کارگر تاکید کرد که من می‌خواهم شاهد سیاست خارجی مبتنی بر صلح، دموکراسی، حقوق بشر و عدالت باشم.

کوربین در این زمینه تصریح کرد: درصورت انتخاب شدن به مقام نخست‌وزیری، وزارتخانه صلح و خلع سلاح ایجاد خواهم کرد که کارش استقرار صلح و اعمال پیمان منع گسترش سلاح در سراسر دنیا باشد؛ به جای اینکه وانمود کنیم برای حل مشکلات باید تجدید سلاح کنیم.» وی در این برنامه همچنین به بحران آوارگان و مهاجرت در سراسر جهان اشاره کرد و گفت: «بحران کنونی آوارگان و مهاجران که دارای ریشه‌های متفاوتی از جمله جنگ، مسائل زیستی محیطی و حقوق بشری است، یکی از بزرگ‌ترین بحران‌هایی است که تاکنون در تاریخ ثبت شده است.» کوربین بر این عقیده است که حل بحران آوارگان سوری نیازمند یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه از طریق آتش‌بس فوری در این کشور و شروع گفت‌وگوهای سیاسی است.